پی‌جویی مؤلفه‌های مفهوم جهانی حکمت در مفهوم قرآنی آن
1. پی‌جویی مؤلفه‌های مفهوم جهانی حکمت در مفهوم قرآنی آن

علی دهقان؛ کاوس روحی؛ احمد پاکتچی؛ خلیل پروینی

دوره 8، شماره 18 ، بهار و تابستان 1397، صفحه 7-30

چکیده
  واژه حکمت از دیرباز به‌ عنوان یکی از معناهای محوری حوزه معرفت در قرآن مورد توجه عالمان اسلامی بوده است. از سوی دیگر می‌توان حکمت را به‌مثابه مفهومی جهانی در نظر گرفت که در دوره جدید در غرب ادبیات وسیعی ...  بیشتر
تدوین مدل سوره‌شناسی ساختاری با الگوگیری از نظریات مطرح در حوزه روایت‌شناسی (بررسی موردی سوره نوح)
2. تدوین مدل سوره‌شناسی ساختاری با الگوگیری از نظریات مطرح در حوزه روایت‌شناسی (بررسی موردی سوره نوح)

حسین ترکمانی؛ مجتبی شکوری؛ مازیار مهیمنی

دوره 8، شماره 18 ، بهار و تابستان 1397، صفحه 31-62

چکیده
  تفسیر ساختاری سوره‌محور قرآن، با آنکه افق‌های جدیدی پیش روی مفسران قرآن گشوده، اما هنوز از نظر روشی، دارای خلأها و کمبودهای متعددی است. یکی از این کمبودها، فقدان مدل نظام‌مند مشخص در تفسیر ساختاری ...  بیشتر
تحلیل ملاک های شناخت سور: مطالعه موردی سوره یس
3. تحلیل ملاک های شناخت سور: مطالعه موردی سوره یس

مژگان کاظمی بوئینی؛ سوسن آل رسول؛ محمدعلی لسانی فشارکی

دوره 8، شماره 18 ، بهار و تابستان 1397، صفحه 63-100

چکیده
  سوره­شناسی یا روش تحقیق ساختاری در قرآن کریم رشته‏ای از علوم قرآنی است که زمینه­ تدبر و تحقیق در قرآن را به نوعی فراهم می­آورد که باعث ایجاد و افزایش انس با قرآن می­شود. بنابر توصیه معصومین (ع) ...  بیشتر
روش شناسی روایات تفسیری امام‌سجّاد (ع) در حوزه تبیین معنا
4. روش شناسی روایات تفسیری امام‌سجّاد (ع) در حوزه تبیین معنا

محمدکاظم رحمان ستایش؛ محمدعلی مهدوی راد؛ عذرا میثاقی

دوره 8، شماره 18 ، بهار و تابستان 1397، صفحه 101-136

چکیده
  روش­شناسی تفسیر، به معنی کشف روش مفسر برای رسیدن به مراد خداوند در قرآن است. به دلیل لزوم بررسی جزئی‌نگر در روایات تفسیری، اهمیت تاریخی و روش­شناختی روایات تفسیری هر یک از معصومان(ع) و نیز اهمیت نمایاندن ...  بیشتر
بررسی عناصر داستان طالوت در سوره بقره بر اساس عنصر پیرنگ
5. بررسی عناصر داستان طالوت در سوره بقره بر اساس عنصر پیرنگ

عاطفه اسمعیلی روزبهانی؛ شادی نفیسی

دوره 8، شماره 18 ، بهار و تابستان 1397، صفحه 137-164

چکیده
  بخش مهمی از داستان‌پردازی امروز، وام‌دار مجموعه­ای از عناصر است که داستان‌نویس به فراخور اثر مورد نظرش از آن بهره می­گیرد. قرآن نیز برای پند­دهی و عبرت‌آموزی از داستان و عناصر داستان استفاده ...  بیشتر
معنای متن در قرآن پژوهی ابوزید و هرمنوتیک هرش
6. معنای متن در قرآن پژوهی ابوزید و هرمنوتیک هرش

محمد بهرامی

دوره 8، شماره 18 ، بهار و تابستان 1397، صفحه 165-184

چکیده
  ابوزید، قرآن‌پژوه مصری در بحث معنا و مغزی، وامدار نظریه هرش در بحث معنا و معناداری است. چنان که هرش برای هر متن یک معنا و یک معناداری به رسمیت می‌‌شناسد، ابوزید نیز برای متن یک معنا و یک مغزی در نظر می‌‌گیرد. ...  بیشتر
بررسی اعتبار معرفت­شناختی تخیّل خلاق در حوزه فهم آیات قرآن
7. بررسی اعتبار معرفت­شناختی تخیّل خلاق در حوزه فهم آیات قرآن

احمد قرائی سلطان آبادی

دوره 8، شماره 18 ، بهار و تابستان 1397، صفحه 185-208

چکیده
    بنا بر یافته­های روان‌شناسان و متخصصان علوم مغز و اعصاب، تخیّل نیروی پیش­برنده تعقل ­آدمی است­که امکان خلق تصاویر جدید و ایده­های نو را در ذهن ایجاد می­کند. تفسیرگر انسانی قرآن می­تواند ...  بیشتر
تعارض ترجمه عرفی واژه قرآنی «موقوتا» با روایات معصومان (ع)
8. تعارض ترجمه عرفی واژه قرآنی «موقوتا» با روایات معصومان (ع)

سید مهدی موسوی؛ سید علی اکبر ربیع نتاج؛ زینب السادات حسینی

دوره 8، شماره 18 ، بهار و تابستان 1397، صفحه 209-226

چکیده
  مترجمان معاصر، واژه «مَوْقُوتاً» در آیه 103 سوره نساء ﴿... إِنَّ الصَّلاةَ کانَتْ عَلَی الْمُؤْمِنینَ کِتاباً مَوْقُوتاً﴾ را به نحوی متفاوت از همدیگر ترجمه کرده­اند. این کلمه در برخی ترجمه‌ها ...  بیشتر
نَفْس در قرآن از دیدگاه حکیم ترمذی
9. نَفْس در قرآن از دیدگاه حکیم ترمذی

محمد سوری؛ طاهره فیضی

دوره 8، شماره 18 ، بهار و تابستان 1397، صفحه 227-246

چکیده
  هرچند از حکیم ترمذی اثری مستقل در تفسیر قرآن به جای نمانده است، اما آنچه در جای‌جایِ آثارش برجای مانده، نوعی تفسیر آیاتِ مربوط به نفس به شمار می‌آید. چنین به نظر می‌رسد که مستند حکیم ترمذی در نظراتش ...  بیشتر
زبان قرآن از دیدگاه مولوی
10. زبان قرآن از دیدگاه مولوی

محمد رضا عزتی فردوئی؛ محمد هادی مفتح

دوره 8، شماره 18 ، بهار و تابستان 1397، صفحه 247-274

چکیده
  زبان دین از جمله مباحث فلسفه دین و خاستگاه آن، نگاه نقادانه متفکران جهان غرب به متون مقدس است که با راه یافتن به جهان اسلام باعث پیدایش بحث زبان قرآن شد. با توجه به راه یافتن این نگاه نقادانه به جوامع اسلامی ...  بیشتر
امامت و توحید حقیقی؛ تفسیری عرفانی بر حدیث سلسلة الذهب
11. امامت و توحید حقیقی؛ تفسیری عرفانی بر حدیث سلسلة الذهب

مرتضی شجاری

دوره 8، شماره 18 ، بهار و تابستان 1397، صفحه 275-296

چکیده
  امام رضا(ع) در حدیث «سلسلة الذهب» خود را از شرایط کلمۀ اخلاص دانسته است؛ کلمه­ای که دژ الهی است و هر که در آن داخل شود، از عذاب الهی ایمن می­ماند. با در نظر گرفتن مبانی عارفان می­توان این حدیث ...  بیشتر
محورهای هم­نشینی معنای «عقل» در نهج البلاغه
12. محورهای هم­نشینی معنای «عقل» در نهج البلاغه

سید محمد موسوی بفرویی؛ مریم عمویی

دوره 8، شماره 18 ، بهار و تابستان 1397، صفحه 297-318

چکیده
  یکی از مهم­ترین ویژگی­های ساختاری نهج البلاغه، تناسب و انسجام حاصل از ارتباط معنایی واژه­ با واژگان دیگر است. این ارتباط معنایی با استفاده از تناسب معنایی، قابل تبیین است و از این جهت، مناسبت دارد ...  بیشتر
واکاوی نقش عقلانیت در رغبت به دولت کریمه مهدوی از دیدگاه روایات
13. واکاوی نقش عقلانیت در رغبت به دولت کریمه مهدوی از دیدگاه روایات

سید محمد جواد صداقت کشفی؛ عباس همامی

دوره 8، شماره 18 ، بهار و تابستان 1397، صفحه 319-338

چکیده
     در روایات و ادعیه مربوط به امام زمان (عج)، «رغبت به دولت کریمه» یکی از درخواست‌های پرتکرار است. رغبت، به عنوان مؤلفه مهمّ پیوند مردم و دولت متعالی مهدوی، با عللی افزایش یا کاهش می‌یابد. بعضی ...  بیشتر
بررسی تحلیلی حدیث«إِنَّمَا یَعْرِفُ الْقُرْآنَ مَنْ خُوطِبَ بِه‌»
14. بررسی تحلیلی حدیث«إِنَّمَا یَعْرِفُ الْقُرْآنَ مَنْ خُوطِبَ بِه‌»

کمیل راجانی؛ سید رضا مودب

دوره 8، شماره 18 ، بهار و تابستان 1397، صفحه 339-365

چکیده
  برخی از اخباریان با استناد به حدیث «انما یعرف القرآن من خوطب به» قائل به عدم حجیت ظواهر قرآن و انحصار حق تفسیر قرآن برای ائمه علیهم السلام شده‌اند. این جمله ذیل روایتی وارد شده که امام باقر(ع) با ...  بیشتر