The idea that the contents of the Qur’an are merely stories and its technique of expression is parable alone is a skeptical notion. If left unaccounted, this notion may adversely affect the relationship of individuals with the Qur’an and put the didactic functions of the scripture to question. Those who introduce such notions believe that it is a futile expectation to detect truth in the Qur’an and use it as a proof. They also believe that it is just a theory that the Qur’an is able to defy skepticism. The present study logically examines the approach of the Qur’an to skeptical notions. This is done to prove that the scripture is capable of responding to skepticism. Conducted through a descriptive-analytical method, the study analyzes the common skeptical ideas of 3000 students regarding Qur’anic and philosophical issues. Then, considering the nature of the research and its viewpoint of the subject, the data are collected from library sources, and the reasoning of those sources is evaluated. As the results show, the Qur’an has simplified the concepts with historical statements as well as descriptions and parables, but it deals with skepticisms by reasoning. Indeed, the Book provides a variety of reasons and a body of evidence against what skeptics claim, thus encouraging the use of theoretical wisdom to detect the truth. This process involves one or more of three techniques: a) analyzing the factors affecting the formation of skeptical notions, b) assisting the audience’s wisdom with proofs and evidence, and c) resorting to logical reasoning to detect and prove the truth.
قرآن کریم، ترجمه: محمدمهدی فولادوند، تهران: دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی،1376.
نهج البلاغة؛ تصحیح صبحی صالح، قم: هجرت، 1414 ق.
آلوسى، محمود بن عبدالله؛ روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی؛ بیروت: دار الکتب العلمیة، منشورات محمد علی بیضون، 1415 ق.
آیزلی، لورن؛ قرن داروین(اکتشافات عصر داروین)؛ ترجمه: محمود بهزاد، بیجا، بینا، بیتا.
ابن منظور، محمد بن مکرم؛ لسان العرب؛ چ3، به کوشش: جمالالدین میردامادی، بیروت: دارالفکر، 1414 ق.
بهمنی، سعید؛ منطق پاسخدهی قرآن؛ قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1394 ش.
بهمنی، فرانک؛ «بررسی مبانی و پیامدهای کلامی انسانشناسی داروینی و نقد آن بر اساس حکمت صدرایی»، پایاننامه دکتری، رشته فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه قم، 1395 ش.
حسینی علیآباد، سیدروح الله و مهدی ابوطالبی؛ «نگاه قرآنی به شایعه و شبهه، دو روش نفوذ فرهنگی دشمن از طریق رسانه»؛ مجله معرفت، شماره چهارم، صص59-68، 1397 ش.
حسینی طهرانی، سید محمدحسین؛ معادشناسی؛ تهران: انتشارات حکمت، 1407 ق.
خسروپناه، عبدالحسبن؛ کلام جدید با رویکرد اسلامی؛ قم: دفتر نشر معارف، 1388 ش.
جمالینسب، علیرضا و محمد محمدرضایی؛ براهین اثبات وجود خدا در فلسفه غرب؛ قم: مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی، 1371 ش.
جوادی آملی، عبدالله؛ تبیین براهین اثبات خدا؛ قم: مرکز نشر اسراء، 1394 ش.
دادجو، ابراهیم؛ «دستگاه منطقی قرآن در افق منطق صوری»؛ فصلنامه فلسفه و کلام اسلامی آیینه معرفت، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، صص1-24، 1392 ش.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد؛ مفردات الفاظ قرآن؛ بیروت: دارالقلم، 1412 ق.
صدرالدین شیرازی(ملاصدرا)، محمد بن ابراهیم؛ الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة؛ چ 3، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1981 م.
صفایى حائرى، على؛ تطهیر با جارى قرآن؛ چ 3، قم: لیلة القدر، 1381 ش.
Bahmani, F. and Bahmani, S. (2022). Logical examination of the Qur’an’s approach to skeptical notions. Ketab-E-Qayyem, 12(27), 131-154. doi: 10.30512/kq.2022.17159.3184
MLA
Bahmani, F. , and Bahmani, S. . "Logical examination of the Qur’an’s approach to skeptical notions", Ketab-E-Qayyem, 12, 27, 2022, 131-154. doi: 10.30512/kq.2022.17159.3184
HARVARD
Bahmani, F., Bahmani, S. (2022). 'Logical examination of the Qur’an’s approach to skeptical notions', Ketab-E-Qayyem, 12(27), pp. 131-154. doi: 10.30512/kq.2022.17159.3184
CHICAGO
F. Bahmani and S. Bahmani, "Logical examination of the Qur’an’s approach to skeptical notions," Ketab-E-Qayyem, 12 27 (2022): 131-154, doi: 10.30512/kq.2022.17159.3184
VANCOUVER
Bahmani, F., Bahmani, S. Logical examination of the Qur’an’s approach to skeptical notions. Ketab-E-Qayyem, 2022; 12(27): 131-154. doi: 10.30512/kq.2022.17159.3184