نظریه رجالی آیت ‌الله مسلم داوری با تمرکز بر مبانی، روش و آراء*

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه قرآن و حدیث/ قم

2 دانشجوی دکتری قرآن وحدیث، دانشگاه قرآن و حدیث قم

3 دانشجوی دکتری قرآن و حدیث، دانشگاه قرآن و حدیث قم

چکیده

چکیده

آیت ‌الله مسلم داوری از رجالیان معاصر در حوزه علمیه قم است. علاوه بر نقش وی درمعجم رجال‌الحدیث خویی، خود دو اثر مستقل تحقیقی مشتمل بر مباحث تخصصی در فوائد و قواعد علم رجال دارد. پژوهش پیشه رو در پاسخ به پرسش از بود یا نبود دستگاه منسجم ونظام‌واره معرفتی یا به اصطلاح«نظریه رجالی»داوری است. اگر «مبانی، روش‌ها و آرا» را اضلاع یک نظریه بدانیم، به گواهی نتایج حاصل ازاین پژوهشِ توصیفی تحلیلیِ بی‌پیشینه، داوری شاخصه‌های یک نظریه رجالی را داراست. مفاهیم روشن، تعاریف دقیق، مبانی منسجم در اثبات حجیت خبر واحد و نیازمندی به رجال، تعیین مناط حجیت قول رجالی، تبیین منهج اعتبارسنجی حدیثی، ارزیابی‌مستوفی منابع مهم رجال، واژگان‌پژوهی توصیفات و قواعد رجالی وصدور آرای اجتهادی، هندسه معرفتی رجالیِ داوری را نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The theory rejali of ayatollah moslem davari By focusing on the basics, methods and opinions

نویسندگان [English]

  • mahdi qolamali 1
  • S mojtaba mojahedian 2
  • seyed ali sajjadi 3
1 Assistant Professor of Quran and Hadith qom University
2 Doctoral student of Qur'an and Hadith, Qom University of Qur'an and Hadith
3 Doctoral student of Qur'an and Hadith, Qom University of Qur'an and Hadith
چکیده [English]

Ayatollah Muslim Dauri is one of the contemporary scholars in the seminary of Qom. In addition to his role in Al-Rijal al-Hadith Khoi's collection, he has two independent research works containing specialized topics on the benefits and rules of Rijal science. Professional research is in response to the question of whether or not there is a coherent and systematic epistemic system or the so-called "Rajali theory" of arbitration. If we consider "foundations, methods and opinions" as the sides of a theory, as evidenced by the results of this unprecedented analytical descriptive research, it has the characteristics of a royal theory. Clear concepts, precise definitions, coherent bases in proving the authenticity of a single news and the need for Rizal, determining the scope of the validity of Rizal's sayings, explaining the methodology of hadith validation, evaluating the important sources of Rizal, lexicography of Rizal's descriptions and rules and issuing ijtihadi opinions, the epistemic geometry of Rizal's judgment. it shows.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: theory of masculinity
  • rules of masculinity
  • principles of masculinity science
  • single news
  • narrator
  • Muslim judgment
  1. آقا بزرگ تهرانی، محمدمحسن؛ الذریعة الی تصانیف‌ الشیعة؛ قم: اسماعیلیان، ۱۳۰۴ق.
  2. استرآبادى، محمد بن ‌على‌؛ منهج المقال فی تحقیق أحوال الرجال؛ قم: موسسة آل البیت (علیهم السلام) لإحیاء التراث‌، 1422ق‌.
  3. انصاری، مرتضی بن محمدامین؛ فراید‌ الاصول فی تمییز ‌المزیف عن‌ المقبول‌ المعروف بـ"الرسائل"؛ چ5، قم: مؤسسة‌ النشر ‌الإسلامی، 1416ق.
  4. بخاری، محمد بن اسماعیل؛ صحیح‌ البخاری؛ چ2، مصر: المجلس ‌الاعلی للشئون‌ الاسلامیة، لجنة إحیاء کتب‌السنة، 1410ق.
  5. جوان، عبدالله؛ اعتبار آراء علمای رجال از منظر حجیّت ظنون عقلایی؛ فقه و مبانی حقوق‌ اسلامی، شماره 1، 1393ش، صص ۹۳-۷۷.
  6. خویی، سید ابوالقاسم؛ درآمدی بر علم رجال (مقدمه معجم رجال ‌الحدیث)؛ ترجمه و تحقیق: عبدالهادی فقهی‌زاده، چ5، تهران: امیرکبیر، 1396ش.
  7. ـــــــــــــــــــــــ؛ معجم رجال ‌الحدیث و تفصیل ‌الطبقات ‌الرواة؛ قم: مرکز نشر فرهنگ اسلامی، 1413ق.
  8. داوری دولت­‌آبادی، مسلم؛ «گفتگو با آیت‌ الله داوری»؛ رهنامه پژوهش، شماره 23، 1395ش، صص ۲۶-۲۵.
  9. ــــــــــــــــــــــــــ؛ قواعد رجالی؛ تقریری نو از درس مبانی جرح و تعدیل؛ تحقیق و تقریر: مهدی غلامعلی، قم: مؤسسه علمى فرهنگى دار الحدیث، 1399ش.
  10. ـــــــــــــــــــــــــ؛ أصول علم ‌الرجال بین ‌النظریة و التطبیق‏؛ تحقیق و تقریر: محمدعلی علی صالح معلم، قم: ناشر: مؤلف، 1416ق‏‏.
  11. راد، علی؛ مبانی کلامی امامیه در تفسیر قرآن (با رویکرد نقادانه به آرای ذهبی، عسال و رومی)؛ تهران: سخن، 1390ش.
  12. رحمان‌ستایش، محمدکاظم؛ جدیدى‌نژاد، محمدرضا؛ بازشناسى منابع اصلى رجال شیعه‌؛ قم: مؤسسه علمى فرهنگى دار الحدیث، ‌1384ش‌.
  13. رضایی اصفهانی، محمدعلی؛ دیدگاه متفکران معاصر قرآنی (جریان‌ها و نظریه‌ها)؛ چ3، قم: پژوهشگاه بین‌المللی‌المصطفی، 1398ش.
  14. شمشیری، رحیمه؛ جلالی، مهدی؛ «مزایای فهرست نجاشی بر فهرست و رجال شیخ طوسی و بررسی نسبت و اختلاف آنها با یکدیگر»؛ مطالعات اسلامی: علوم قرآن و حدیث، شماره 83، 1388ش، صص ۱۲۰-۱۰۱.
  15. طباطبایی، سید محمدکاظم؛ تاریخ حدیث شیعه؛ چ4، قم: مؤسسه علمى فرهنگى دار الحدیث، 1396ش.
  16. طوسی، محمد بن حسن‌؛ العدة فی أصول ‌الفقه؛ تحقیق: محمدرضا‌ انصاری ‌قمی، قم: ستاره، ۱۴۱۷ق.
  17. ـــــــــــــــــــــــــ؛ الامالی؛ تحقیق: قسم ‌الدراسات‌ الاسلامیة مؤسسة ‌البعثة، قم: دار‌الثقافة، 1414‌‎ق.
  18. ـــــــــــــــــــــــــ؛ رجال ‌الکشّی (إختیارُ مَعرفَة ‌الرّجال)، تحقیق: حسن مصطفوی، مشهد: دانشگاه مشهد، ۱۳۴۸ش.
  19. علیاری ‌تبریزی، علی‌ بن‌ عبد الله؛ بهجة ‌الآمال فی شرح زبدة‌ المقال؛ چ2، تهران: کوشانپور، 1379ش.
  20. عمادی‌ حائری، سیدمحمد؛ بازسازی متون کهن حدیث شیعه (روش، تحلیل، نمونه)؛ قم: موسسه علمى فرهنگى دارالحدیث، 1388ش.
  21. غلامعلی، مهدی؛ تقریر دروس رجال ‌الحدیث در دوره دکتری علوم قرآن و حدیث؛ مقرّر: سیدمجتبی مجاهدیان، دانشگاه قرآن و حدیث، مخطوط، 1399ش، صص ۴۴-۳۲.
  22. فیض کاشانی، محمد بن شاه­مرتضی؛ کتاب ‌الوافی؛ تحقیق: مکتبة الامام امیرالمومنین علی (ع)، اصفهان: عطر عترت، ۱۴۳۰ق.
  23. کلباسی، محمد بن محمد ابراهیم؛ الرسائل الرجالیة؛ قم: دار الحدیث، 1422ق.
  24. کلینی، محمد بن یعقوب؛ الکافی؛ به اهتمام محمدحسین درایتی، قم: مؤسسه علمی فرهنگی دار‌الحدیث، 1387ش.
  25. کنی، مولی‌علی؛ توضیح ‌المقال فی علم‌الرجال؛ تحقیق: محمدحسین مولوى‏، چ2، قم: مؤسسه علمى فرهنگى دار الحدیث، 1421ق.
  26. مجلسی، محمدتقی بن مقصودعلی؛ روضة ‌المتّقین؛ چ2، قم: مؤسسه فرهنگی اسلامی کوشانپور، ۱۴۰۶ق.
  27. میرجلیلی، علی ‌محمد؛ خیبر، محمدمهدی؛ ترجمه أصول علم ‌الرجال بین ‌النظریة و التطبیق؛ میبد: دانشگاه میبد، 1398ش.
  28. نیشابوری، مسلم بن حجاج؛ صحیح‌ مسلم؛ تحقیق: اسماعیل بن احمد طرابلسی، عامره: دار الطباعة، ۱۳۳۴ق.