در قرآن مجید از شخصیتهای مختلفی سخن به میان آمده که یکی از آنها، حضرت مریم(س) است. هدف از این نوشتار، بررسی و تجزیه و تحلیل زبانشناختی زاویه دید در داستان مریم(س) بر اساس مدل پیشنهادی پاول سیمپسون است؛ زبانشناسی که در سبکشناسی، مؤلفههای دقیقی برای بررسی داستان ذکر کرده است. نتائج نشان از آن دارد که راوی در 29 مورد، از نوع سوم شخص بازتابگر است و افکار، عقائد و احساسات و افعال شخصیتهای داستان را شرح میدهد و در چهار مورد، راوی اول شخص و دخیل در داستان میباشد و به یاری شخصیتهای داستان میآید. براساس محور دوم تقسیمبندی سیمپسون، وجهیت غالب در متن، مثبت است که نشان از دیدگاه قاطع و مطمئن راوی در مورد واقعیت توحید و اخلاص و نتایج و دستاوردهای ناب آن دارد. ابزارهای زبانشناختی به کار رفته در این وجه عبارتند از: فعلها و واژههای مبنی بر وجهیت مثبت مثل فعلهای دعایی، امری، ادات تأکید، جملات بیانکننده عقیده و جملات تعمیمدهنده. تفکر غالب در زبان متن روایی، بریدن حضرت مریم (س) از دنیا و پیوستن به ملکوت الهی و زندگی در محیطهایی مثل محراب و سرزمینی دور است که نشان از وابستگی شدید به خداوند، دلبریدن از غیر او و نیز معجزاتی که در اثر این ارتباط خالصانه اتفاق میافتد، دارد؛ هرچند در مواردی، وجهیت منفی از جانب برخی از شخصیتها مانند قوم یهود، در زبان متن روایی قابل مشاهده است.
زیارتی, فاطمه سادات, جیگاره, مینا, صلاحی مقدم, سهیلا. (1399). بررسی زاویه دید در داستان حضرت مریم (س) بر اساس الگوی وجهی ـ روایی پاول سِیمْپْسُون. دو فصلنامه کتاب قیم, 10(22), 67-89.
MLA
فاطمه سادات زیارتی; مینا جیگاره; سهیلا صلاحی مقدم. "بررسی زاویه دید در داستان حضرت مریم (س) بر اساس الگوی وجهی ـ روایی پاول سِیمْپْسُون". دو فصلنامه کتاب قیم, 10, 22, 1399, 67-89.
HARVARD
زیارتی, فاطمه سادات, جیگاره, مینا, صلاحی مقدم, سهیلا. (1399). 'بررسی زاویه دید در داستان حضرت مریم (س) بر اساس الگوی وجهی ـ روایی پاول سِیمْپْسُون', دو فصلنامه کتاب قیم, 10(22), pp. 67-89.
VANCOUVER
زیارتی, فاطمه سادات, جیگاره, مینا, صلاحی مقدم, سهیلا. بررسی زاویه دید در داستان حضرت مریم (س) بر اساس الگوی وجهی ـ روایی پاول سِیمْپْسُون. دو فصلنامه کتاب قیم, 1399; 10(22): 67-89.