تحلیل انتقادی خوانش شحرور از مفهوم اسلام و ارکان آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس تهران

2 استادیار دانشگاه تربیت مدرس تهران

10.30512/kq.2025.21640.3882

چکیده

اندیشمندان مسلمان آرای متعددی در باره ماهیت «اسلام »، اجزا و متعلقات و آثار آن و چگونگی اتصاف انسان به صفت مسلمان مطرح کرده اند. شحرور به عنوان یکی از فعالان رویکرد قرآن بسندگی معاصر، معتقد است با توجه به آیات قرآن «اسلام» دینی فطری است که آغاز آن از حضرت نوح (ع) و خاتمه آن حضرت محمد (ص) بوده است؛ و دارای سه رکن اصلی: «ایمان به خدا» و «ایمان به روز قیامت» و «عمل صالح» می باشد. از این رو تمامی انسانهایی که پیرو این سه رکن باشند، مسلمان نامیده می شوند و اعتقادات آنها نزد خداوند پذیرفته شده است. این پژوهش با روش تحلیل مضمون به کمک نرم افزار MAXQD ضمن تبیین اندیشه شحرور و فهم او از آیات قرآن در باب «اسلام»، کاستی ها و نقدهای وارد بر آن و وجوه تمایز دیدگاه او با اندیشه غالب عالمان مسلمان را به صورت تحلیلی انتقادی تبیین کرده است. آنچه در واکاوی تحلیل مضمون عبارات شحرور ذیل مضمون اسلام و ارکان آن و مسائل پیرامونی حاصل شد، حاکی از مغالطه در تعریف «اسلام» و «فطرت» و «عمل صالح» و مغالطه در تسری صفت فطری بودن «اسلام» به ارکان آن بود. همچنین در نظریه «ارکان سه گانه اسلام»، از حسن فعلی در بعد عملی غفلت شده و «عمل صالح» به مثابه ماهیت اسلام در نظر گرفته شده در حالیکه طبق آیات قرآن و روایات «عمل صالح» از لوازم اسلام به شمار می آید. همچنین در این نظریه میان «عمل صالح» و «احسان» خلط شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Critical analysis of Shahrour's reading of the concept of Islam and its pillars

نویسندگان [English]

  • mahdie sadat zorriezahra 1
  • Kavus ruhi barandagh 2
1 Department of Quran and Hadith Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran
2 Assistant Professor of Tarbiat Modares University of Tehran
چکیده [English]

Muslim thinkers have put forward many opinions about the nature of "Islam", its components and its effects, and how to attribute a person as a Muslim. Shahrour, as one of the activists of the modern sufficiency Quranic approach, believes that according to the verses of the Quran, "Islam" is a natural religion that began with Noah (pbuh) and ended with Prophet Muhammad (pbuh). And it has three main pillars: "faith in God and Day of Resurrection" "righteous action". Therefore, all people who follow these three pillars are called Muslims and their beliefs are accepted by God.This research, with the help of the MAXQD software, while explaining Shahrour's thought and his understanding of the Qur'anic verses about "Islam", the shortcomings and criticisms on it and the differences between his view and the prevailing thought of Muslim scholars in a critical analytical manner. has done. What was obtained in the analysis of the content of Shahrour's phrases under the theme of Islam and its pillars and surrounding issues indicated the fallacy in the definition of "Islam", "nature" and "righteous action" and the fallacy in extending the innate attribute of "Islam" to its pillars. . Also, in the theory of "three pillars of Islam", the present goodness in the practical dimension is neglected and "righteous action" is considered as the nature of Islam, while according to the verses of the Quran and traditions, "righteous action" is considered as a necessary part of Islam. Also, in this theory, "righteous action" and "charity" are confused.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Contemporary reading, Qur'
  • an interpretation, Islam, Islamic pillars, Shahrour

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 08 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 26 اردیبهشت 1403
  • تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش: 21 اسفند 1403