2کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث از دانشگاه قم (نویسنده مسئول)
تاریخ دریافت: 14 شهریور 1396،
تاریخ پذیرش: 14 شهریور 1396
چکیده
فهم اوّلیّه احادیث همیشه و لزوماً، با فهم مقصود اصلی حدیث برابر نیست. مسیر گذر از فهم ظاهری و رسیدن به مقصود واقعی حدیث با گردآوری قراین و احادیث مرتبط طی میشود. در این میان، تفسیر حدیث معصوم از آن جهت که به صورت مستقیم و صریح در توضیح حدیثی دیگر آمده است به عنوان یکی از مهمترین قراین، از بالاترین کارآیی در فهم روایات برخوردار است. این مقاله با بررسی انواع تفاسیری که از معصومین (ع) در جهت توضیح سایر احادیث ارائه شده و ذکر نمونههایی از آن، در صدد است جایگاه و نقش ویژۀ ائمه را در شناساندن مقصود واقعی حدیث و کمک به فهم دقیق روایات تبیین نماید. در فهم احادیث، نمیتوان تنها به یک حدیث بسنده نمود و فهم خود از آن را مقصود اصلی حدیث دانست، بلکه لازمۀ فهم دقیق از یک روایت و درک مقصود نهایی آن، بررسی تمام روایات مربوط و سنجش حدیث با همة آنهاست. این روایات تفسیری گاه، به صورتهای مختلف گفتاری به بیان معنا، بیان مصداق، تأویل واژهای از روایت، ذکر مفهوم یا مصداق تمام روایت، تصحیح نقل و بیان سبب ورود آن میپردازد و گاه، حتی در قالب عملی نمودار میگردد.
2M.A. of Quranic and Hadith Studies at university of Qum
چکیده [English]
Denotation of a tradition is not always equal to the author intention.In order to have a more precise understanding we should consider the non linguistic context and different kind of intertextuality for instance paratextulity,transtextulity, archia textuality and hyper textulity.Metatextulity is the most important factor in understanding hadith. Because it is the commentary of an inerrant about another hadith.In this paper the authors trie to introduce the metatextuality in hadith and its definition,kinds and examples.