معناشناسی واژه تسویل در قرآن کریم با رویکرد ساختارگرایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق

2 گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق علیه السلام،ایران،تهران

10.30512/kq.2025.22096.3955

چکیده

معناشناسی قرآن کریم روشی مؤثر در درک عمیق‌تر معنای واژه‌های آن است. از این رو، این مقاله به بررسی واژه «تسویل» در قرآن کریم به روش معناشناسی ساختارگرا می‌پردازد. در این پژوهش، ابتدا معانی مختلف این واژه در کتب لغت مورد بررسی قرار گرفته و بر این اساس، مفهوم «استرخاء»(سستی و رخوت) به عنوان توضیح مناسب‌تری برای تسویل، بر مبنای ریشه «سَوِلَ» انتخاب شده است. برابر دانستن تسویل با «تزیین» در برخی تفاسیرو کتب لغت می‌تواند تحت تأثیر مفهوم «سوْل» به معنای حاجت و درخواست باشد. تحلیل ساختاری نشان می‌دهد که «نفس» و «شیطان» در رابطه همنشینی و «إملاء» در رابطه اشتدادی با تسویل قرار دارند و «نفس» پر بسامدترین همنشین آن است. همچنین، واژگان «تطویع»، «وسوسه» و «تزیین» در محور جانشینی با تسویل قرار دارند که با تسویل ترادف نسبی دارند و در میدان معنایی مشترکی قرار دارند که شامل انگیزه‌بخشی برای انجام عمل نادرست و کاهش مقاومت درونی در برابر آن است. در سلسله‌مراتب معنایی، «وسوسه» مرحله آغازین، «تزیین» بالاترین سطح انگیزه، و «تسویل» و «تطویع» در میانه‌اند. کوچک شمردن گناه و مصیبتی بزرگ و پایین آوردن اهمیت و بزرگی آن در نظر فرد، مؤلفه معنایی منحصر‌به‌فرد تسویل است که آن را از واژگان جانشین خود متمایز می‌سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Semantics of the Word "Taswīl" in the Holy Quran with a Structuralist Approach

نویسندگان [English]

  • Abbas Mosallaeepoor 1
  • Tayebeh Hajisoltani 2
1 Department of Quranic Studies and Hadith, Imam Sadiq University, Tehran, Iran
2 Department of Quranic Studies and Hadith, , Imam Sadiq university,,Tehran, Iran
چکیده [English]

The semantics of the Quran is an effective method for a deeper understanding of the meanings of its words. Accordingly, this article examines the word "taswīl" in the Quran using a semantic approach, emphasizing a Structuralist Approach. In this study, the various meanings of this word in lexicons are first analyzed, and based on this, the concept of "relaxation" is selected as a more appropriate explanation for "taswīl", derived from the root "sawala". Equating "taswīl" with "adornment" in some interpretations and lexicons may be influenced by the meaning of "sawl" as "desire and request". Structural analysis reveals that "nafs" (the self) and "Satan" are in a syntagmatic relationship with"taswīl", while "imlā’" (respite) is in an intensification relationship. Among these, "nafs" is its most frequent collocate. Additionally, the words "tatwī‘" (persuasion), "waswasa" (whispering), and "tazyīn" (embellishment)** are in a paradigmatic relationship with "taswīl", exhibiting relative synonymy and sharing a common semantic field that involves motivating one to commit a wrongful act and reducing inner resistance to it. In the hierarchy of meaning, "waswasa" represents the initial stage, "tazyīn" the highest level of motivation, while "taswīl" and "tatwī‘" fall in between. The unique semantic component of "taswīl" is minimizing the severity of sin and making a grave misdeed appear insignificant, distinguishing it from its synonymous counterparts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Taswil
  • semantics
  • paradigmatic relationships
  • syntagmatic relationships
  • Structuralist Approach

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 28 تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 14 شهریور 1403
  • تاریخ بازنگری: 17 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش: 28 تیر 1404