دوره 12 (1401)
دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1391)
دوره 1 (1390)
کلیدواژهها = تفسیر قرآن
تعداد مقالات: 7
تأملاتی در مطالعات تفسیرپژوهی با تأکید بر ماهیت رسانهای تفسیر
دوره 11، شماره 24 ، فروردین 1400، ، صفحه 167-184
چکیده
اساساً نوع نگاه حاکم بر تاریخ تفسیر در فضای مطالعات بومی، درگیر ادبیات و اصطلاحاتی نارسا و نامفهوم است. این ادبیات نارسا و سنتی، آسیبهای روششناختی فراوانی به همراه دارد. این آسیبها در سه محور کلی: ... بیشتر«آدم و انسان»، خلیفة بشر یا خلیفة خدا ؛ نقد دیدگاه انتقادیِ «سلیمانی» به خلافت آدم علیهالسلام و انسان
دوره 10، شماره 23 ، مهر 1399، ، صفحه 203-219
چکیده
DOR: https://dorl.net/dor/20.1001.1.22516026.1399.10.23.11.6 یکی از نکات اختلافی در مورد موضوع خلافت در آیه 30 از سوره بقره، شناسایی موجودی است که آدم علیهالسلام (و انسان) جانشیناش میشود. در معرفی این موجود به «خدا، جن، فرشتگان، ... بیشترتحلیلی زبانشناختی- بین الادیانی از انگاره نَذْر در قرآن کریم
دوره 9، شماره 20 ، فروردین 1398، ، صفحه 7-28
چکیده
«نذر» از جمله انگارههای دینی در قرآن کریم است که مطالعه پیرامون ماهیت و احکام مربوط به آن، همواره مورد توجه عالمان مسلمان قرار داشته است. فاصلههای تاریخی- گفتمانی موجب شده است، لغویان و مفسران ... بیشترآسیبشناسی پدیده چشمزخم در جامعه اسلامی در پرتو آیات قرآن
دوره 5، شماره 13 ، مهر 1394، ، صفحه 73-92
چکیده
موضوع آسیب دیدن از چشم بد در بیشتر فرهنگها وجود دارد و به شیوههای مختلف از آن سخن گفته میشود. در این میان، همواره این موضوع مطرح بوده که آیا این مسأله، ریشه در فرهنگ عامیانه ملّتها دارد یا از آموزههای ... بیشتربررسی و نقد دیدگاه فخر رازی از آیه ﴿أُولُوا الْفَضْلِ﴾(نور: 24/ 22)
دوره 5، شماره 12 ، فروردین 1394، ، صفحه 43-63
چکیده
آیة 22 از سوره نور در نظر مفسّران اهل سنّت از جایگاه خاصی در مبحث خلافت، برخوردار است. برخی از مفسّران این فرقه، بخصوص فخر رازی، درصدد برآمدهاند از این آیه، علاوه بر این که منقبت ویژه و منحصر به فردی ... بیشترتحلیل انتقادی دیدگاه مفسران پیرامون تناسب معنایی آیات 64 و 65 سورة مریم با سایر آیات آن
دوره 4، شماره 11 ، مهر 1393، ، صفحه 31-54
چکیده
آیۀ شریفۀ:﴿وَ ما نَتَنَزَّلُ إِلَّا بِأَمْرِ رَبِّکَ لَهُ ما بَیْنَ أَیْدِینا وَ ما خَلْفَنا وَ ما بَیْنَ ذلِکَ وَ ما کانَ رَبُّکَ نَسِیًّا﴾ (مریم: 19/ 64) و آیۀ پس از آن، از یک سوـ بظاهرـ سخن و کلام ... بیشترنقش اشتراک لفظی در پیدایش اختلاف برداشت مجتهدان از آیات قرآنی
دوره 3، شماره 9 ، مهر 1392، ، صفحه 163-184