نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری رشته تفسیر تطبیقی دانشگاه یزد
2 دانشیار گروه فقه و حقوق اسلامی دانشگاه یزد
3 استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه یزد
چکیده
DOR: https://dorl.net/dor/20.1001.1.22516026.1399.10.23.4.9
خلافت الهی انسان از منظر فریقین در سه حوزه اصلی بحث برانگیز بوده است که عبارتاند از: 1. منظور از خلیفه و مستخلفٌعنه، 2. مصداق یا مصادیق خلیفه، 3. شئون مختلف خلیفه. تبیین هرکدام از موارد پیشگفته در مسأله خلافت، دارای لوازم و آثار معرفتی است که در ایجاد هندسه معرفتی هر فرد مؤثر بوده و موضوعات معرفتی دیگر را نیز تحتالشعاع قرار میدهد. از این جهت مسأله اصلی در مقاله حاضر، بیان چگونگی ارتباط و تلازم بین بحث خلافت الهی انسان و مسأله عصمت انبیاء و اولیاء (ع) از منظر مفسران و اندیشمندان فریقین است. در این خصوص با استفاده از منابع کتابخانهای و با رویکرد تحلیلیـ تطبیقی، در مییابیم که هرکدام از نحلههای تفسیری، اعم از کلامی، فلسفی و عرفانی، مسأله عصمت را نیز مبتنی بر دیدگاه خود نسبت به مسأله خلافت انسان در قرآن کریم توضیح دادهاند؛ به عبارت دیگر، مفسرانی که از منظر کلامی به موضوع خلافت انسان نگریستهاند، در تبیین مسأله عصمت نیز با استناد به ادلّه عقلی و نقلی به توضیح آن دست یازیدهاند؛ اما کسانی که مواجهه فلسفی یا عرفانی با این مسأله داشتهاند، مسأله عصمت و حدود و ثغور آن را نیز بر اساس قواعد عقلی و هستیشناسانه یا بر اساس ذوق عرفانی خویش بیان کردهاند. این پژوهش نشان میدهد حداقل پارهای از موضوعات معرفتی، متأثر از نوع نگاه به مسأله خلافت انسان در قرآن کریم است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The divine representation of man and its relationship to the flawless character of saints and prophets from the perspective of Sunni and Shia interpreters
نویسندگان [English]
- Sayed Mohammad Ali Mirbolooki 1
- hossain abuey 2
- mohammadhossein baromand 2
- javad Pourroustaee ardakany 3
1 PhD student of comparative interpretation, Yazd University
2 Associate prof. Dept. of Islamic Jurisprudence and Law, Yazd University
3 Assistant prof. Dept. of Quran and Hadith, Yazd University
چکیده [English]
DOR: https://dorl.net/dor/20.1001.1.22516026.1399.10.23.4.9
From Sunni and Shia points of view, man’s representation of God on the earth can be discussed in terms of a) the meaning of God’s representation, b) instances of that representation, and c) duties and functions of the representative. These three tenets join hands to make up the geometry of man’s recognition of himself and God. This recognition ultimately rules every other component of man’s religious faith. The present study mainly aims to clarify the relationship between man’s representation of God and the infallibility of saints and prophets through the lens of scholars in both sects of Islam. Using library sources as well as a descriptive-analytical method, it is found that different schools of interpretation, including rhetorical, philosophical and mystical schools, have addressed the infallibility issue as related to divine representation in the Quran from their own point of view each. Rhetoricians have interpreted this issue by providing rational and narrative pieces of evidence. However, philosophical and mystical interpreters have taken resort to rational and ontological reasons and sometimes to their own personal mystic feelings in this regard. As the results of the study show, part of one’s religious belief depends on how man’s representation in the Quran is looked at and interpreted.
کلیدواژهها [English]
- Man
- Representative of God
- Comparative interpretation
- Recognition tools
- Infallibility of saints and prophets