دوره 12 (1401)
دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1391)
دوره 1 (1390)
1. معناشناسی بصیرت در نهج البلاغه
دوره 4، شماره 10 ، بهار و تابستان 1393، صفحه 8-36
چکیده
بصیرت امری فراتر از رؤیت ظاهری است و آن عبارت است از ادراک حقایق و رؤیت اشیاء آن گونه که هستند. بصیرت در واقع، به ادراکات قلبی حاکی از حقیقت و قوّة تمییز حق از باطل اطلاق میشود. این امر از طریق عبرتآموزی ... بیشتر2. تأمّلی در نظریة تفکیک نزولی و تأخیر تشریعی سورة أعلی از رهگذر بررسی اخبار و آراء
دوره 4، شماره 10 ، بهار و تابستان 1393، صفحه 37-60
چکیده
به رغم نظر مشهور مبنی بر مکّی بودن سورة مبارکة اعلی و یکپارچگی مضمونی آن، گروهی با استناد به روایات، قائل به تفکیک نزولی این سوره هستند و معتقدند بخشی از آن پیش از هجرت و بخشی پس از هجرت نازل شده است و گروهی ... بیشتر3. بررسی بافتهای تأثیرگذار در ارتباط میانفردی از دیدگاه قرآن
دوره 4، شماره 10 ، بهار و تابستان 1393، صفحه 61-94
چکیده
ارتباطات انسانی در قرآن بر مبنای دو بافت تأثیرگذار شخصی و موقعیّتی شکل می¬گیرند. بافت موقعیتی با در نظر گرفتن جنسیت، نقش و پایگاه، فرهنگ، محیط و زمان و بافت شخصی با لحاظ شخصیّت، انگیزه ها، ویژگیها ... بیشتر4. درجات معنای واژهها در قرآنکریم با رویکرد به مفهوم واژه ی «وحی»
دوره 4، شماره 10 ، بهار و تابستان 1393، صفحه 95-122
چکیده
قرآن کریم شامل مفاهیم عظیمی می باشد و فهم بشر از آنها دارای مراتبی است؛ امّا خود مفاهیم، نسبی نیستند. با این همه، گاه مفاهیم عظیم قرآنی به عمد یا غیر عمد تا حدّ ابتدایی خود، خفیف شمرده شده و سطحی ترجمه ... بیشتر5. جریان شناسی باطنگرایی در تفاسیر اسلامی
دوره 4، شماره 10 ، بهار و تابستان 1393، صفحه 123-152
چکیده
از نخستین دوران نگارش تدوین تفاسیر، تفسیرهای گوناگونی از قرآن کریم با رویکردهای متفاوت شکل گرفتهاند. در این میان، تفسیر باطنی و جریان باطنیه که بر ابعاد درونی و باطنی وحی الهی تأکید داشته اند و گاه ... بیشتر6. خطابهای قرآن در اندیشه ی اصولی امام خمینی(ره)
دوره 4، شماره 10 ، بهار و تابستان 1393، صفحه 153-174
چکیده
احکام تکلیفی قرآن کریم به صورت خطاب¬های کلّی بیان شده است که معمولاً با ادوات ندا همراه است. خطاب نیز به مخاطب حاضر نیاز دارد. از سوی دیگر، احکام اسلامی برای تمام مردم و در همه ی زمان¬ها وضع شده است. ... بیشتر7. بررسی و نقد نظریة «وحدت موضوعی» حوّی در تفسیر سورة احزاب
دوره 4، شماره 10 ، بهار و تابستان 1393، صفحه 175-210