شهابالدین وحیدی؛ کبری بشیری نیا
دوره 6، شماره 14 ، فروردین 1395، ، صفحه 113-134
چکیده
حقیقتجویی و تلاش برای رسیدن به حقیقت، از جمله خصوصیات انسان است که او را به تحقیق در مبدأ و معاد و باور به عالم پس از مرگ که یکی از اندیشههای دیرین بشر بوده است، وامیدارد. از همینرو، ادیان توحیدی ...
بیشتر
حقیقتجویی و تلاش برای رسیدن به حقیقت، از جمله خصوصیات انسان است که او را به تحقیق در مبدأ و معاد و باور به عالم پس از مرگ که یکی از اندیشههای دیرین بشر بوده است، وامیدارد. از همینرو، ادیان توحیدی پیروان خود را به روزی که به حساب همگان رسیدگیمیشود، وعده دادهاند.در کتب مقدس یهودیت و مسیحیت، از چگونگی معاد و کیفیت پاداش و عذاب و همچنین جزئیات حشر انسانها بحث به میان آمده است.مسأله زنده کردن مردگان، برپایی قیامت و بهشت و جهنم از موضوعاتی است که بحثهایی به صورت کلی در کتب عهدین به خود اختصاص داده است؛ امّا بر خلاف عهدین، مسأله معاد در قرآن کریم، گستردهتر و با جزئیات بیشتری بررسی شده است. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیلیـتوصیفی، کوشیدهایم به این سؤال پاسخ دهیم که عالم پس از مرگ در ادیان توحیدی، به چه کیفیتی است؟ برای این مقصود، آیات مربوط به معاد و قیامت در عهدین و قرآن استخراج شده و با یکدیگر مقایسه شدهاند.