قرآن کریم. ترجمه محمدمهدی فولادوند. (1415)، دارالقرآن الکریم (دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی).
آرکون، محمد. (1996). تاریخیة الفکر العربی الاسلامی. هاشم صالح (مترجم)، المرکز الثقافی العربی.
آرکون، محمد. (1999). الفکر الاصولی و استحالة التأصیل نحو تاریخ آخر للفکر الاسلامی. هاشم صالح (مترجم)، دار الساقی.
آرکون، محمد. (2001). القرآن من التفسیر الموروث الی تحلیل الخطاب الدینی. هاشم صالح (مترجم)، دار الطلیعة.
آرکون، محمد. (1362). قرآن را چگونه بخوانیم؟. حامد فولادوند (مترجم)، عطایی.
آرکون، محمد. (1998الف). الفکر الاسلامی(نقد و اجتهاد). هاشم صالح (مترجم)، دار الساقی.
آرکون، محمد (1991). من الاجتهاد الی نقد العقل الاسلامی. هاشم صالح (مترجم)، دار الساقی.
آرکون، محمد. (1998ب). قضایا فی نقد العقل الدینی؛ کیف نفهم الاسلام الیوم؟. هاشم صالح (مترجم)، دار الطلیعة.
آرکون، محمد. (1987). الفکر الاسلامی؛ قرائة علمیة. ترجمه: هاشم صالح، مرکز الانماء القومی.
آرکون، محمد، و لویی گارده. (1370). اسلام دیروز ـ فردا. محمدعلی اخوان (مترجم)، نشر سمر.
ابن فارس، احمد. (1404). معجم مقاییس اللغة. هارون عبدالسلام (محقق)، مکتب الاعلام الاسلامی.
ابن منظور، محمد بن مکرم. (1414). لسان العرب. احیاء التراث العربی.
ابوشون، علاء هویدی. (1399). معجزه قرآنی در نظر مدرنیستهای عرب (الجابری ـ ابوزید ـ آرکون). پایاننامۀ کارشناسی ارشد، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه مازندران.
ادهمی، مرضیه و سلطانی، مصطفی. (1400). بررسی تطبیقی مفهوم عقل در قرآن از دیدگاه محمد آرکون و علامه طباطبایی. نسیم خرد، 7(1)، پیاپی: 21-9.
ازهری، محمد. (بیتا). تهذیب اللغة. دار احیاء التراث العربی.
اعظم شاهد، رئیس. (1386). اعجاز قرآن از دیدگاه مستشرقان. مرکز جهانی علوم اسلامی.
ایازی، محمدعلی. (1380). قرآن و فرهنگ زمانه. کتاب مبین.
باغبانی، رضوان؛ پروینی، خلیل؛ خلیفه شوشتری، محمدابراهیم و متقیزاده، عیسی. (1391). اعجاز ادبی قرآن کریم و سیر تطور آن. لسان مبین (پژوهش ادبی عربی)، 3(3)، پیاپی: 7، 46-64.
باقلانی، محمد بن طیب. (1963). اعجاز القرآن. السید احمد صقر (محقق)، دار المعارف.
بوآزار، مارسل. (1369). اسلام و جهان امروز. مسعود محمدی (مترجم)، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
بوکای، موریس. (1380). مقایسهای میان: تورات، انجیل، قرآن و علم. ذبیح الله دبیر (مترجم)، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
بهمنیار بن مرزبان. (1375). التحصیل. مرتضی مطهری (مصحح)، دانشگاه تهران.
بیومی مهران، محمد. (1383). بررسی تاریخی قصص قرآن. سیدمحمد راستگو (مترجم)، انتشارات علمی فرهنگی.
توفیقی، حسین. (1384). ادیان بزرگ. سمت.
جاهل، نظیر. (1411). الانتروبولوجیا و الاسلام، اعجاز القرآن و لغة السحر. الغدیر، 2(14و16)، 123-165.
جبرئیلی، محمدصفر و متقیفر، سعید. (1393). نقد و بررسی آسیبهای عقل دینی؛ جریانشناسی و نقد اعتزال نو. پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
جراده، محمدعلی. (1397). امر خارقالعاده و حیرتآور عجیب، بررسی تطبیقی موضوع اعجاز از دیدگاه علامه طباطبایی و دکتر محمد آرکون. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم.
جواد علی. (1413). المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام. دانشگاه بغداد.
جوهری، اسماعیل بن حماد. (1407). الصحاح. دار العلم للملایین.
جهاندیده، محسن؛ اسماعیل پور، محمدتقی و موسوی، سیدمحسن. (1394). بررسی اعجاز قرآن کریم از دیدگاه شیخ مفید. فصلنامۀ کتاب قیم، 5(2)، پیاپی: 13، 24-7.
حجتی، سید محمدباقر. (1368). پژوهشی در قرآن کریم. دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
حرب، علی. (2005). نقد النص. المرکز الثقافی العربی.
حلبی، ابو الصلاح تقی بن نجم. (1417). تقریب المعارف. فارس تبریزیان (محقق)، مطبعة الهادی.
حلی، جعفر. (1373). المسلک فی اصول الدین. بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (1412). مفردات الفاظ قرآن. صفوان عدنان داودی (محقق)، دار الشامیة.
رامیار، محمود. (1379). تاریخ قرآن. امیر کبیر.
رجب زاده، شیرین و بهابادی، بیبی سادات رضی. (1394). مطالعه تطبیقی دستیابی به غیب در قرآن کریم و عهد عتیق. فصلنامۀ کتاب قیم، 5(2)، پیاپی: 13، 48-25.
زرقانی، عبدالعظیم. (1988). مناهل العرفان. دار الکتب العلمیة.
ساجدی، ابوالفضل. (1385). زبان دین و قرآن. مؤسسة امام خمینی(ره).
سبحانی، جعفر. (1416). محاضرات فی الالهیات فی الکتاب والسنة. مؤسسة النشر الاسلامی.
سعیدی روشن، محمدباقر.(1389). زبان قرآن و مسائل آن. سمت.
علوی مقدم، محمد. (1369). یادنامۀ طبری. بابلسر: دبیرخانۀ سمینار بین المللی طبری، ص697.
طباطبایی، سید محمدحسین. (1417). المیزان فی تفسیر القرآن. دفتر انتشارات اسلامی.
طوسی، محمد بن حسن. (1406). الاقتصاد فیما یتعلق بالاعتقاد. دار الأضواء.
علیاکبرزاده، حامد و معلمی، حسن. (1396). بررسی و نقد رویکرد تاریخینگری به سنت اسلامی در آرای محمد عابد الجابری و محمد آرکون. فصلنامۀ حکمت اسلامی، 4(3)، پیاپی: 14، 11-38.
علیاکبرزاده، حامد. (1398). ساخت گشایی عقلانیت اسلامی در آرای محمد عابد الجابری و محمد آرکون. کتاب طه.
فارابی، ابونصر. (1405). الجمع بین رأیی الحکیمین. الزهراء.
فیروزآبادی، محمد بن یعقوب. (1412). القاموس المحیط. دار احیاء التراث العربی.
فیض کاشانی، محمدحسن. (1402). تفسیر صافی. مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
قرشی بنابی، علی اکبر. (1371). قاموس قرآن. دار الکتب الاسلامیة.
کتاب مقدس. (بیتا)، ترجمه تفسیری، انجمن کتاب مقدس.
کواز، محمدکریم. (1386). سبک شناسی اعجاز بلاغی قرآن. سخن.
مجلسی، محمدباقر. (1403). بحارالانوار. الوفاء.
محمدی، چمن. (1399). نقد روش محمد آرکون در فهم متن با تاکید بر دیدگاه ایشان در فهم قرآن. پایان نامۀ کارشناسی ارشد، گروه کلام اسلامی، مجتمع آموزش عالی شهیده بنت الهدی، جامعة المصطفی العالمیة.
مرتضی زبیدی، محمد بن محمد. (1414). تاج العروس من جواهر القاموس. دار الفکر.
مسعودی، حمادی. (1991). العجیب فی النصوص الدینیة. مجلة العرب و الفکر العالمی، 4(13 و 14)، 87-101.
مصباح یزدی، محمدتقی. (1387). معارف قرآن (5و6): راه و راهنماشناسی. مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
مصطفوی، حسن. (1417). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی.
مطهری، مرتضی. (1366). خاتمیت. صدرا.
مفید، محمد بن محمد بن نعمان. (1413). النکت فی مقدمات الاصول من علم الکلام. کنگرۀ شیخ مفید.
مکارم شیرازی، ناصر. (1374). پیام قرآن. مدرسه امام علی بن ابی طالب(ع).
میشل، توماس. (1379). کلام مسیحی. حسین توفیقی (مترجم)، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
نصیری، علی. (1386). بررسی تطبیقی قرآن و کتاب مقدس. قبسات، 12(1)، پیاپی: 43، 59-87.
نعمتی پیرعلی، دل آرا، و هوشنگی، لیلا. (1394). مقایسه قرآن و عهدین. سمت.
نیکزاد، عباس. (1394). بررسی تطبیقی قرآن و کتاب مقدس. دفتر نشر معارف.
وحیدی، شهاب الدین و بشیری نیا، کبری. (1395). بررسی تطبیقی معاد در قرآن کریم. فصلنامۀ کتاب قیم، 6(1)، پیاپی: 14، 134-113.