نگرشی کاربردی به آیه 52 سورة احزاب: «لایَحِلُّ لَکَ النِّساءُ مِنْ بَعْدُ»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه معارف اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه دولتی شهرکرد، شهرکرد، ایران.

10.30512/kq.2024.20917.3790

چکیده

برخی محققان شیعی با تکیه بر روایات بر این باورند که آیه 52 سوره احزاب بوسیله آیه 50 نسخ شده است؛ از این رو برخلاف مدلول این آیه ازدواج های جدید برای پیامبر(ص) حتی بعد از نزول این آیه جایز بوده است. «بازخوانی و ارزیابی دیدگاه مسنوخ بودن آیه 52 سوره احزاب»، «ارائه تحلیل های واقع بینانه از ازدواج های پیامبراکرم(ص)»، «امکان سنجی به کارگیری این آیه در تبیین تحولات فرهنگی صدر اسلام» و غیره به خوبی ضرورت بررسی این مسأله را آشکار می کند. بررسی‌ تحلیلی آیات و روایات نشان می دهد دیدگاه منسوخ بودن این آیه با چالش های زیادی مواجه است؛ زیرا: اولاً: بین این آیه و آیه ناسخ تعارضی نیست؛ ثانیاً: در نسخ، منسوخ باید مقدم بر ناسخ باشد؛ در حالی که آیه 50 در قرآن قبل از آیه 52 قرار دارد و محتوای آنها هم این ترتیب را تأیید می کند؛ ثالثاً: روایات مورد استناد خبر واحد هستند؛ از این رو دیدگاه نسخ نه تنها مقتضی ندارد؛ بلکه با موانع زیادی هم روبروست. عدم پذیرش نسخ این آیه زمینه را برای «تحلیل دقیق ازدواج های پیامبر(ص)» و «تبیین روش تدریجی قرآن در محدود کردن تعداد همسران یک مرد» فراهم می کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A practical approach to verse 52 of Surah Al-Ahzab: "There is no solution for the future".

نویسنده [English]

  • Hamid Naderi Ghahfarokhi
Department of Islamic Studies، ، Shahrekord University، Shahrekord، Iran
چکیده [English]

Some Shiite scholars, relying on traditions, believe that verse 52 of Surah Al-Ahzab was abrogated by verse 50; Therefore, contrary to the meaning of this verse, new marriages were permissible for the Prophet (PBUH) even after the revelation of this verse. "Re-reading and evaluating the abrogation of verse 52 of Surah Al-Ahzab", "providing realistic analyzes of the marriages of the Holy Prophet (PBUH), "assessing the possibility of using this verse in explaining the cultural developments of early Islam", etc. reveals The analysis of verses and traditions shows that the view of this verse being outdated faces many challenges; Because: First: There is no conflict between this verse and the abrogated verse; Secondly: In the cancellation, the abrogated must precede the abrogated; While verse 50 is in the Quran before verse 52, and their content confirms this order; Thirdly: the cited narrations are the same news; Therefore, the view of cancellation is not only inappropriate; But it also faces many obstacles. The non-acceptance of the abrogation of this verse provides the basis for "a detailed analysis of the marriages of the Prophet (PBUH)" and "explaining the gradual method of the Qur'an in limiting the number of wives of a man".

کلیدواژه‌ها [English]

  • Polygamy of the Prophet (pbuh)"
  • verse 52 of Surah Ahzab"
  • the abrogation of verse 52 of Surah Ahzab"
  • "
  • the prohibition of marriage for the Prophet (pbuh)"

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 27 خرداد 1404
  • تاریخ دریافت: 03 آذر 1402
  • تاریخ بازنگری: 15 اسفند 1402
  • تاریخ پذیرش: 28 فروردین 1403