تحلیل انتقادی دیدگاه‌های گابریل رینولدز در کتاب قرآن و زیرمتن بایبلی آن (مطالعۀ موردی: نام پیامبر ص در قرآن)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه تهران

10.30512/kq.2023.19265.3556

چکیده

گابریل سعید رینولدز، از قرآن‌پژوهان پرکار غربی، بر این باور است که «محمد» در قرآن، نه یک اسم عَلَم، بلکه یک صفت به معنای «ستوده» است. رینولدز این دیدگاه را که پیش از او توسط برخی دیگر از خاورشناسان نیز مطرح شده بود، در کتاب قرآن و زیرمتن بایبلی آن بیان کرده است. باور زیربنایی رینولدز این نظریه است که قرآن را نه در پرتو منابعی بعد از خود، یعنی تفاسیر و سیرۀ نبوی و دیگر منابع اسلامی، بلکه تنها با توجه به ادبیاتی کهن‌تر از خود، یعنی منابع بایبلی و پسابایبلی باید فهمید و تفسیر کرد. رینولدز بسیاری از مبانی فکری تجدیدنظرطلبان را می‌پذیرد و با سنت‌گرایان مخالفت می‌کند. در مقالۀ حاضر، پس از معرفی اجمالی کتاب قرآن و زیرمتن بایبلی آن، مبانی فکری رینولدز مطرح و نقد شده است. سپس، به دیدگاه رینولدز دربارۀ نام پیامبر در قرآن اشاره و به این مسأله پاسخ داده می‌شود که آیا واژۀ «محمد» در قرآن بر نام پیامبر اکرم(ص) دلالت می‌کند یا خیر؟ نتیجۀ بررسی آن است که رینولدز روش نادرستی را در اثبات دیدگاه خود در پیش گرفته است که نه ‌تنها ابهامی از قرآن نمی‌زداید؛ بلکه بر ابهام آن می‌افزاید. او به نام‌های برخی پیامبران و نام مکان‌ها در قرآن اشاره می‌کند تا نتیجه بگیرد محمد نه یک اسم عَلَم، بلکه یک لقب است. این سخن نادرست می‌نماید؛ زیرا نام‌هایی مانند طالوت و صالح که رینولدز به آنها استناد می‌کند، اسم علم‌اند و حتی اگر وصف باشند، صفت‌هایی شناخته‌شده و رایج در زبان عربی هستند؛ برخلاف محمد که در زبان عربی کاربرد وصفی ندارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A critical analysis of Gabriel Reynolds' views on the Qur'an and its biblical subtext (Case study: The Prophet's name in the Qur'an)

نویسنده [English]

  • saeid shafiei
Assistant Professor, University of Tehran
چکیده [English]

Gabriel Saeed Reynolds, one of the prolific Western Qur'anic scholars, believes that "Muhammad" in the Qur'an is not a Proper noun, but an adjective meaning "praised". Reynolds has expressed this view, which was raised by some other orientalists before him, in the book of the Qur'an and its biblical subtext. The underlying belief of Reynolds is the theory that the Qur'an should not be understood and interpreted in the light of later sources, i.e. interpretations and prophetic traditions and other Islamic sources, but only with regard to literature older than itself, i.e. biblical and post-biblical sources. Reynolds accepts many of the intellectual foundations of the revisionists and opposes the traditionalists. In the present article, after the brief introduction of the Qur'an and its biblical subtext, Reynolds' intellectual foundations have been presented and criticized. Then, Reynolds's view about the name of the Prophet in the Qur'an is mentioned and the question is answered whether the word "Muhammad" in the Qur'an refers to the name of the Prophet of Islam or not. The result of the investigation is that Reynolds has adopted an incorrect method in proving his point of view, which not only does not remove ambiguity from the Qur'an; Rather, it adds to its ambiguity. He refers to the names of some prophets and the names of places in the Qur'an to conclude that Muhammad is not a noun, but a title. This statement is incorrect; Because the names like Talut and Saleh that Reynolds cites are Proper nouns and even if they are adjectives, they are well-known and common adjectives in the Arabic language; Unlike Muhammad, which does not have a descriptive use in Arabic.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Gabriel Saeed Reynolds
  • Quran and its biblical subtext
  • the name of the Prophet (PBUH) in the Quran
  • revisionism
  • Christianization of the Quran
  1. ـ قرآن کریم.

    1. ابن أبی شیبه، عبدالله بن محمد (1409). المصنّف. بیروت: دار الفکر.
    2. ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی (بی‌تا). فتح الباری. بیروت: دار المعرفة.
    3. ابن حنبل، احمد (بی‌تا). المسند. بیروت: دار صادر.
    4. ابن درید، محمد بن حسن (1988). جمهرة اللغة. بیروت: دار العلم للملایین.
    5. ابن سعد، محمد (1405). الطبقات الکبرى. بیروت: دار صادر.
    6. اخوان صراف، زهرا (1400). دوتایی‌های قرآنی و فرضیه ویرایش متأخر قرآن رسمی (معرفی و نقد فرضیه گابریل رینولدز). دین و دنیای معاصر، 8(2)، 165-186.
    7. استوارت، دِوِن (1395). قرآن در فرایند شکل‌گیری امت اسلامی. ترجمه: سیدعلی آقایی، آینه پژوهش، 27(160)، 93-98.
    8. بغوی، حسین بن محمود (بی‌تا). تفسیر البغوی المسمی معالم التنزیل. تحقیق: خالد عبدالرحمن العک، بیروت، دار المعرفة.
    9. ثعلبی، ابواسحاق احمد بن محمد (1422). الکشف و البیان. تحقیق: ابومحمد بن عاشور، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
    10. جوالیقی، ابومنصور موهوب بن احمد (1867). المعرّب من الکلام الأعجمی علی حروف المعجم. بی‌جا: لبسیا.
    11. زبیدی، محب الدین محمدمرتضی حسینی (1414). تاج العروس. بیروت: دار الفکر.
    12. زروانی، مجتبی؛ علمی، قربان؛ سعیدی، محمدباقر (1395). بررسی و نقد آرای گابریل رینولدز درباب کفالت حضرت مریم در قرآن. پژوهش‌های قرآن و حدیث، 49(2).
    13. شفیعی، سعید (1398). جریان‌شناسی مطالعات تاریخ قرآن در غرب. پژوهش‌های قرآن و حدیث، 52(1)، 69-93.
    14. ـــــــــــــــــ (1401). سریانی‌گرایی در مطالعات قرآنی معاصر غرب. تحقیقات علوم قرآن و حدیث، 19(1)، 157-188.
    15. ــــــــــــــــــ (1399). مطالعات قرآنی معاصر در غرب: رویکردی انتقادی به جریان‌های تجدیدنظرطلب و شکاکیت نوین.انتشارات دانشگاه تهران.
    16. فان اس، یوزف (1397). کلام و جامعه. ترجمه: فرزین بانکی و احمدعلی حیدری، تهران: دانشگاه ادیان و مذاهب.
    17. مقاتل بن سلیمان (1424). التفسیر. تحقیق: احمد فرید، بیروت: دار الکتب العلمیة.
    18. Jeffery, Arthur (1938). The foreign vocabulary of Qor’an. Baroda: Oriental Institute.
    19. Khetia, Vinay (2013). The Qur’ān and its Biblical Subtext by Gabriel Said Reynolds. AL-BAYĀN: Journal of Islamic Studies, Volume 11, Number 1.
    20. Koren, Judith. &Nevo, Yehuda (1991). Methodological Approaches to Islamic Studies. Der Islam, Band 68.
    21. Langermann, Y. Tzvi (2011). The Qur'an: Its biblical subtext by Gabriel Said Reynolds. Ilahiyat Studies: A Journal on Islamic and Religious Studies, Design by Bursa İlahiyat Foundation, Volume 2, Number 1.
    22. Neuwirth, Angelika (2012). Review of The Qurʾān and its Biblical Subtext by Gabriel S. Reynolds, Journal of Qur’anic Studies.
    23. Neuwirth, Angelika (2014). Scripture, Poetry and the Making of a Community: Reading the Qur’an as a Literary Text. Oxford: Oxford University Press.
    24. Nevo, Y.D. (1994). Towards a prehistory of Islam. Jerusalem Studies in Arabic and Islam, 108-141.
    25. Ohlig, Karl-Heinz and Puin, Gerd-R (2010). The Hidden Origins of Islam: New Research into Its Early History. Amherst, New York.
    26. Reynolds, Gabriel Said (2010).The Qur’an and its biblical subtext. Routledge.
    27. ــــــــــــــــــــــــــــــ (2017). Noah’s Lost Son in the QurʾāArabica, 64, 129-148.
    28. Rippin, Andrew (2000). Muhammad in the Qur'an: Reading Scripture in the 21st in: Harald Motzki (ed.),The biography of Muhammad: the issue of the sources, Brill, 298-309.