دوره 12 (1401)
دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1391)
دوره 1 (1390)
1. پژوهشی علمی و ادبی در واژه قرآنی «لجّه»
دوره 7، شماره 17 ، پاییز و زمستان 1396، صفحه 7-28
چکیده
از میان نامهای مختلف دریا در قرآن کریم یعنی «بحر، لُجّه و یمّ»، نام «لُجّه» با وزنی سنگینتر، کمترین بسامد را دارد. این واژه در دو مورد، آن هم در نقش وصفی و مفعولی، بهعنوان اسم و اسم منسوب ... بیشتر2. طبقهبندی و تحلیل آراء فقیهان شیعه در حوزه اختلاف قرائات
دوره 7، شماره 17 ، پاییز و زمستان 1396، صفحه 29-54
چکیده
در شماری از آیاتالاحکام قرآن، اختلاف در قرائت وجود دارد. ثمره اختلافی که در قرائت این آیات وجود دارد صرفاً به حوزه قرائت مرتبط نمیشود؛ بلکه در علوم قرآن و فقه نیز اثرگذار است. از همینرو، آیات مذکور ... بیشتر3. همآیی واژگانی تقابلی مکمل در قرآن کریم؛ مطالعه موردی آیات مرتبط با ترکیب «جَنَّات النَّعیم»
دوره 7، شماره 17 ، پاییز و زمستان 1396، صفحه 55-76
چکیده
در بافت جملات، واژگان هر یک به دلیلی با دیگری پیوند مییابد و با پراکندگی منسجم در سراسر متن، سبب انسجامبخشی به پیکره آن میشوند؛ از این امر به همآیی تعبیر میشود که از مهمترین عوامل انسجامبخش ... بیشتر4. رابطه لفظ و معنا در ساختار نظمآهنگ قرآن کریم
دوره 7، شماره 17 ، پاییز و زمستان 1396، صفحه 77-100
چکیده
موضوع ارتباط لفظ و معنا که از آن با تعابیری همچون آوامعنایی، فونوسمانتیک و نظمآهنگ نیز یاد شده، مبحثی مهم و دیرینه در مطالعات زبانی است. از آنجا که قرآن کریم امری از مقوله زبان است، این ارتباط را بهخوبی ... بیشتر5. دلالت آیه نهم سوره حجر بر تحریفناپذیری قرآن کریم
دوره 7، شماره 17 ، پاییز و زمستان 1396، صفحه 101-126
چکیده
اندیشمندان از دیرباز در حوزه اثبات تحریفناپذیری قرآن به دلایل گوناگون عقلی و نقلی تمسک جستهاند. در این بین، آیات 9 حجر و 41 فصلت، مهمترین دلیل نقلی ایشان بر اثبات این مدعاست. آنان حفظ ذکر در آیه ... بیشتر6. واکاوی آثار و ابعاد تربیتی اعتقاد به جنود الهی در قرآن کریم
دوره 7، شماره 17 ، پاییز و زمستان 1396، صفحه 127-146
چکیده
حوزه اعتقادات و باورها، نقش بسزایی در سرنوشت انسانها دارد بویژه آنکه به زندگی معنا میبخشد و آن را هدفمند میکند. بر همین اساس، هرچه باورهای آدمی مادی و در نتیجه محدود باشد، هدفهای منبعث از آن نیز ... بیشتر7. واکاوی مفهوم «انباء الغیب» در داستان نوح (ع) بر اساس آیات سوره هود
دوره 7، شماره 17 ، پاییز و زمستان 1396، صفحه 147-170
چکیده
ماجرای نوح (ع) در آیات متعددی از قرآن بیان شده است. با این همه تکرار، اما خداوند متعال در آیه 49 سوره هود برای داستان حضرت نوح (ع) عبارت ﴿أَنْباءِ الْغَیْب﴾ بهکاربرده است. بهکارگیری عبارت مذکور این ... بیشتر8. شیخ حرّ عاملی و راهکارهای حلّ تعارض اخبار در وسائل الشّیعه
دوره 7، شماره 17 ، پاییز و زمستان 1396، صفحه 171-200
چکیده
مهمترین منبع شناخت دین اسلام، پس از قرآن، روایات معصومان (ع) است. به سبب عوامل درونی و بیرونی متعدّد، مانند نسخ، تقیّه، از دست رفتن بسیاری از قرائن کلام معصوم، وقوع تحریف و تصحیف در متن روایات، اخبار ... بیشتر9. «السنــة قاضیــة علی کتاب الله ...» در ترازوی نقد علمای اهلسنت
دوره 7، شماره 17 ، پاییز و زمستان 1396، صفحه 201-220
چکیده
سنت به مثابه یکی از مصادر اصیل اسلام، بعضی مبیّن قرآن و برخی دیگر مکمل آن میدانند. بر اساس دیدگاه مشهور و غالب، قرآن و سنت در کنار هم، مرجع و منبع امور دینی محسوب میشوند. با این وجود، تعدادی از محدثان ... بیشتر10. تعیین گستره «منکَر الحدیث» در دانش جرح و تعدیل
دوره 7، شماره 17 ، پاییز و زمستان 1396، صفحه 221-242
چکیده
در علم رجال و دانش جرح و تعدیل برای دستیابی به احادیث معتبر، اسناد روایات بررسی میشود. اندیشهوران رجالی، برای اعتباریابی اسانید و داوری درباره هر یک از راویان، الفاظ و اصطلاحات خاصی پدید آوردهاند. ... بیشتر11. ابن غضائری، کتاب الضعفاء و مسأله انتساب
دوره 7، شماره 17 ، پاییز و زمستان 1396، صفحه 243-264
چکیده
کتاب الضعفاء ابن عضائری یکی از منابع علم رجال است. بیشتر آراء این کتاب، با مشهور دیگر کتب رجالی شیعه در تعارض و اختلاف است. این امر از دیرباز مناقشاتی را در خصوص ابن غضائری و اثر وی پدید آورده است. عامل ... بیشتر12. تبارشناسی منابع روایات اعتقادی الکافی
دوره 7، شماره 17 ، پاییز و زمستان 1396، صفحه 265-288