" موسیقی درونی قرآن و تکثر معنایی: تبیین هم کنش آوای درونی کلام بر انتقال معانی در قرآن"

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی مقطع دکتری رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان

2 گروه آموزشی علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات و معارف اهل البیت(ع)، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 استاد، گروه قرآن پژوهی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران

10.30512/kq.2025.22913.4033

چکیده

این پژوهش با اتخاذ رویکرد نوین و چارچوب تحلیلی فنوسمانتیک (رابطه آوا-معنا) که به پیوند دقیق میان متغیرهای آوایی، هجایی و معنایی می‌پردازد، به بررسی نظام‌مند هم‌کنش موسیقی درونی الفاظ قرآن و ساختار معنایی آیات می‌پردازد. ضرورت این پژوهش در پاسخ به این پرسش بنیادین نهفته است که چگونه موسیقی درونی کلام، علاوه بر جذابیت صوتی، در انتقال معانی ژرف و تکثر معنایی نقش ایفا می‌کند. این مطالعه با پر کردن خلأ تحقیقات پیشین که اغلب صرفاً بر جنبه‌های آوایی و زیبایی‌شناختی تمرکز داشتند، بُعد تازه‌ای از اعجاز بیانی و محتوایی قرآن را تبیین می‌کند. روش پژوهش تحلیلی-توصیفی بوده و داده‌ها شامل مصادیق متعدد از آیات قرآن کریم است. این داده‌ها از طریق بررسی جامع عناصر مولد موسیقی درونی نظیر صفات حروف، فواصل آیات، تکرار و وزن عروضی گردآوری و تحلیل شده‌اند.

نوآوری مهم پژوهش، تبیین نقش محوری موسیقی درونی در تکثر معنا در کاربست واحد است. به این معنا که آوا و معنا چونان آینه در هم تجلی یافته و ارتباط وثیق میان ویژگی‌های موسیقایی و معنای آیات، به درک عمیق‌تر زیبایی‌های قرآن می‌انجامد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Inner Music of the Quran and Semantic Plurality: Explaining the Interaction of the Inner Sound of the Word on the Transmission of Meanings in the Quran

نویسندگان [English]

  • Arefeh zahra Akbari, 1
  • Muhammad Soltani Renani 2
  • Seyyed Mahmood Tayyeb Hosseini, 3
1 Doctoral student of Quranic and Hadith Sciences, Isfahan University
2 Department of Quranic Sciences and Hadith, Faculty of Theology and Ahl al-Bayt Studies, University of Isfahan, Isfahan, Iran
3 Professor, Quranic Studies Group, Research Institute of Hawzah and University, Qom, Iran.
چکیده [English]

This study systematically investigates the interplay between the inherent musicality of Quranic words and the semantic structure of its verses. It adopts an innovative approach and a pheno-semantic analytical framework that precisely connects phonological, syllabic, and semantic variables. The necessity of this research stems from the fundamental question of how the internal music of the text, beyond its mere acoustic appeal, plays a crucial role in conveying profound and multifaceted meanings. By addressing the gap in previous studies, which often focused solely on the phonetic and aesthetic aspects, this research clarifies a new dimension of the Quran’s rhetorical and substantive miracle. The research method is descriptive-analytical, and the data consists of numerous examples from the Holy Quran. These data were collected and analyzed through a comprehensive examination of the elements that generate internal music, such as the properties of letters, verse intervals, repetition, and prosodic meter.

A significant innovation of this research is the explanation of the central role of internal music in the multifaceted meaning within a single application. This implies that sound and meaning are manifested as mirrors of each other, and the close relationship between musical features and the meaning of the verses leads to a deeper understanding of the Quran's beauty.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quranic words
  • sound
  • inner music
  • meaning
  • rhythm
  • sound-meaning

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 شهریور 1404
  • تاریخ دریافت: 01 خرداد 1404
  • تاریخ بازنگری: 28 مرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 23 شهریور 1404