علی اکبر صافی اصفهانی؛ محمد رضا ستوده نیا
دوره 7، شماره 17 ، مهر 1396، ، صفحه 29-54
چکیده
در شماری از آیاتالاحکام قرآن، اختلاف در قرائت وجود دارد. ثمره اختلافی که در قرائت این آیات وجود دارد صرفاً به حوزه قرائت مرتبط نمیشود؛ بلکه در علوم قرآن و فقه نیز اثرگذار است. از همینرو، آیات مذکور ...
بیشتر
در شماری از آیاتالاحکام قرآن، اختلاف در قرائت وجود دارد. ثمره اختلافی که در قرائت این آیات وجود دارد صرفاً به حوزه قرائت مرتبط نمیشود؛ بلکه در علوم قرآن و فقه نیز اثرگذار است. از همینرو، آیات مذکور همواره در کانون توجه مفسران و فقیهان مسلمان بوده است. نفی قرائات سبع یا عشر متواتر توسط برخی از عالمان متأخر و معاصر شیعه و پافشاری آنان بر انحصار حجیت و اعتبار در قرائت حفص و یا حجیت قرائاتی که ثابت شود در زمان امامان شیعه (ع) رایج بوده است، دستمایه برخی شبهات و اتهامات شده است. پژوهش حاضر با گونهشناسی مواجهه فقیهان متقدم امامیه با اختلاف قرائات آیات الاحکام و بهدستآوردن شش رویکرد عمده این فقیهان، نشان میدهد که نظریه تواتر و حجیت قرائات سبع و عشر مشهور، نظریه اصلی فقیهان شیعه و مورد پذیرش بسیاری از آنان است. هر یک از این نظریات میتواند در توسعه یا تضییق برداشتهای فقهی و تفسیری از آیات دارای اختلاف قرائت، اثرگذار باشد.