نویسندگان
1 استادیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران و عضو انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران
2 استادیار گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی از دانشگاه امام صادق
3 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبایی و عضو انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران
چکیده
توجه به نقش تربیتی قرآن کریم در زندگی بشر و تأثیر شگرف آن در هدایت، نشانگر آن است که علاوه بر اثربخشی محتوا، روشهای بهکارگرفتهشده در آن نیز از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و شایسته تأمل است. یکی از روشهایی که کاربست آن بهوفور در قرآن مشاهده میشود، راهبرد پرسش است. پژوهش حاضر درصدد است تا با تأمل در پرسشهای قرآنی با روش تحلیل زبان فنی-رسمی، ضمن تبیین جایگاه ویژه پرسش در فرآیند تربیت، کارکردهای آن را استخراج نماید. یافتههای پژوهش نشان میدهد ادبیات پرسشی در قرآن کریم، راهبردی است که مشتمل بر کارکردهای متعدد در مسیر تربیت مخاطبان است: برقراری ارتباط با موضوع (حکایی و تمرکزی)، وارد ساختن تنشِ شناختی، بازبینی بینشها در ساحت تحول درونی، غفلتزدایی و یادآوری بدیهیات فطری و عقلی، بسط منظر فرد نسبت به واقعیتها، برانگیختگی عاطفی، طرح دلیل بر مدعا، تذکر نسبت به موقعیت ارتباطی فرد، نمایانسازی تناقضات فکری مخاطب، خطایابی و کمک به تغییر عملکرد و گشودن عرصههای تفکر ازجمله کارکردهای تربیتی پرسش در قرآن کریم است که در مجموع، راهبرد ویژهای را در مسیر تعلیم و تربیت رقم میزند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
An Educative Approach to Question’s Functions in the View of Holy Quran
نویسندگان [English]
- Narges Sajjadieh 1
- Nikoo Dialameh 2
- Sara Toosian Khalilabad 3
1 Assistant professor in Philosophy of teaching and education in Tehran University and member of association of Philosophy of teaching and education in Iran
2 Assistant professor in Islamic education and educational sciences of Imam Sadiq (pbuh) University
3 Ph.D. student of Philosophy of teaching and education in Allameh Tabataba’I university and member of association of Philosophy of teaching and education in Iran
چکیده [English]
Paying attention to educative role holy Quran in human life and Its considerable influence on the guidance indicates that in addition to effectiveness of its content, it’s applied method has special importance and should be observed. This article attempts to extract functions of question in the process of education, in addition to clarify its special position, by reflection on Quranic questions and by analysis of technical-formal language. Results demonstrate that interrogative literature in holy Quran is a strategy including of numerous functions with the goal of addressee’s education: making connection with subject, creating cognitive tension, revision of viewpoints intuitions in the field of inward change, elimination of neglect and reminding of innate and rational axioms, expansion of views regarding to facts, emotional excitation, presentation of proofs for claims, notification regarding to communicational position, declaration of intellectual contradictions of addressees, detection of faults and help to changing function, opening fields of thinking. These are several educative functions of question in holy Quran that totally present special strategy for teaching and education.
کلیدواژهها [English]
- Quran
- Question
- Questionerity
- Function
- Education