نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استاد گروه فلسفه دانشگاه تبریز
چکیده
امام رضا(ع) در حدیث «سلسلة الذهب» خود را از شرایط کلمۀ اخلاص دانسته است؛ کلمهای که دژ الهی است و هر که در آن داخل شود، از عذاب الهی ایمن میماند. با در نظر گرفتن مبانی عارفان میتوان این حدیث شریف را اینگونه توضیح داد که هر یک از امامان معصوم، انسان کامل یعنی جلوۀ تامّ الهی در این عالَم است که از نظر وجودشناسی و معرفتشناسی، واسطۀ بین حق و خلق میباشد. بنا بر آیات قرآن کریم، خداوند، ظاهر و باطن است. ظهور کامل خداوند، انسان کامل است که بدون او، مرتبة شهادت ناقص میماند. در واقع، حقیقت انسان کامل در مرتبة غیب است و ظهورش، امانتی از مرتبة غیب در مرتبة شهادت است. از آنجا که ذات خداوند، غیب مطلق است، او را فقط از طریق امام معصوم میتوان شناخت و چون امامان معصوم، نوری واحد و متّحد با حقیقت محمّدیه هستند، شناخت امام زمان، در واقع معرفت به توحید خداوند است. آدمی بعد از صفای نفس و آراسته شدن به کمال علمی و عملی میتواند امام معصوم را درک کند و به بهشت الهی وارد شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Imamate and True Monotheism; Mystical Interpretation on the hadith of Silsilah al-Zahab
نویسنده [English]
- Morteza Shajari
Professor of Philosophy in Tabriz university.
چکیده [English]
Imam Reza (a.s) has introduced himself as a condition for the word sincerity in the tradition of “Chain of Gold”, a word that is the divine fortress and everyone enters in it secure against the punishment of God. By considering foundations of mystics, it is possible to explain this hadith that each of the innocent Imams is a perfect human, i.e. divine complete manifestation, in this universe who are intermediary between Allah and human in terms of ontology and epistemology. According to the verses of the Holy Quran, God is the outward and the inward. The complete manifestation of God is the perfect human who, without him, the position of testimony would be imperfect. Indeed, the reality of perfect human is in the unseen position and its emergence is a trusteeship of unseen position in the position of testimony. Since the essence of God is the absolute unseen, he can only be recognized through the innocent Imams, and since they are a united light with the Muhammadan Truth, recognition of Imam of the time is in fact the cognition of God's monotheism. After soul’s burnishing and adornment to theoretical and practical perfection, human can understand the innocent Imam and enter divine paradise.
کلیدواژهها [English]
- Silsilah al-Zahab (Chain of Gold)
- Innocent Imam
- Wilayah
- Perfect Human
- God's Proof
- Spiritual Paradise