دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-6026112520210923Explanation of Inconsistent Actions of Positive Characters in the Quran and Its Comparison With Actions Arising From "Persona" in Psychologyتبیین کنشهای دوگانهنمای شخصیتهای سالم قرآنی و مقایسه آن با کنشهای ناشی از «نقاب» در روانشناسی726216510.30512/kq.2021.14638.2792FAمهرنازباشی زاده مقدمدانشجوی دکتری و استاد مدعو دانشگاه قرآن و حدیث0000-0003-1060-7378زهراعلیمرادیدکتری مدرسی معارف اسلامی و استاد مدعو دانشگاه المصطفی (ص)حمیدرفیعی هنرااستادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20200518In the Quran, the prophets and righteous people as the instructors sometimes refuse to show what they are inside in order to explain religious concept or teach moral points. Accordingly, the purpose of the present study is to investigate and explain the interaction between the positive characters of the holy Quran and its comparison with the concept of “persona” in psychology. The research method is content analysis of the verses of the holy Quran about the social behaviors of the prophets with an emphasis on the behaviors of Abraham, Moses, Joseph and some of good people. In the first stage, the actions that superficially are incompatible with their inner identity are identified and classified in the explanatory categories which are: playacting as ignorant, to beat someone to frighten him, argument in opponent language, dissimulation, secrecy, withdrawal to ask someone’s need and being patient upon reluctance to others. Then, these inconsistent actions are compared with the concept of “persons” in psychology. The result is that there is similarities and distinctions between actions of prophets and actions arising from persons in essence, goal, impact, benefit criterion and who gets benefit.<strong>انبیاء و صالحان به</strong><strong> عنوان مربیان معرفی شده در قرآن، گاه به ضرورت</strong><strong>و با هدف تبیین معارف دینی یا آموزش نکات اخلاقی </strong><strong>و تربیتی</strong><strong> از بروز عقیده حقیقی و شخصیت فردی خود، خودداری نموده و نقشی متفاوت ارائه نمودهاند. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی و تبیین کنش دوگانهنمای شخصیتهای سالم قرآن کریم و مقایسه آن با مفهوم نقاب در روانشناسی است. روش پژوهش، تحلیل محتوای آیات قرآن کریم در مورد رفتارهای اجتماعی انبیای الهی با تأکید بر رفتارهای سه پیامبر الهی حضرت ابراهیم، حضرت موسی و حضرت یوسف </strong><strong>(</strong><strong>علیهم السلام) و برخی از افراد صالح است. در مرحله نخست، رفتارهایی که ظاهر عمل شخص با عقیده باطنی او ناسازگار است شناسایی شده و در طبقات تبیینی دستهبندی شده است که عبارتند از تجاهل عارف، صحنه</strong><strong></strong><strong>سازی، به در بگو دیوار بشنود، محاجه به زبان خصم، توریه، تعفّف از اظهار نیاز، رازپوشانی و صبر بر کراهت نسبت به دیگران. سپس، این رفتارهای به ظاهر دوگانه، با مفهوم پرسونا در روان</strong><strong></strong><strong>شناسی مقایسه شدهاند. نتیجه اینکه بین «رفتارهای دوگانه</strong><strong></strong><strong>نمای انبیاء» و «رفتار حاکی از پرسونا» در ظاهر و تعریف ماهوی عمل شباهت وجود دارد و تفاوتها </strong><strong>در زمینۀ </strong><strong>ماهیت، هدف، اثر، معیار انتفاع و شخص منتفع است. </strong><br /> دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-6026112520210923Strategies for the Globalization of Islam with an Emphasis on Verse 123 of Surah Bara’atراهبردهای جهانیسازی اسلام با تأکید بر آیه 123 سوره برائت2745217810.30512/kq.2021.14822.2815FAمحسنفریادرسدانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس تهران0000-0002-6707-7171علیحاجی خانیدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس تهران0000-0002-8255-8432محمدصادقیوسفی مقدمدانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20200620In Islamic texts, many traditions have been presented for the creation and perpetuation of social systems, the most important of which is the Islamization of the world and the victory of pure divine thought and values over any kind of eclectic, deviant, and materialistic thinking. Verse 123 of Surah Bara’at expresses a very profound and valuable idea for the advancement of Muslims towards the Islamic world community and its attainment, which has often been ignored or misinterpreted by Qur’anic scholars in various aspects; some scholars have, however, studied and analyzed different aspects of the issue more carefully. The present study, using qualitative and descriptive content analysis in evaluating the data, seeks to explain and analyze the different strategies of this verse for the globalization of Islam. According to the result, the idea of verse 123 of Surah Bara’at for the maximum dissemination of Islam is that the Islamic society should first strengthen its cultural arena through resisting the enemies, then, fight against neighboring obstinate infidel governments in a suitable situation while observing the interests of the Islamic Ummah, and finally, repel any cultural influence from the culture of infidelity through “inflexibility.”<strong>در نصوص اسلامی، سنتهای زیادی برای ایجاد و استمرار نظامات اجتماعی ارائه شده که مهمترین آنها، اسلامیشدن جهان و پیروزی اندیشه و ارزشهای ناب الهی بر هر نوع تفکر التقاطی، انحرافی و مادی است. آیه 123 سوره برائت، ایده بسیار عمیق و ارزشمندی را برای پیشروی مسلمانان بهسوی جامعه جهانیِ اسلامی و دستیابی به آن بیان کرده که غالباً قرآنپژوهان نسبت به جوانب مختلف آن بیتوجه بوده و یا تفاسیر نادرستی از آن ارائه دادهاند و در این میان، برخی نیز با دقتنظر، جوانب مختلف آن را بررسی و تحلیل نمودهاند. پژوهش حاضر با روش تحلیل کیفی و توصیفیِ محتوا در ارزیابی دادهها، در صدد تبیین و واکاوی راهبردهای مختلف این آیه برای جهانیکردن اسلام برآمده است. برآیند این مقاله آن شد که ایده آیه 123 سوره برائت برای انتشار حداکثریِ اسلام این است که جامعه اسلامی بایستی با مقاومت در برابر دشمنان، ابتدا در عرصه فرهنگی خود را تقویت نموده، سپس در موقعیت مناسب و با رعایت مصالح امت اسلامی، با حکومتهای کافرِ معاندِِ هممرز مبارزه کرده و در نهایت با «انعطافناپذیری»، هرگونه اثرپذیری فرهنگی از فرهنگ کفر را از خود دفع کند. </strong><br /><strong> </strong>دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-6026112520210923A critique of the famous meaning of "kalla" in the Qur'anنقدی بر معنای مشهور «کلاّ» در قرآن4763216810.30512/kq.2021.14269.2734FAمدینهامانیاستادیار مجتمع آموزشی بنت الهدیسید محمودطیب حسینیدانشیار گروه قرآن پژوهی، پژوهشگاه حوزه ودانشگاهJournal Article20200320<span class="Y2IQFc" lang="en">One of the most frequent words in the Holy Quran is the word "Kola" which is mentioned 33 times in 15 suras. A popular view in the interpretation of this word, especially in the contemporary period, is that "Kola" means rejection and prohibition of the previous sentence, but despite the reputation of "Kola" as the word "rejection", in explaining the meaning of rejection in the verses of the Qur'an, ambiguity and There is a difference.<br /></span><br /><span class="Y2IQFc" lang="en">"Rejection" means severe denial or prohibition and restraint of the addressee, and the speaker with "the whole" prevents the addressee from repeating the word or doing the deed. This article uses a descriptive analytical method and using library sources to examine the famous meaning of rejection for "Kola" and by applying it to nine verses containing "Kola" has evaluated the correctness of this meaning.</span><br /><span class="Y2IQFc" lang="en">Examining the verses, it was found that in all nine verses, more than one meaning can be considered for "kala", in addition to the verses such as 20 suras of Qiyamat, 23 suras of Abbas and 9 surahs of Infitar, we preceded "kala" except with obligatory destiny It cannot be rejected, so it is not appropriate to limit the meaning of "totally" to rejection.</span><br /> <strong>یکی از واژگان پربسامد در قرآن کریم، واژه «کلّا» است که 33 بار در 15 سوره آمده</strong><strong> است. دیدگاه مشهور در تفسیر این واژه، به</strong><strong></strong><strong>ویژه در دوره معاصر، این است که «کلّا» به معنای ردع و منع جمله قبل است، اما با وجود شهرت «کلّا» به حرف «ردع»، در تبیین معنای ردع در آیات قرآن، ابهام و اختلاف وجود دارد. </strong><strong>«ردع» به معنای نفی شدید یا نهی و بازداشتن مخاطب است و متکلم با «کلّا» مخاطب را از تکرار کلام یا انجام کار باز میدارد.</strong><strong> این مقاله با روش تحلیلی توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانهای، به بررسی معنای مشهور</strong><strong> ردع برای «کلّا» پرداخته و با تطبیق آن بر نُه آیه مشتمل بر «کلّا» صحت و سقم این معنا را ارزیابی کرده است. با بررسی آیات مشخص شد در همه آیات نهگانه، بیش از یک معنا برای «کلّا» میتوان در نظر گرفت، به علاوه اینکه در آیاتی مانند 20 سوره قیامت و 23 سوره عبس و 9 سوره انفطار، ما قبل«کلّا» جز با تقدیر تکلفآمیز قابلیت ردع ندارد، در نتیجه محدود کردن معنای «کلّا» به ردع شایسته نیست.</strong>دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-6026112520210923Discovering the External Truth of the Verses of Promise to the "bani Israel" in Surah Israa, According to the Qur'an, Hadith and Historyمراد عینی آیات وعید بنی اسرائیل در سوره مبارکه اسراء از رهگذر قرآن، حدیث و تاریخ6584223410.30512/kq.2021.14327.2744FAعلیرضایی کهنموییاستادیار گروه قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایرانJournal Article20200413Verses from Surah Al-Israa Speak of Two Corrupts, and Following Up, Two Divine doom for the " Bani Israel". The present article seeks to identify the object of this divine promise in a descriptive-analytic manner, citing Qur'anic, hadith, and historical evidence. On this basis, it seems that the first promised corruption is the current Jewish corruption with the formation of the State of Israel And the first retribution will be done by the Muslim Mujahideen Which, according to evidence, would be the basis for the emergence of Imam Mahdi and attributed to the Iranian region. Their second corruption, which will be their last major corruption, for some reason is the promised Dajjal sedition And the second retribution will also be realized by Imam Mahdi Aj and Prophet Jesus, who are on the verge of resurrection according to evidence. There is also evidence that hypocrites of the anti-Ahlul Bayt are involved in both "bani Israel"corruption.<strong>آیاتی از سوره مبارکه اسراء، از وعید الهی در خصوص دو افساد بنیاسرائیل و به</strong><strong></strong><strong>تبع آن دو عقوبت ایشان سخن گفته</strong><strong></strong><strong>اند. مقاله حاضر درصدد است به شیوه توصیفی تحلیلی و با استناد به دلایل و شواهد قرآنی، حدیثی و تاریخی، مصداق عینی این وعید را شناسایی نماید. </strong><br /><strong>به نظر می</strong><strong></strong><strong>رسد افساد اول موعود</strong><strong>، </strong><strong>افساد کنونی یهود با تشکیل دولت اسرائیل بوده و عقوبت نخست، توسط مجاهدان مسلمان که زمینه</strong><strong></strong><strong>سازان ظهور حضرت قائم (عج) و منتسب به منطقه ایران</strong><strong></strong><strong>اند، عینیت خواهد یافت . افساد دوم ایشان نیز ـ آخرین افساد شاخصشان ـ همان فتنه موعود دجال خواهد بود و عقوبت دوم توسط امام مهدی (عج) و حضرت عیسی (ع) </strong><strong>تحقق خواهد یافت که طبق شواهدی این رخداد در آستانه قیامت خواهد بود. همچنین، بنا به شواهدی منافقانِ دشمن اهل</strong><strong></strong><strong>بیت (ع) نیز در هر دو افسادِ بنیاسرائیل مدخلیت خواهند داشت.</strong><br /><strong> </strong>دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-6026112520210923Semantic Range of “Shikl” (Form) and “Shakilah” (Manner) based on a Comparative-Etymological Studyگستره معنایی شکل و شاکله پژوهشی تطبیقی ـ ریشه شناختی85104226610.30512/kq.2021.15186.2869FAاعظم ساداتحسینیدانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهدسهیلاپیروزفردانشیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-3560-0359سید کاظمطباطباییاستاد دانشگاه فردوسیJournal Article20200825Verse 84 of Surah Al-Isra represents most essential basis of human deeds in the word “Shakilah” (manner), where it says “Say, each works according to his manner …” There are only the two words of “Shikl” (form) and “Shakilah” (manner) from the root word of “Sha-ka-la” in the Holy Quran, while the majority of commentators and lexicographers offer quite different definitions for the word “Shakilah”. Of course, some definitions are figurative. Lexicographers’ attempts to find a collective meaning for the root word of “Sha-ka-la” have yielded no results thus far. Some lexicographers have presented “likeness” as a synonym for the Arabic root word, but it is not that much accurate. This paper intends to apply semantics and resort to etymological studies to explore semantic components of the root word of “Sha-ka-la” in early Arabic languages to find how these components have established links with the concept of “Shakilah” in Arabic language. In the light of this method, we have indicated how intrinsic and extrinsic semantic components in the root word of “Sha-ka-la” have found their way from the early Arabic languages to the contemporary Arabic language and how they affected the meaning of “Shakilah”.<strong>آیه 84 سوره اسراء کلیدیترین اساس کنشهای آدمی را در کلمه «شاکله» جمع نموده است. از ریشه «ش ک ل» تنها دو واژه «شکل» و «شاکله» در قرآن کریم آمده و معنای «شاکله»</strong><strong>نزد مفسران و لغویان، محل اختلاف نظر بیشتری بوده است. برخی آن را کاربردی استعاری یا مجاز میدانند.</strong><strong>تلاش لغویان برای دستیابی به یک معنای جامع برای ریشه «ش ک ل» موفقیتآمیز نبوده و برگزیدن «شباهت» به عنوان معنای محوری در ریشه عربی آن از سوی لغتشناسان چندان دقیق نیست. </strong><br /><strong>مقاله حاضر درصدد است با بهره گیری از روش معناشناسی تاریخی با تکیه بر مطالعات ریشهشناختی به بیان مؤلفههای معنایی ریشه «ش ک ل» در زبانهای نیای عربی و چگونگی پیوند این مؤلفهها با مفهوم شاکله در زبان عربی بپردازد. در پرتو این روش نخست راهیابی مؤلفههای معنایی مربوط به درون و برون در ریشه «ش ک ل» از زبانهای نیا به زبان عربی و نیز چگونگی تأثیرگذاری آن بر معنای شاکله نشان داده شده است.</strong><br /><strong>واژگان کلیدی</strong><strong>: شکل، شاکله، معناشناسی، ریشهشناسی</strong>دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-6026112520210923The Examination of the Attribution of Good and Evil Deeds to God and Human in the Verses 78 and 79 of the Women Chapter from the Viewpoint of Ibn Taymiyya and ‘Allāmah Ṭabāṭabā’īبررسی اِسناد حسنات و سیئات به خدا و انسان در آیات 78 و 79 سوره نساء در اندیشه ابن تیمیه و علامه طباطبایی105122217010.30512/kq.2021.13890.2684FAحسنرضایی هفتادرعضو هیات علمی دانشگاه تهرانمحمدعلیاسماعیلیطلبه سطح 4 جامعة المصطفی العالمیةJournal Article20200126The attribution of good and evil deeds to God and human has always been regarded by the qur’ānic culture, and figures including interpreters, theologians, philosophers, and mystics have focused their attention on it. In this regard, the verse 78 of the Woman chapter has been taken to allude that the good and evil deeds are from God, while the next verse has been regarded as evidence to the attribution of good deeds to God and the evil deeds to the human. As an important challenge, this difference in attribution has been constantly discussed by thinkers. Consequently, this study set out to organize, interpret, compare, and evaluate the viewpoints of Ibn Taymiyya Ḥarrānī (661-728 AH) and ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī (1281-1360 AH) about this issue. The results of the study reveal that Ibn Taymiyya has taken the first verse to indicate that the Prophet’s (s) orders originate from the divine orders in the domain of legislation and the second verse to designate that the good deeds existentially originate from God. However, in ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī’s viewpoint, both verses have an existential attitude, express the qur’ānic principle of “the similarity of creation and beauty” and the ontological view to evil deeds, and proclaim “the non-existential nature of evil deeds” through a comparative stance and attribute them to the human due to his sins.<strong>اسناد حسنات و سیئات به خدا و انسان همواره مورد اهتمام فرهنگ قرآن بوده است و اندیشه</strong><strong></strong><strong>ورانی نظیر مفسران، متکلمان، فیلسوفان و عارفان آن را کانون بررسی قرار دادهاند. در این میان، در آیه 78 سوره نساء، حسنات و سیئات از جانب خدا قلمداد شده؛ درحالیکه در آیه بعد، بر اسناد حسنات به خدا و سیئات به انسان تأکید شده است. این تفاوت در اسناد، به مثابه چالشی مهم، همواره مورد اهتمام اندیشهوران بوده که در این نوشتار به تنظیم، تقریر، مقایسه و ارزیابی دیدگاه ابن تیمیه حرانی (</strong><strong>۶۶۱-۷۲۸ </strong><strong>ق) و علامه طباطبایی (</strong><strong>۱۲۸۱-۱۳۶۰ </strong><strong>ش) پرداخته شده است. از رهگذر این جستار، روشن میشود که ابن تیمیه، آیه نخست را بیانگر برگشت دستورات پیامبر(ص) به دستورات الهی در حوزه تشریع دانسته، درحالیکه آیه دوم را بیانگر برگشت تکوینی حسنات به خدا میداند؛ اما به باور علامه طباطبایی، هر دو آیه با نگرش تکوینی، از یکسو، بیانگر اصل قرآنی «همسانی آفرینش و زیبایی» و نگرش هستیشناسانه به سیئات است و از سوی دیگر، بیانگر «عدمیبودن سیئات» با نگرش مقایسهای و اسناد آنها به انسان در پی گناهان اوست.</strong>دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-6026112520210923Rethinking the Structure of “wadda” and “law” in the Qur’an and How to Translate Them in Persian Translations of the Qur’anواکاوی ساختار «وَدَّ» و «لَو» در قرآن و بررسی چگونگی ترجمه آن در ترجمه های فارسی قرآن123145217410.30512/kq.2021.13642.2651FAرسولمحمدجعفریدانشگاه شاهد/هیأت علمیحسینمحققیدانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20191228One of the important services that Qur’anic scholars have provided for a long time, especially in the contemporary period, was the translation of the Qur’anic verses for public understanding. Despite all efforts, mistakes have sometimes appeared in translations due to lack of attention to literary rules. Among them is the translation of the structure of “wadda” and “law”, which are occurred 12 times in the Qur'an. Based on literary-Qur’anic rules, in this structure “law” is a masdar (simple verb), which has been changed to mafūl (object) for the verb “wadda”. According to many famous Arabic dictionaries, the desire (tamannā) in the combination of “wadda” and “law” refers to “wadda” and not “law”. The examination of thirteen famous translations of the Qur’an shows that they have often chosen either incorrect equivalents for “wadda”, with expressions such as “he/she loves” and “he/she wants”, or have mistakenly translated “law” with interpretations such as “wish” and “I wish”, or have presented a wrong translation of the combination structure. In the translation of these twelve verses; Rezaei has translated correctly five times, Makarem four times, Haddad Adel twice, Saffarzadeh and Ghomshei once.<br /> <strong>یکی از خدمات مهمی که قرآن پژوهان از دیرباز و به</strong><strong></strong><strong>ویژه، در دوره معاصر در آستانه قرآن ارائه کردهاند، سعی بر ترجمه آیات قرآن جهت فهم همگانی است. به رغم همه این تلاشها، گاه به دلیل کم</strong><strong></strong><strong>توجّهی به قواعد ادبی، در ترجمهها لغزشهایی پدیدار گردیده است. از جمله، ترجمه ساختار «وَدَّ» و «لَو» -که در دوازده موضع قرآن به کار رفتهاند- است. </strong><strong>بنابر ادله ادبی-قرآنی، </strong><strong>«لو» در این ساختار، مصدریه بوده و با صلهاش به تأویل مصدر رفته و مفعولٌبه برای فعل «وَدَّ» است و</strong><strong> طبق قول بسیاری از لغتنامههای معتبر عربی آنچه که </strong><strong>در ساختار فعل «وَدَّ» و «لَو» معنای تمنی میدهد فعل «وَدَّ» و نه «لَو» است. بررسی سیزده ترجمه مشهور قرآن، نشان داده که ترجمهها غالبا یا برای «وَدَّ» معادلیابی ناصوابی داشته و با تعابیری چون: «دوست دارد» و «خوش دارد» به خطا رفتهاند و یا در ترجمه «لو» با تعابیری چون: «ای کاش» و «کاش» و حرف ربطیِ «که»، لغزش داشتهاند و یا همزمان در ترجمه هر دو واژه «وَدَّ» و «لَو» اشتباه کردهاند. در ترجمه این دوازده آیه؛ رضایی پنج بار ترجمه صحیح، مکارم چهار نوبت ترجمه صحیح، حداد عادل دو بار ترجمه صحیح، صفارزاده و قمشهای نیز هر کدام یک نوبت، ترجمه صحیح ارائه کردهاند. </strong>دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-6026112520210923Nazira Zayn al-Din's approach to the issue of hijab in al-Sufur and al-Hijab: a descriptive-analytic reviewتوصیف و تحلیل نظریات قرآنی نظیره زینالدین در مسئله حجاب147166217710.30512/kq.2021.13577.2643FAمهردادعباسیاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانعاطفهزرسازاناستادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه مذاهب اسلامی، تهران، ایرانعلیاسودیاستادیار گروه ادبیات عرب، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانمریمقیدردانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه مذاهب اسلامی، تهران، ایران0000-0002-1674-6179Journal Article20191231The book Al-Sufour wa Al-Hijab was published in 1928 by Nazira Zeineddine, a modernist Arab woman and a Druze of Shia in Lebanon. This book's emphasis on religious and Qur'anic discussions has distinguished it from some similar works of that period and has made this work an independent research. Zeineddine's main concern in this book is to improve the social status of Muslim women and to change the status of the veil. She considers covering the face to be a hindrance to women and an obstacle to the advancement of Islamic societies, and by examining verses and hadiths related to the veil as well as by rational reasoning, it is not Shari'a law to cover the face in the conventional way. In this study, her intellectual and religious rationales about the extent of women's coverage are described and analyzed. Through the analysis of this book, one can clearly understand the importance of the requirements of time and place for achieving different results, and a deeper understanding of the scientific disputes of recent years in Iran and other Islamic societies over the issue of hijab.<strong>کتاب السفور و الحجاب به قلم نظیره زینالدین، بانوی تجددگرای عرب و از شیعیان دروزی لبنان، در 1928 انتشار یافت. اشتمال این کتاب بر بحثهای دینی و قرآنی موجب تمایز آن از برخی آثار مشابهِ آن دوره شده و این اثر را شایسته پژوهشی مستقل کرده است. دغدغه اصلی زینالدین در این کتاب بهبود وضعیت اجتماعی زنان مسلمان و تغییر وضعیت حجاب است. او پوشاندن صورت را باعث عقبماندگی زنان و مانعی برای پیشرفت جوامع اسلامی میداند و با بررسی آیات و احادیث مربوط به حجاب و همچنین، با ادله عقلی نشان میدهد پوشاندن صورت به شیوه مرسوم در آن روز حکم شریعت نیست. در این پژوهش، مبانی فکری و ادله عقلی و دینی او درباره حد پوشش زنان توصیف و تحلیل شده است. در اثنای تحلیل این کتاب میتوان اهمیت اقتضائات زمان و مکان را در رسیدن به نتایج متفاوت به وضوح دریافت و درباره مناقشات علمی سال</strong><strong></strong><strong>های اخیر در ایران و دیگر جوامع اسلامی بر سر مسئله حجاب، به درک عمیقتری رسید.</strong><br /> دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-6026112520210923Adaptation of the Theoretical Foundations of Critical Discourse Analysis of Fairclough for the Analysis of Hadith Textsبومیسازی مبانی نظری تحلیل انتقادی گفتمان فرکلاف برای تحلیل متون حدیثی167191217210.30512/kq.2021.14319.2741FAفاطمهآلبوغبیشدانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطباییحمیدرضابصیریاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبائیمحمدکاظمرحمان ستایشاستادیار دانشگاه قممحمدحسینبیاتاستاد دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20200330Critical analysis of discourse is a method of clarifying the ideology of power discourse in political-social affairs And it has many linguistic and descriptive tools Which can be useful in many sciences including ahadith like translating and recognizing unfamiliar and dark terms. But because the needs and methods vary in different sciences, It is therefore necessary to identify, localize, or remove some of the foundations that affect the analysis tools. One of these basics is “order of discourse” That relates to the topics of the day and the analyst is familiar with the discourse. And this feature does not exist in the hadith texts for the scholar. Therefore, by choosing the method Identification nodel paint and find a presupposition and dynamic synehronic study and find a paradigmatic axis and syntagmatic axis and find a old information and new information…. this research has proposed methods for discourse recognition. And at the same time correcting or removing issues related to this basis.<strong>تحلیل انتقادی گفتمان فرکلاف روشی برای شفافسازیِ ایدئولوژیِ گفتمانِ قدرت، در امور سیاسی ـ اجتماعی است و با استفاده از ابزارهای زبانشناسی و توصیفی میتواند در بسیاری از علوم از جمله دانشهای حدیثی کارآمد باشد. از آنجا که نیازها و راهکارها در علوم گوناگون متفاوت است، بومیسازی برخی مبانی تحلیل انتقادی گفتمان که اثر مستقیمی بر ابزارهای تحلیل دارد، الزامی مینماید. برای نمونه، از آنجا که تحلیل</strong><strong></strong><strong> گفتمان برای مسائل روز طراحی شده است، تحلیل</strong><strong></strong><strong>گر از گفتمان موجود جامعه در زمان خویش آگاه است و نیازی به کشف آن نخواهد داشت</strong><strong>.</strong><strong> امکانی که در بادی امر برای پژوهش</strong><strong></strong><strong>گر متون حدیثی به سبب قرن</strong><strong></strong><strong>ها فاصله، میسر نخواهد بود. بنابراین پژوهش حاضر با گزینش روشهایی چون شناسایی دال مرکزی، استخراج پیشانگاره، مطالعه همزمانی </strong><strong></strong><strong>پویا، کشف همنشین و جانشینها و اطلاع کهنه و نو، راهکارهایی برای شناسایی گفتمان ارائه کرده است و همزمان به بررسی امکان بهره</strong><strong></strong><strong>گیری از مواردی چون زبان گفتاری، مفهوم انتقادی و مطالعات تاریخی در تحلیل متون حدیثی می</strong><strong></strong><strong>پردازد.</strong><br /> دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-6026112520210923A Document Study and Causal Analysis of the Hadith of superiority and evaluating its citation in interaction with non-Muslimsبررسی سندی و دلالی روایت علو و ارزیابی استناد به آن در تعامل با غیرمسلمانان193211217310.30512/kq.2021.14224.2729FAمیثمکهن ترابیاستادیار گروه فقه و حقوق اسلامی، دانشگاه بزرگمهر قائناتJournal Article20200311<strong>چگونگی رفتار و تعامل با غیرمسلمانان همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. این اهمیت در دوران جدید و پس از افزایش تعاملات پیروان ادیان مختلف با یکدیگر مضاعف شده است. یکی از احادیثی که توسط محدثین فریقین نقل شده و مورد استناد دانشمندان و فقهای مسلمان در صدور احکامی پیرامون تعامل با غیرمسلمانان و به صورت اخص، اهل کتاب قرار گرفته، روایت «</strong><strong>الْإِسْلَامُ</strong><strong>یعْلُو</strong><strong>وَ</strong><strong>لَا</strong><strong>یُعْلَی</strong><strong>عَلَیه</strong><strong>» است؛ عبارتی که گاه به روایت علو از آن یاد میشود. پژوهش حاضر با هدف تبیین صحیح این روایت با بهرهگیری از اصول نقد و فهم حدیث، به اعتبارسنجی سندی و بررسی دلالی این روایت پرداخته و به این نتیجه دست یافته که از نظر سندی ـ چه از طرق منقول در شیعه و چه اهل سنت ـ دارای ضعف است. افزون بر این، برداشت مشهور از روایت و همچنین تطبیق آن بر برخی مصادیق، با چالشهای جدی مواجه است. بر فرض صحت صدور، مفهوم صحیح این روایت برتری اسلام از منظر اندیشه و استدلال نسبت به سایر ادیان است. بنابراین، استفاده از این روایت با هدف صدور احکامی که حقوق طبیعی و بشری غیرمسلمانان را نقض، کرامت</strong><strong></strong><strong>شان را مخدوش و از این طریق موجب برتری مسلمان را فراهم آورد، هم با روح حاکم بر قرآن و فلسفه بعثت پیامبر اسلام (ص) متضاد است و هم از منظر اخلاقی و عقلانی توجیهناپذیر مینماید. </strong><br /> دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-6026112520210923Investigating the Effect of Some Structural Deficiencies on the Validity of the Book of Tahzib Al Ahkamواکاوی کاستیهای ساختاری بر اعتبار تهذیب الأحکام213231217110.30512/kq.2021.13882.2682FAهادیمرویدانشجوی دکتری دانشگاه علوم اسلامی رضویمحمد ابراهیمروشن ضمیراستادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایران0000-0001-6498-6911Journal Article20200125The book of Tahzib Al Ahkam written by Sheikh Tusi, an encyclopedia of Shiite jurisprudence, is among the Shi'ite Four Books. The existence of some deficiencies such as distortion, additions, removals and so on had led to the emergence of different and sometimes contradictory views on the credibility of this book, to the extent that some scholars according to these shortcomings find this book invalid. This essay, using a library method and a descriptive-analytical method, examines these issues and their impact on the validity of this book.<br />The findings of this research show that some of the weak narrations have been written in light of the motivation for writing this book, and while accepting the existence of some shortcomings, many of them were based on the style of writing and mistakes of the ascribes. Regarding the works related to the book and the works written for the purpose of eliminating such bugs, we can say: The book is usable and credible for specialists.<strong>کتاب تهذیب</strong><strong></strong><strong>الاحکام تألیف شیخ طوسی، سومین کتاب از کتب اربعه حدیثی شیعه است. این موسوعه فقهی با توجه به گستردگی روایات فقهی و به کار گرفتن روش رفع تعارض اخبار، از جایگاه ویژهای نزد اکثر فقیهان و حدیثپژوهان برخوردار است؛ امّا وجود برخی اشکال</strong><strong></strong><strong>های ساختاری از قبیل فراوانی تصحیف، زیاده و نقیصه، ضعف سندی و مواردی دیگر از این دست، کسانی را بر آن داشته که در اعتبار آن تردید روا دارند. این جستار که از جهت گردآوری منابع، به روش کتابخانه</strong><strong>ای</strong><strong></strong><strong> و از نظر محتوا به شیوه توصیفی<sub>- </sub>تحلیلی سامان یافته، عوامل پیدایش این کاستیها و تأثیر آنها بر اعتبار این کتاب را مورد بررسی قرار داده است. یافتههای این پژوهش نشان از آن دارد که هرچند وجود برخی کاستیهای ساختاری در این کتاب، انکارناپذیر است؛ امّا از آنجا که از سویی، عوامل بیشتر این اغلاط مانند ناخوانا بودن خط و یا اشتباهات منابع، قابل شناسایی است و از دیگر سو، راهکارهایی برای برطرف کردن بیشتر آنها وجود دارد، این کاستیها نمیتواند موجب تردید در اعتبار این کتاب شود.</strong><br /> دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-6026112520210923Management principles of the late Imams (as) in the crisis of physical elimination of Shiitesاصول مدیریتی ابناء الرضا علیهم السلام در بحران حذف فیزیکی شیعیان233252194210.30512/kq.2020.14792.2813FAزهراابراهیمیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه میبدیحییمیرحسینیاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه میبدمحمدزارعی محمودآبادیاستادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه میبد، میبد، ایران0000-0001-9544-2490Journal Article20200614Crisis is an unexpected and unpleasant event that has imposed problems on society and turns into an acute and unstable state for individuals or society and solving it, requires fundamental actions. In the history of the Shiite pontificate (Imamate), the years 203 to 260 AH are dedicated to the leadership of Abnaal-Reza (PBUT); in the life period of Imam Javad, Imam Hadi and Imam Askari (PBUT) a black out dominated Shiite society that friendship with Imams (PBUT), led to consequences such as confiscation of property, imprisonment, torture and even martyrdom. By making some decisions Abnaal-Reza (PBUT) could manage and save the Shiite community from crisis and led them toward security and peace with the least amount of harm. By an organized descriptive-analytic method, this article categorizes the set of Shiite latter imams' actions for preventing, preparing, confronting and deterring in three phases: "before the crisis", "during the crisis" and "after the crisis", management principles that can be of interest in the present age.بحران، رویدادی غیرمنتظره و ناخوشایند است که مشکلاتی را بر جامعه تحمیل کرده و به حالتی حاد و بیثبات برای افراد و یا جامعه تبدیل میشود و رفع آن، نیازمند اقداماتی اساسی است. در تاریخ امامت شیعی، سالهای 203 تا 260 هجری قمری به رهبری و سرپرستی ابناءالرضا (ع) اختصاص دارد؛ دوران زندگانی امام جواد، امام هادی و امام عسکری (علیهم السلام) خفقانی بر جامعه شیعی حاکم بود که دوستی و موالات با ائمه (ع)، تبعاتی چون مصادره اموال، حبس، شکنجه و حتی شهادت در پی داشت. ابناءالرضا (ع) با تدابیر و اتخاذ تصمیمهایی توانستند جامعه را مدیریت و جامعه شیعی را از گزند حوادث حفظ کرده و با کمترین آسیب، به سمت امنیت و آرامش سوق دهند. این پژوهش که با روش توصیفی-تحلیلی سامانیافته است، مجموعه اقدامات ائمه متأخر شیعه را بهمنظور پیشگیری، آمادگی، راهکارهای مقابلهای و بازدارنده در سه مرحله «قبل از وقوع بحران»، «حین وقوع» و نیز «بعد از وقوع بحران» با تأکید بر امور حفاظتی-امنیتی، دستهبندی و معرفی کرده است؛ اصول مدیریتی که در عصر حاضر نیز میتواند مورد توجه و اتباع باشد.دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-6026112520210923Studying the impact of the Conceptual and Structural Developments on the Evaluation of Narratives of the sabab al-nuzūlتأثیر تحولات مفهومی و ساختاری در ارزیابی روایات سبب نزول253270224810.30512/kq.2021.15504.2918FAمحمّدجمال الدّینخوش خاضعاستادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)0000-0001-8800-8303Journal Article20201011Awareness of the conceptual and structural developments of various sciences and the study of its framework and ideas in its historical context is an effective tool for evaluating the data and methods of that field. Numerous studies have been done in the field of Narratives of the sabab al-nuzūl, But so far, the role of conceptual and structural developments in the asbab al-nuzūl in various historical periods has not been considered as one of the important tools in explaining different approaches to evaluating of Narratives of the sabab al-nuzūl. This article is a descriptive-analytical method that seeks to examine and critique these developments and their impact on the evaluation of these narratives. To this end, the conceptual and structural developments of the asbab al-nuzūl have been studied in different periods from the life of the Prophet (peace be upon him), the Companions and the Subordinates to the recording and narration of narratives and the formulation of theoretical frameworks with a new approach. Further, the evolution of the notion of sabab al-nuzūl and its relation to terms such as descent, descent space, and descent atmosphere, along with the discussion of whether or not to permit the sabab al-nuzūl, as a supplement to explain the impact of the historical glance on understanding the types of exposure and evaluating the Narratives of the sabab al-nuzūl. The results of this article determine the impact of each of the aforementioned topics on the narrative evaluation process that leads to the revelation and detection of counterfeiting.<strong>آگاهی از تحولات مفهومی و ساختاری علوم مختلف و بررسی چارچوب و انگاره</strong><strong></strong><strong>های آن در بستر تاریخی خود، ابزاری کارآمد برای ارزیابی داده</strong><strong></strong><strong>ها و روش</strong><strong></strong><strong>های آن حوزه علمی است. در زمینه روایات سبب نزول، مطالعات فراوانی انجام شده است؛ اما تا کنون نقش تحولات مفهومی و ساختاری بحث اسباب نزول در دوره</strong><strong></strong><strong>های مختلف تاریخی به عنوان یکی از ابزارهای مهم در تبیین رویکردهای مختلف در ارزیابی روایات سبب نزول، مورد توجه نبوده است. این مقاله با روشی توصیفی ـ تحلیلی به دنبال بررسی و نقد این تحولات و تأثیر آن بر ارزیابی این روایات است. به همین منظور تحولات مفهومی و ساختاری اسباب نزول در دوره</strong><strong></strong><strong>های مختلف از حیات پیامبر (ص)، صحابه و تابعان تا ثبت و ضبط روایات و تدوین چارچوب</strong><strong></strong><strong>های نظری با رویکردی نو بررسی شده است. در ادامه، تحولات انگاره سبب نزول و ارتباط آن با اصطلاحاتی چون شأن نزول، فضای نزول و جوّ نزول، در کنار بحث از جواز یا عدم جواز بازسازی اسباب نزول، به عنوان مکملی برای تبیین تأثیر نگاه تاریخی بر فهم گونه</strong><strong></strong><strong>های مواجهه و ارزیابی روایات سبب نزول، ارائه شده است. از نتایج این مقاله تعیین تأثیر هر یک از مباحث پیش</strong><strong></strong><strong>گفته بر فرایند ارزیابی روایات سبب نزول و تشخیص جعل و تحریف در این زمینه است. </strong><br /><strong> </strong>دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-6026112520210923Redefining the school of Al-Akhbariبازتعریف مکتب اخباریگری270289217510.30512/kq.2021.13934.2693FAحامدمصطفوی فرداستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان، کرمان، ایران0000-0002-9881-2167Journal Article20200203Mohammad Amin Astarabadi founded a school in the early 11th century and chose the title "Akhbari" for the fans and because of the existence of a similar group and also with the same beliefs among the predecessors, he considered his school to be an old school. Regardless of the accuracy of this claim and the similarity of the predecessors with the school he founded, regarding the definition of "Akhbari" and its distinction with "Osuli" (followers of the school of ijtihad), several opinions have been expressed that the author criticizes and examines each of them and The weakness of these views is that in order to define the school of Al-Akhbari, instead of addressing the intellectual components of Al-Akhbari, the motivation for the emergence of this school should be considered within the definition in order to distinguish the followers of this spectrum from followers of the school of Ijtihad Therefore, "Al-Akhbari is an idea that tries to purify the Imami thought from the ideas that have a Sunni background." And the two main bases of the Akhbaris (excessive acceptance of narrations and disregard for rational rules) are both rooted in the idea of "rejection of thoughts with an Sunni background of Imami thought" and all the views that have been produced within this school are influenced by this same macro-intellectual paradigm.<br /> <strong>محمدامین استرآبادی در اوایل سده یازدهم مکتبی را بنا نهاد و عنوان «اخباری» را برای طرفدارن و همفکرانش برگزید و به دلیل وجود گروهی همنام و نیز دارای عقایدی همسان در میان متقدمان، مکتب خود را مکتبی دیرین دانست و شیوه خود را در مواجهه با سنت، منتسب به اخباریان متقدم امامیه کرد. فارغ از میزان صحت این مدعا و شباهت محدثان متقدم با مکتبی که وی بنا کرد،</strong><strong>درباره تعریف اخباری و وجه تمایز آن با اصولی (پیروان مکتب اجتهاد)، آراء متعددی بیان شده که نگارنده با نقد و بررسی هر یک از آنها و بیان نقاط ضعف این دیدگاهها بر این عقیده است که برای تعریف مکتب اخباریگری به جای پرداختن به مؤلفههای فکری اخباریگری، باید انگیزه پیدایش این مکتب را در داخل تعریف لحاظ کرد تا بتوان پیروان این طیف را از اصولیان/ مجتهدان تمییز داد و لذا «اخباریگری اندیشهای است که سعی در تهذیب معارف شیعه از اندیشههای اصالتا سنی دارد.» و دو مبنای بنیادین اخباریها یعنی مبنای صدوری (نصگرایی افراطی) و مبنای دلالی (عقلگریزی افراطی)، هردو ریشه در تفکر «نفی سنیزدگی اندیشه امامیه» دارند و دیگر نظریاتی که در درون این مکتب تولید شدهاند، همگی زاییده همین الگوی کلان فکری هستند.</strong><br /><strong> </strong>دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-6026112520210923Reflection on the narration of "Hal men naseren yansoroni"
The course of formation, the analysis of meaning and wordتأملی بر روایت «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی»؛ سیر شکل گیری، واکاوی معنا و لفظ291308244210.30512/kq.2020.15301.2887FAمحمدرضاشاهرودیدانشیار دانشگاه تهرانمحمدفراهانیدکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی، تهران جنوبJournal Article20200913According to various historical-narrative sources, one of the messages left by Imam Hussein (AS) is "asking for help" from the people of his time, which recent scholars, including "Hal Men Nasirin Yansoroni "they have mentioned it. However, some have doubted the authenticity of this message attributed to Imam (as) and called it fake. Considering that the authenticity of the hadith is not due to being recorded in one of the original or famous hadith sources, and on the other hand, this theme has been recorded in many authentic Shiite and Sunni sources, it can be said that the hadith was probably issued by the Imam. Which is the main criterion for the correctness of the news, the ruling on receiving the ruling mentioned with scientific criteria is logical. Ibn A'tham Kufi first described it with the phrase "Ama Men Moghisen Yoghisona Levajhellah" Sayyid ibn Tawus said: With the phrase "Hal Men Movaheden Yakhafollah Fina "and with a phrase close to the meaning It is famously quoted by Mazandarani and Zanjani, and in the last century, many scholars have quoted it with the phrase " Hal Men Nasirin Yansoroni " The narration is confirmed according to some verses of the Qur'an and the Sunnah of the Prophet to ask for help for Islam and Imam Ali to ask for help to prove his immediate caliphate. Because this narration contains one of the examples of justice and the intellect confirms itبر اساس منابع تاریخی ـ روایی، یکی از پیامهای بهجایمانده از امام حسین(ع)، «یاری خواستن» از مردمان زمانه خویش است که عالمان اخیر از آن با عبارت <strong>«</strong>هَلْ مِنْ نَاصِرٍ ینْصُرُنِى» یاد کردهاند. اما برخی در صحت انتساب این پیام به امام (ع) تردید کرده و آن را موضوع خواندهاند. نظر به اینکه مقوم حدیث بودن، ثبت آن در یکی از منابع حدیثی متقدم یا مشهور نیست و نیز این مضمون در بسیاری از منابع فریقین، به ثبت رسیده ـ به گونهای که میتوان در آن ظن به صدور را که معیار اصلی صحت خبر است، دریافت ـ حکم به روایت بودن جمله مذکور با ضوابط علمی، منطقی مینماید. این معنا را ابن اعثم، ابن طاووس و اربلی، با عباراتی نظیر: «أ مَا مِن مُغیِثٍ یُغیِثُنَا لِوَجهِ الله؟!...»، «هَل مِن مُوَحِّدٍ یَخَافُ اللهَ فیِنَا؟!...»، «أ مَا ذابٌّ یذُبُّ عَن حَرَمِ رَسُولِ اللّه» و سرانجام مازندرانی و زنجانی به صورت: «هَلْ مِنْ نَاصِرٍ ینصُرُ ذُرِّیَّةَ الطَّاهِرَةِ الْبَتولِ» روایت کرده و در سده اخیر، عالمان فراوانی با پیروی از طریحی آن را به صورت «هَلْ مِنْ نَاصِرٍ ینْصُرُنِى»، نقل کردهاند. این روایت با عرضه به برخی آیات و نیز سنت فعلی رسول خدا (ص) در یاری خواستن برای تقویت اسلام، همچنین کمکخواهی امیرالمؤمنین(ع) برای اثبات خلافت بلافصل خود یا تقویت حکومت اسلامی در دوران زمامداری، تأیید میشود. همچنین در سنجش این روایت با دلیل عقل درمییابیم تضادی بین این دو وجود ندارد؛ زیرا عقل مستقل به واسطه اینکه این روایت، حاوی یکی از مصادیق عدل، یعنی استنصار برای دین خداست، بر آن صحه میگذارد.<br /><strong> </strong>دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-6026112520210923A critical analysis of the narration of the idea of beating Hazrat Zainab (peace be upon her)تحلیلی انتقادی بر روایتانگاره سر به محمل کوبیدن حضرت زینب(سلاماللهعلیها)309328216910.30512/kq.2021.14576.2778FAمحسنرفعتاستاد یار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه حضرت معصومه سلام الله علیها0000-0002-2628-7957Journal Article20200521<span class="Y2IQFc" lang="en">The narration of the beating of Hazrat Zainab (PBUH) in Imami narrative sources with a short history has played an effective role in establishing a special mourning in Shiite culture. Al-Muntakhib author Tarihi, quoting Muslim Jassas, the sole reporter of this narration, has played a key role in portraying and emotionalizing Ashura. <br /></span><br /><span class="Y2IQFc" lang="en">Mullah Fazl Darbandi, as one of the Ashura murderers, has given special justifications about this narration and despite its apparent flaws, he has accepted it and laid the foundation for all kinds of mourning such as beheading and chaining. This article, with an analytical-critical approach, first explains the documentary and textual validity of this narration with the criteria and criteria of critique of hadith and historical texts, then, has placed the virtuous basis of Darbandi in the critique criterion in four axes.<br /></span><br /><span class="Y2IQFc" lang="en">These four bases, which can be summarized in his validation of the source of Allama Majlisi, the validity of the narrations of Bihar al-Anwar, the legal reason for the innocence of the act and the sanctity of the act, will be considered according to the narrative, rational and customary arguments. The findings of this study show that this narration of Mursal can be disputed by comparing it in context and other similar narrations, while there are conflicts and contradictions with harms such as spiritual stagnation and opposition to historical and other narrations.</span><br /><span class="Y2IQFc" lang="en"> </span><br /> <strong>روایت سر به محمل کوبیدن حضرت زینب (س) در منابع روایی امامیه با پیشینه ای اندک، نقشی مؤثر در مبناسازی عزاداری ویژه ای در فرهنگ شیعی داشته است. طریحی نگارنده «المنتخب» با نقل از «مُسلم جصّاص»، یگانه گزارشگر این روایت، نقشی اساسی در چهره</strong><strong></strong><strong>پردازی و بُعد عاطفی عاشورا ایفا کرده است. ملافاضل دربندی نیز به عنوان یکی از مقتل</strong><strong></strong><strong>نویسان عاشورایی توجیهاتی خاص درباره این روایت بیان کرده و علیرغم اشکالاتش به ظاهر روایت، آن را پذیرفته و مبنایی برای انواع عزادارایها مانند قمه زنی و زنجیرزنی قرار داده است. این مقاله با رویکردی تحلیلی ـ انتقادی </strong><strong>ابتدا به تبیین اعتبار سندی و متنی این روایت با ملاکها و معیارهای نقد متون حدیثی و تاریخی پرداخته است، سپس،</strong><strong> مبنای فاضل دربندی را در چهار محور در سنجه نقد نهاده است.</strong><strong> این چهار مبنا که در اعتباربخشی وی نسبت به منبع علامه مجلسی، اعتبار روایات بحار الأنوار، حجّت شرعی بودن فعل غیر معصوم و عدم حرمت فعل</strong><strong> خلاصه میشود، بنابر ادله روایی، عقلی و عرفی محل تأمّل خواهد بود. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که این روایتِ مرسل با قرینهیابی در سیاق و دیگر روایات هممضمون، ضمن وجود تعارضات و تناقضات با آسیب هایی مانند رکاکت معنوی و مخالفت با روایات تاریخی و غیر آن قابل مناقشه است.</strong><br /><strong> </strong>دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-6026112520210923Phonetic stylistics of the short and meaningful phrase of Nahj al-Balaghehسبکشناسی آوایی عبارات قصار نهجالبلاغه329347216710.30512/kq.2021.14906.2830FAنعیمعموریدانشیار دانشگاه شهید چمران اهوازعباسرومیانیدانشجوی دوره دکتری دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20200705One of the most important issues in stylistic review is checking phonetical and musical level of literary text which try to explain units of phonetic (sound- intonation) in language position. Undoubtedly, one of the text that attract the attention of writers and linguists is Nahj al-Balagheh that leads to discovery of coherent literary effects of it. According to the stylistic elements of the short and meaningful words in Nahj al-Balaghah and explaining the harmony of the balance between word and meaning, this article intends to examine the description of phonetic elements and its relation in short and meaningful sentences using descriptive-analytical method. The conclusions of this article says that phonetic elements such as repetition- alliteration- rhyme- repetition of the sounds, as an example of phonetic elements has an important role in close relationship with conveying concepts and meanings and these elements in the short and meaningful phrases of Nahj al-Balagheh have been used along with Imam Ali's inner feelings and emotions.<strong>یکی از مهمترین موضوعات در سبکشناسی، بررسی سطح آوایی و موسیقایی متن ادبی است که به تشریح واحدهای آوایی (صدا و آهنگ) در موقعیت زبانی میپردازد. بیشک نهجالبلاغه یکی از متونی است که توجه پژوهشگران و زبانشناسان در بررسیهای آواشناسی به آن جلب شده است. این توجه باعث کشف جلوههای ادبی کاملاً منسجم و به هم پیوسته آن شده است. این نوشتار بر</strong><strong>آن است که با توجه به عناصر سبکساز آوایی کلمات قصار در نهجالبلاغه و تشریح هماهنگی توازن میان لفظ و معنا با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی، تشریح عناصر آوایی و ارتباط آن را در جملات قصار بررسی کند. نتایج این نوشتار حکایت از آن دارد که عناصر آوایی مثل تکرار، جناس، سجع، تکرار اصوات و... به عنوان نمونههایی از عناصر آوایی نقش مهمی در رساندن مفاهیم و معانی بر دوش دارند. این عناصر در عبارات قصار نهجالبلاغه همسو با احساسات درونی و عواطف امام علی (ع) بهکار گرفته شدهاند.</strong><br /><strong> </strong>