TY - JOUR ID - 2044 TI - ارتباط خلیفة اللهی انسان با عصمت انبیاء و اولیاء (ع) از منظر مفسران فریقین JO - دو فصلنامه کتاب قیم JA - KQ LA - fa SN - 2251-6026 AU - میربلوکی, سید محمد علی AU - ابویی, حسین AU - برومند, محمدحسین AU - پورروستائی اردکانی, جواد AD - دانشجوی دکتری رشته تفسیر تطبیقی دانشگاه یزد AD - دانشیار گروه فقه و حقوق اسلامی دانشگاه یزد AD - استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه یزد Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 10 IS - 23 SP - 69 EP - 87 KW - انسان KW - خلیفة الله KW - تفسیر تطبیقی KW - لوازم معرفتی KW - عصمت انبیاء و اولیاء (ع) DO - 10.30512/kq.2021.12340.2468 N2 - DOR: https://dorl.net/dor/20.1001.1.22516026.1399.10.23.4.9 خلافت الهی انسان از منظر فریقین در سه حوزه اصلی بحث ‌برانگیز بوده است که عبارت‌اند از: 1. منظور از خلیفه و مستخلفٌ‌­عنه، 2. مصداق یا مصادیق خلیفه، 3.­ شئون مختلف خلیفه. تبیین هرکدام از موارد پیش‌گفته در مسأله خلافت، دارای لوازم و آثار معرفتی است که در ایجاد هندسه معرفتی هر فرد مؤثر بوده و موضوعات معرفتی دیگر را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. از این جهت مسأله اصلی در مقاله حاضر، بیان چگونگی ارتباط و تلازم بین بحث خلافت الهی انسان و مسأله عصمت انبیاء و اولیاء (ع) از منظر مفسران و اندیشمندان فریقین است. در این خصوص با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و با رویکرد تحلیلی‌ـ‌ تطبیقی، در می‌یابیم که هرکدام از نحله‌های تفسیری، اعم از کلامی، فلسفی و عرفانی، مسأله عصمت را نیز مبتنی بر دیدگاه خود نسبت به مسأله خلافت انسان در قرآن کریم توضیح داده‌اند؛ به عبارت دیگر، مفسرانی که از منظر کلامی به موضوع خلافت انسان نگریسته‌اند، در تبیین مسأله عصمت نیز با استناد به ادلّه عقلی و نقلی به توضیح آن دست یازیده‌اند؛ اما کسانی که مواجهه فلسفی یا عرفانی با این مسأله داشته‌اند، مسأله عصمت و حدود و ثغور آن را نیز بر اساس قواعد عقلی و هستی‌شناسانه یا بر اساس ذوق عرفانی خویش بیان کرده‌اند. این پژوهش نشان می‌دهد حداقل پاره‌ای از موضوعات معرفتی، متأثر از نوع نگاه به مسأله خلافت انسان در قرآن کریم است. UR - https://kq.meybod.ac.ir/article_2044.html L1 - https://kq.meybod.ac.ir/article_2044_ba04bb7c4765f1cbdd1b8c72e03cb4dd.pdf ER -