دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-602681920181023The Conceptual Changes The Term 0f “Quran” According to Usuliun in fifth and sixth centuryتحولات مفهومی اصطلاح «قرآن» نزد اصولیان سده پنجم و ششم7401379FAملیکابایگانیاندانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-8544-9020محمد حسنرستمیعضوهیئت علمی گروه علوم قران وحدیث دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170816Usuliun are the most influential thinkers who embark on defining Quran –the important word in history of Islamic culture. They have been one of the first scholars that attempt to do so, embark on changing the constituents and definition of it several times and propose a new introduction for it. In such a way that in fifth and sixth century, they hold priority for the constituents of Naghl and Kitabat (telling and writing) than other constituents. In spite of rival constituents such as “miracle”, the agreement of Usuliun on this choice was not accidental but has origin in scientific paradigm and cultural- social conditions ruling on their time. <br />The most important duty of this research is to propose the suitable answers for justifying the use of constituents of Naghl and Kitabat in fifth and sixth Usuliunʼs definitions by means of the method of History of Ideas. Investigations show that the currency of peripheral debates on Ghiraˈat and Tavatur, the attention to the historical role of Naghl and Kitabat in protection of Quran and the numerous critics about constituents of miracle in this time are the most reasons of Usuliunʼs choosing the constituents of Naghl and Kitabatin defining Quran in fifth and sixth century. <br /> <strong>اصولیان را می بایست مؤثرترین اندیشمندانی دانست که به تعریف قرآن، این واژه مهم در تاریخ فرهنگ اسلامی، دست زدهاند. آنان افزون بر آنکه جزو نخستین عالمانی بودهاند که به این کار مبادرت ورزیدند، بارها دست به تغییر مؤلفهها زده و معرفی جدیدی از آن ارائه کردند. چنانکه در سده پنجم و ششم، مؤلفههای «نقل» و «کتابت» را بر هر مؤلفه دیگری در تعریف قرآن مقدم داشتند. با وجود مؤلفههای رقیب از جمله «اعجاز»، طبیعتاً همسخن بودن اصولیان در این انتخاب، تصادفی نبوده بلکه برخاسته از گفتمان علمی و شرایط فرهنگی- اجتماعی حاکم بر دوران آنان بوده است.</strong><br /> <strong>ارائه پاسخهایی درخور به چرایی استفاده از مؤلفههای «نقل» و «کتابت» در تعاریف اصولیان سدههای پنجم و ششم با روش تاریخ انگاره، مهمترین بایسته این پژوهش است. تحقیق و تتبع دراینباره، نشان میدهد رواج مباحث پیرامونی قرائات و تواتر، توجه به نقش تاریخی نقل و کتابت در صیانت قرآن، نیز وجود انتقادات متعدد پیرامون مؤلفه اعجاز در این دوران، مهمترین دلایل انتخاب مؤلفههای «نقل» و «کتابت» از سوی اصولیان برای تعریف قرآن در سدههای پنجم و ششم بوده است.</strong>دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-602681920181023اThe role of rulings’ verses in the reasoning of Ahl al- Bayt (pbuh) about Imamatنقش آیات الاحکام در احتجاجات اهلبیت علیهمالسلام در زمینه امامت41701380FAمحسندیمه کار گراباستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد مقدسسید محمدسجادی پوردانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآنی، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد مقدسJournal Article20170801Islamic jurists have considered ruling verses in understanding decrees of God in Quran from long ago to now but often because of decreeing the juridical paradigm on this group of verses, their theological dimensions about <em>Imamate</em>- researching rarely is considered while in addition to juridical dimensions, they have valuable implications to <em>Imamat</em>. The background of this type of theological version is researchable in juridical- theological saying (<em>Hadiths</em>) of the relatives of prophet (<em>Ahl al-Bayt)</em> about rulings’ verses. Due to lack of attention to Imamat- researching in area of rulings’ verses while this issue is interdisciplinary in fundamental arenas of Hadith, jurisprudence, theology and commentary. In addition, the relatives of prophet (<em>Ahl al-Baytʼs</em>) use this type of understanding in area of theological debates of Imamat, we try in this research to investigate and make clear the role of rulings’ verses in reasoning of the Ahl al-Bayt about Imamat, by descriptive and analytic method in the Imamiah hadithi and juridical inheritances. <br />As a result the most important theological results of Ahl al-Bayt in invoking to rulings’ verses are: Being offspring of Ahl al-Bayt for Holy Prophet; Guardianship(Vilayat); Imamat ;Headship (Ziaˈmat)of Ahl al-Bayt; Divine installing and determining of Imam; The element of Nass and Visayat; Ismat, the role of the element of Inheritance about Imamat and the process of Imamat in generation of Imam Hussein (pbuh).<strong>آیات الاحکام از دیرباز تاکنون در فرآیند استنباط، موردتوجه فقیهان اسلامی بوده لیکن غالباً به دلیل حاکمیت گفتمان فقهی بر این دسته از آیات، ابعاد کلامی آن در حوزه امامتپژوهی بهندرت مورد توجه بوده است. این درحالی است که افزون بر ابعاد فقهی، اشارات ارزشمندی نیز به موضوع امامت دارد. پیشینه اینگونه از خوانش کلامی را در روایات فقهیـ کلامی اهلبیت (ع) در حوزه آیات احکام میتوان جست. لذا نظر به خلأ امامتپژوهی در زمینه آیات الاحکام و میانرشتهای بودن آن در عرصههای بنیادین حدیث، فقه، کلام و تفسیر و نیز بهرهگیری از اینگونه استنباط در حوزه مباحث کلامی امامت از ناحیه اهلبیت (ع)، در این نوشتار تلاشی صورت گرفته است تا بر پایه روش توصیفیـ تحلیلی در میراث روایی و فقهی امامیه، نقش آیات الاحکام در احتجاجات اهلبیت (ع) در زمینه امامت را مورد بررسی و تبیین قرار دهد.</strong><br /> <strong>بررسیها نشان میدهد که بنوّت اهلبیت نسبت به رسول خدا، ولایت، امامت و زعامت اهلبیت (ع)، نصب و تعیین الهی امام، عنصر نص و وصایت، عصمت، نقش عنصر وراثت در زمینه امامت و جریان امامت در ذریه امام حسین (ع) از مهمترین رهیافتهای کلامی اهلبیت در استناد به آیات الاحکام است.</strong><br /> <strong> </strong>دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-602681920181023Arabic- supposing of entered words of Quran in Islamic exegesises (The study of eight cases of Quranic proper nouns)عربیپنداری واژههای دخیل قرآن در تفاسیر اسلامی (بررسی هشت نمونه موردی از اعلام قرآنی)71931381FAمریم الساداتخلیلی ازاددانشجوی دکتری دانشگاه علوم و تحقیقات تهرانمهردادعباسیاستادیار دانشگاه علوم و تحقیقات. گروه علوم قرآن و حدیثJournal Article20170508Muslim scholars have two-acceptance and rejection approach about the entered words of Quran and this issue has always employed researcher’s minds. However, it seems that their opinions about some words do not have theoretical basis. In early centuries that they do not access to firm linguistic source to ascertain the language of Quranic words rightly, they would relate those words to Arabic language and somehow would incline to Arabic- supposing the entered words and Quranic proper nouns. Moreover, they make an effort to find the Arabic origin for these words; even theses scholars would relate pre- Islamic proper nouns and names –which employ in more primitive languages than Arabia- to Arabia. In this investigation we try to ascertain the non- Arabic being of these words and their main origin by showing documents from linguistic sources. In this regard we choose some of these proper nouns and show the classic exegetistʼs incline to Arabic- supposing some of the entered words of Quran by considering the view of classic exegetics and modern researchers and their analyzes.<strong>واژگان دخیل قرآن که دو رویکرد پذیرش و عدم پذیرش وجود آنها در قرآن کریم در میان عالمان مسلمان مطرح بوده، همواره ذهن پژوهشگران را به خود مشغول داشته است. با اینکه برخی نظرات ایشان در تعیین زبان این واژهها دقیق و مبتنی بر دانش زبانشناسی است، اما بهنظرمی</strong><strong></strong><strong>رسد اظهارنظرهای آنان درباره بعضی از واژه</strong><strong></strong><strong>ها، فاقد مبنای علمی است. آنان در سدههای متقدم که منابع زبانشناسی متقن در دسترس نداشتند تا زبان واژههای قرآنی را بهدرستی تعیین نمایند، آنها را به زبان عربی نسبت میدادند و بهگونهای به عربی دانستن واژگان دخیل و اَعلام قرآنی تمایل داشته و برای این واژگان، ریشه عربی میتراشیدند؛ این اندیشمندان حتی اسامی و اَعلام پیشا اسلامی که در زبانهای قدیمیتر از عربی کاربرد داشته را به عربی نسبت میدادند. در این پژوهش کوشیده شده با ارائه مستنداتی از منابع زبانشناختی، غیرعربی بودن این واژگان و خاستگاه اصلی آنها مشخص شود. در این راستا تعدادی از این اَعلام، انتخاب شده و با عنایت به دیدگاه مفسران سنتی و پژوهشگران نوین و تحلیلهای صورت گرفته، تمایل مفسران سنّتی به عربیانگاری برخی از واژگان دخیل قرآن، نشان داده شده است.</strong><br /> <strong> </strong>دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-602681920181023The Legal Status of non-Muslims Who Are not Part of the People of the Book, from the Perspective of Holy Quranجایگاه حقوقی کفار غیر اهل کتاب از منظر قرآن کریم951231382FAسید مصطفیمیرمحمدی میبدیفارغ التحصیل دوره دکتری رشته حقوق عمومی دانشگاه تهرانفیروزاصلانیعضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20161018Doubtless, the best guidance to know the legal status of non-Muslims who are not a part of the People of the Book in Islamic society is the verses of Holy Quran. In present research we have tried to clarify the exact legal status of this group of non-Muslims in Islamic society through the precise analysis of the Quran verses related to this issue -like the verses about Jihad, forgiveness (<em>Safh</em>) and tolerance. Precise research about these verses shows that the Almighty God in Holy Quran has distinguished between two groups. Those non-Muslims who are not a part of the People of the Book and have not accepted the Islamic rule and are somehow in war with it or are obstacles on the Way of God. Moreover, those who are not in war with Muslims and have no enmity with them; for this second group Islam has considered the right of life and living under the Islamic rule according to certain rights and duties. Therefore it seems that to suppose all the non-Muslims who are not People of the Book as <em>Harbi</em> (hostile infidel), and decree to one of the alternatives, killing them or submitting them to Islam, does not conform to the commands of Holy Quran.<strong>بدون شک بهترین راهنما برای شناخت جایگاه حقوقی در جامعه اسلامی، آیات قرآن کریم است. در تحقیق پیشِ رو تلاش شده با بررسی دقیق آیاتی که به این موضوع مرتبط است ـ از قبیل آیات جهاد و آیات صفح و مدارا ـ وضعیت حقوقی دقیق این دسته از غیرمسلمانان در جامعه اسلامی تبیین شود. با تتبع دقیق در این آیات مشخص میشود خداوند متعال در قرآن کریم، میان آن دسته از غیر اهل کتابی که حاکمیت اسلام را نپذیرفتهاند و بهنوعی سر جنگ با آن و یا صد عن سبیل الله دارند و نیز آن دسته از غیر اهل کتابی که با مسلمانان بنای جنگ و تعدی ندارند، تفاوت قائل شده و برای دسته دوم، حق حیات و زندگی در پناه حکومت اسلامی با حقوق و تکالیف مشخص، قائل شده است. بنابراین، به نظر میرسد، «حربی» قلمداد کردن تمام و حکم به تخییر بین قتل و یا اسلام آوردن برای آنان، با دستورات قرآن کریم مطابقت ندارد.</strong>دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-602681920181023Inefficacy of Irab in Ancient Syntax by Appealing to Quranic Verses Case Study: deviation in Irabناکارآمدی اِعراب در نحو قدیم با تکیه بر آیات قرآن کریم مطالعه موردی: خفض به جوار1251421383FAحسینآشوریاستاد مدعو دانشگاه علوم قرآنی شیراز - استاد مدعو حوزه علمیهمحمد صالحشریف عسکریدانشیار بخش زبان و ادبیات عرب دانشگاه خوارزمی تهرانسید عدناناشکوریرئیس بخش زبان و ادبیات عرب دانشگاه خوارزمی تهرانعلیپیرانیشالدانشیار بخش زبان و ادبیات عرب دانشگاه خوارزمی تهرانJournal Article20170528Irab is the most prominent feature of Arabic language and play the most important role in Semantic process of text, but grammarian’s radical attention to this linguistic fact brings about abandoning the attention to other inner-text and outer-text indications that existed in essence of language and lead to understanding the meaning. <br />The exaggerated status of Irab in Arab linguists’ thought forces them formulate powerful syntactic sections and provisos for stabilization of Irab authority. Deviation in Irab (Khafz be Javar) is one of this sections. Deviation in Irab propose a wrong meaning against real meaning and the word in spite of having Gar includes <em>Rafei </em>and <em>Nasbi</em> meanings. This research would prove inability of Irabin perspective of verses of Holy Quran and by means of analyzing the section of Deviation in Irab, by analytic- critical approach. Accordingly: 1- Irab does not the ability of explaining all meanings of text; 2- Sometimes the signs of Irab made to understand wrong meaning and then it need to other sciences such as phonetics, eloquence and terminology; 3- Some syntactic sections has been posited for imposing the supremacy of Irab on language. <br /> <strong>اِعراب، بارزترین ویژگی زبان عربی است و مهمترین نقش را در روند معناشناختی متن ایفا میکند اما توجه بیشازحد نحویان به این پدیده زبانی، موجب شد تا از توجه به دیگر قرینههای درونمتنی و برونمتنی موجود در ذات زبان که منجر به فهم معنا میشود، بازمانند.</strong><br /> <strong> جایگاه اغراقآمیز اِعراب در اندیشه زبانشناسان عرب، آنان را به تدوین تبصرهها و ابواب نحوی غریب جهت تثبیت حاکمیت اعراب واداشته است. «خفض به جوار» ازجمله این ابواب است. خفض به جوار، معنایی اشتباه برخلاف معنای حقیقی ارائه میدهد و بهرغم مجرور بودن لفظ، دربردارنده معانی رفعی و نصبی است.</strong><br /> <strong> پژوهش پیشِ رو با رویکرد تحلیلی انتقادی، ناتوانی اعراب را در افق آیات قرآن کریم و از طریق تحلیل باب خفض به جوار اثبات میکند. بر طبق دادههای پژوهش: 1. اعراب، توان تبیین همه معانی متن را ندارد؛ 2. گاهی علائم اعرابی، معنای اشتباهی را منتقل میکند که در نتیجه، نیازمند علوم دیگری همچون آواشناسی، بلاغت و لغت است؛ 3. برخی ابواب نحوی در جهت تحمیل سیطره اعراب بر زبان وضع شدهاند.</strong>دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-602681920181023Making- behavior of Language,A Quranic Approachرفتارسازی زبان؛ رویکردی قرآنی1431701384FAسیدمحمدعلیعلویعضو هیأت علمی دانشگاه پیام نورمحمدصادقجمشیدی رادعضو هیأت علمی دانشگاه پیام نورمحمدعلیلسانی فشارکیعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
همکار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیمحمدحسنصانعی پورعضو هیأت علمی دانشگاه پیام نورJournal Article20170611The role of lingual acts such as saying and listening –as one of the areas of human’s acting- in other practical orientations and actions is one of the new issues that can be raised and spread in Ethics and Educational Sciences. This issue, which can propose in functional Semantics also, has not been studied by a Qur’an approach yet. The results of thematic research and inner-texted analysis in Holy Quran, endorse the “making behavior of language". We can show some Quranic titles that endorse the making behavior of language." The correlation and proportion of acts and sayings"; "The contrast of functions pertaining to contrasting sayings"; "Priority of reading on action"; "Forbidding one saying for preventing one act; "causal analysis of acts by sayings"; "Changing behavior for the sake of changing the reading ";"lingual training in order to practical training and at last, "speech stabilization to stabilizing the act".<strong>نقش کنشهای زبانی همچون گفتن و شنیدن بهعنوان یکی از ساحتهای کنشگری انسان، در سایر عملکردها و جهتگیریهای عملی، از مسائل جدیدی است که قابلطرح و گسترش در اخلاق و علوم تربیتی است. این مسأله که بهنوعی در معناشناسیِ کاربردی نیز مطرح است، تاکنون با رویکردی قرآنی بررسی نشده است. نتایج تحقیقی موضوعی با تحلیلی معناشناختی و درونمتنی در قرآن کریم، «رفتارسازی زبان» را مورد تأیید قرار میدهد. «تلازم و تناسب عملکردها و گفتهها»، «تقابل عملکردهای متناظر با گفتارهای متقابل»، «سبقت خوانش بر کنش»، «نهی از یک قول برای جلوگیری از یک عملکرد»، «تعلیل عملکردها با گفتارها»، «تغییر رفتار به خاطر تغییر خوانش»، «تربیت زبانی برای تربیت عملی» و بالاخره «تثبیت گفتاری برای ثباتبخشی به عمل» از جمله عناوین مؤیدهای قرآنی بر رفتارسازی زبان است.</strong><br /> <strong> </strong>دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-602681920181023Methodological Criticism of definitions of Thematic Exegesisنقد روش شناختی تعاریف تفسیر موضوعی1711871385FAشهربانوخویشونددانشگاه بین المللی امام خمینیپرویزآزادیدانشگاه بین المللی امام خمینیJournal Article20171224Thematic exegesis is one of the interpretation methods that came to vogue in recent century in Islamic world seriously. Because of numerous questions in contemporary time, this method of interpretation was established. In spite of relatively short antecedent of this method, it improves among Muslims and western scholars considerably. The fundamental problem of this interpretation method is the technique of interpretation. The loss of certain way that has precise and clear stage has brought about diversity of definitions of thematic exegesis. Thematic exegesis has not been defined correctly and commonly yet and any exegetes define it on its own preference and available need and even embark on Thematic Exegesis without defining it. In this essay, we criticize all available definitions and at last propose a chosen definition of it. Then we would explain necessary suitable constituents in scientific approach to thematic exegesis based on that chosen definition.<strong>تفسیر موضوعی یکی از روشهای تفسیری است که طی قرن اخیر به صورت جدی در جهان اسلام، رواج یافته است. این روش تفسیری به تبع سوالات فراوان در دوران معاصر پدید آمد. با وجود عمر نسبتا کوتاه، این روش تفسیری رشد قابل توجهی در میان مسلمانان و دانشمندان غربی داشته است. مساله اساسی تفسیر موضوعی، روش انجام آن است. فقدان روش مشخص و دارای گامهای دقیق و واضح، موجب تکثر در تعریف تفسیر موضوعی شده است. هنوز تفسیر موضوعی به درستی و مورد اجماع همگان تعریف نشده است و هر مفسری بنا بر سلیقه خود و نیاز بوجود آمده، تفسیر موضوعی را تعریف میکند و یا حتی بدون تعریف، اقدام به تفسیر موضوعی میکند. در این مقاله، تمامی تعاریف موجود مورد نقد قرار گرفته و در نهایت، تعریفی برگزیده از آن ارائه شده است. آنگاه بر اساس تعریف مختار، مولفههای اساسی بایسته در رویکرد علمی تفسیر موضوعی، تبیین شده است.</strong><br /> <br /> دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-602681920181023The Analysis of Place of Context and Its Kinds in Tafsir Al-Kashif by Mohammad JavadMoghniehتحلیل جایگاه و انواع سیاق در تفسیر الکاشف محمدجواد مُغنیه1892091386FAفاطمهآقاخانیکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیثمحمدمولویاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، (نویسنده مسئول)Journal Article20170626Context as inner-textual, connected to speech and linguistic indication, is a frame and place that divine messages has been happened in it and has a fundamental function for understanding the verses. Being Indicative the context for understanding the speech is one of the reasonable principles that all wises and scholars attend to it and has a basic role in interpretation of Quran. Therefore, the interpretation of Quran without attending to context can bring about mistaking and distancing from purpose of Quran. Quranic exegetics always intend to this important subject and use from it more or less. Mohammad Javad Moghnieh is one of the Quranic contemporary exegetics who has special attention to context in understanding Quran. He believe that although context is one of the main and initial indications in understanding the divine word, but sometimes we should neglect context for the sake of existence of more powerful reasons. According to him, the condition of using context consists of fulfillment of the descending relation of verses, their connection in meaning and compatibility with more powerful indications. <em>Moghnieh</em> says if context do not achieve these conditions it lack authenticity and credibility. This research tries to explain –by means of analytical descriptive method- the Moghnieʼs exegetic methods and foundations in using context, the kinds of context, the conditions of using it and its practical cases in his exegesis.<strong>سیاق بهعنوان قرینه مقالیه، درونمتنی و متصل به کلام، چارچوب و فضایی است که پیام الهی در آن صورت یافته و برای فهم آیات، کارکرد اساسی دارد. قرینه بودن سیاق برای فهم کلام، از اصول عقلایی است که مورد توجه همه عقلا و دانشمندان است و در تفسیر قرآن نیز نقشی اساسی دارد. ازاینرو، تفسیر قرآن بدون توجه به سیاق میتواند موجب لغزش و دور شدن از مقصود قرآن بشود. مفسران قرآن همواره به این مهم توجه داشته و کموبیش از آن بهره بردهاند. محمدجواد مغنیه از مفسران معاصر قرآن، در فهم قرآن به سیاق توجه ویژه داشته است. از نظر وی گرچه سیاق یکی از قرائن اصلی و اولیه در فهم کلام خداوند است، ولی گاهی باید به سبب وجود دلایلی قویتر، از سیاق چشم پوشید. او شرط بهرهگیری از سیاق را تحقق ارتباط نزولی آیات، پیوستگی آنها در معنا و تعارض نداشتن با قرینه قویتر میداند. چنانچه سیاق، شرایط فوق را احراز نکند از نظر مغنیه فاقد اصالت و اعتبار خواهد بود. در پژوهش حاضر تلاش شده است با روش توصیفی ـ تحلیلی، مبانی و روش تفسیری مغنیه در استفاده از سیاق، انواع و شرایط استفاده از آن و نمونههای کاربردی آن در این تفسیر تبیین شود.</strong>دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-602681920181023The Critical Analysis of views of Fred Donner about collecting Holy Quranتحلیل انتقادی آراء فرِد دانِر درباره جمع قرآن کریم2112311387FAمحمدباعزمدانشگاه امام صادقعباسمصلایی پورعضو هیئت علمی دانشگاه امام صادقنجمهکاظمیدانشآموخته کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170629The Analysis of the history of collecting Quran and the quality of its transfer from the time of Holy Prophet (P.b.u.h) to His companions and followers and next generations, has always been one of the challenging issues in different moments of the history of development of Holy Quran, and Muslim and non-Muslim researchers have tried to analyze this issue. Fred Donner -the director of the club of Middle East Studies in North America- believes that thinkers and researchers do not have commonly such a belief that the writing of Quran and its collecting were at the time of the Prophet (P.b.u.h) himself, but he believes that the first time, actually Uthman ibn Affan did it. Also according to his belief, transferring of Quran to next times through verbal saying brings about Muslim’s fundamental disputes concerning the text of the Quran and hence was established the problem of disputing on reading (<em>Ghiraˈat</em>) of It. In this essay we have criticized the views of Fred Donner by reference to original and agreed sources of Islam, particularly the news of gathering the Quran and accounts concerning to uniting texts of the Quran(<em>Tohid Masahif</em>).<strong>واکاوی تاریخ جمعآوری قرآن کریم و چگونگی انتقال آن از دوره پیامبر اکرم (ص) به صحابه و تابعین و نسلهای بعد، همواره یکی از موضوعات چالشبرانگیز در دورههای مختلف، تطور تاریخ قرآن کریم بوده و پژوهشگران مسلمان و غیرمسلمان به تحلیل این موضوع پرداختهاند. فرِد دانِر مدیر انجمن مطالعات خاورمیانه شمال آمریکا، کتابت قرآن و جمعآوری آن در دوره پیامبر اکرم(ص) را مورد اتفاق همه اندیشمندان ندانسته و معتقد است اولین بار توسط عثمان بن عفان بروز عملی پیدا کرده است. همچنین، به دلیل انتقال قرآن به دورههای بعد از طریق نقل شفاهی، همین امر باعث شده است تا مسلمانان در مورد متن قرآن دچار اختلافات مبنایی شوند و مسأله اختلاف قرائت بوجود آید. در پژوهش حاضر با مراجعه به منابع اصیل و مورد اتفاق اسلامی، بویژه اخبار جمع قرآن و گزارش های مربوط به توحید مصاحف، دیدگاه های فرد دانر به نقد گذاشته شده است.</strong>دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-602681920181023The prohibition (Hurmat) of arousing in crimes against chastity in perspective of verses and Hadithsادله آیات و روایات مبنی بر حرمت تحریک جنسی به مثابه پشتوانه جرمشناسی اسلامی2332471388FAعباسکلانتریدانشیار گروه فقه و حقوق، دانشکده الهیات، دانشگاه میبد، میبد، ایرانمحمدشریفیاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه مازندران0000-0002-5127-5042سیده معصومهغیبیدانشجوی دکتری رشته فقه و حقوق جزا، دانشکده الهیات، دانشگاه میبد، میبد، ایرانJournal Article20170311Some of women and men do so in their covering, behavior and saying that bring about arousing the others and hence their commission of a sin .the main problem is that what the Shariatʼs judgment of such doing is. For studying this problem, we use descriptive- analytic method and referee to sources of religious law. Finally concluded that what jurists and criminologists come to it about prohibition of sexual arousals nowadays –which would refer as a new achievement so called “the influence of victim in crimes against chastity”- is not a new subject but is a subject that is considered by holy lawgiver, and relatives of prophet (<em>Ahl al-Bayt</em>). In addition, religious scholars from previous centuries, and has judgments that can entail conditional influences. According to holy religious law of Islam, these acts and behaviors that bring about arousing brings about prohibition (<em>Hurmat</em>) and therefore it is necessary to avoid from them.<strong>برخی از زنان و مردان در نحوه پوشش ظاهر، رفتارها و گفتار خود طوری عمل میکنند که سبب میشوند طرف مقابل تحریک شده و به سمت گناه کشیده شود و گاهی اوقات نیز سبب ارتکاب حدود الهی مثل زنا و سایر جرائم منافی عفت شود. حال سؤال این است که حکم چنین مسألهای از دیدگاه شرع چگونه است؟ برای بررسی این موضوع با استفاده از روش توصیفی </strong><strong>–</strong><strong> تحلیلی و با مراجعه به منابع کتابخانهای و استنباط از منابع شرعی به دست آمده است که </strong><strong>آنچه امروزه حقوقدانان و جرمشناسان در مورد حرمت تحریکهای جنسی به آن دست یافته و بهعنوان یک نویافته تحت عنوان «تأثیر بزهدیده در جرم» از آن یاد میکنند، مسأله تازهای نیست بلکه این مسأله از قرنها پیش موردتوجه شارع مقدس، اهل بیت (ع) و علمای دین قرار گرفته و دارای احکامی است که میتواند آثار وضعی به دنبال داشته باشد.</strong><strong> از نظر شرع مقدس اسلام این اعمال و رفتارها که سبب تحریک میشوند، موجب حرمت است و لذا اجتناب از آنها لازم است.</strong>دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-602681920181023The Analysis of Rijali Character of Ghiyath Ibn Ibrahim in Shiʼit Narrative documentsتحلیل شخصیت رجالی غیاث بن ابراهیم در اسناد روایی شیعه2492751389FAسید مجتبیحسین نژاداستادیار فقه و حقوق اسلامی موسسه آموزش عالی پارسا-بابلسرJournal Article20170430“<em>Ghiyath Ibn Ibrahim Tamimi Asidi Basari”</em> is one of the narrators of Imam Sadiq (Pbuh) and Imam Kazim (Pbuh) that numerous narrations have been retold from him. By attention to confirming the reliability of Ghiyath Ibn Ibrahim by Nagashi, his reliability is confirmed but we doubt about his being Imamieh. Some Jurists recognize this narrator the same Ghiyath Ibn Ibrahim of Batarieh sect that SheykhTusi has known him as one of the companions of Imam Baghir (Pbuh). We in this research explain that Ghiyath Ibn Ibrahim doesnʼt have retell any narration from Imam Baghir or from one of the narrators seen Imam Bagher in any Shiʼite available hadithi book. Moreover, if he was a companion of Imam Baqir, he should have narrated some narrations from Imam. Accordingly, Ghiyath Ibn Ibrahim Tamimi could not be the same Ghiyath Ibn Ibrahim of Batarieh sect as one of the companions of Imam Baghir. Considering this subject and reasons such as not stating the religion of this narrator in <em>NagashiʼsRijal</em>, we can conclude that he was Imami. <br /> <strong>«غیاث بن ابراهیم تمیمی اسیدی بصری» در شمار راویان امام صادق (ع) و امام کاظم (ع) قرار داشته و روایات بسیاری از وی نقل شده است. با توجه به توثیق غیاث بن ابراهیم از سوی نجاشی، وثاقت او محرز است اما امامی بودن او محل بحث است. برخی از فقها این راوی را همان غیاث بن ابراهیم بتریمذهبی که در سخنان شیخ طوسی در زمره اصحاب امام باقر (ع) قرار گرفته، دانستهاند. در این پژوهش روشن کردهایم </strong><strong>غیاث بن ابراهیم در هیچیک از کتب حدیثی موجود شیعه، حتی یک روایت از امام باقر (ع) یا از اصحاب امام باقر (ع)، نقل نکرده است، درحالیکه این محدث اگر از اصحاب امام باقر (ع) بود، بسیار بعید است که از این امام و هیچکدام از اصحابشان روایتی نشنیده باشد.</strong><strong> بر این اساس، غیاث بن ابراهیم تمیمی، نمیتواند همان غیاث بن ابراهیم بتریمذهب در شمار اصحاب امام باقر (ع) باشد. با نظرداشت این مطلب و با در نظر گرفتن دلایلی همچون ذکر نشدن مذهب این راوی در رجال نجاشی، میتوان امامی بودن وی را استنتاج نمود.</strong>دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-602681920181023An Investigation in Rijalisituation of Hatam Ibn Ismaeil and a Meditation on His Musnad Hadithsکاوشی در جایگاه رجالی حاتم بن اسماعیل و تأمّلی در روایات مُسنَد وی از امام صادق(ع)2772971390FAرسولمحمدجعفریاستادیار دانشگاه شاهدحمیدرضابصیریاستادیار دانشگاه علامه طباطبائیحسینمحققیدانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20170501Hatam Ibn Ismaeile Kufie Madani is one of the Sunni narrators in transmission’s chains of Sunni and Shiʼite narrations that retell very Hadiths from Imam Sadiq (Pbuh). Sunny Rijali scholars has introduced Imam Sadiq (Pbuh) as rectors of Hatam and shieh Rijalun enumerate him as companions of Imam and considered his hadiths of him as Musnad. This research by means of descriptive- analytic method intend to answer the question of the Rijali situation of Hatam Ibn Ismaeil and the position of his Musnad’s hadiths from Imam Sadiq (Pbuh). It seems that Hatam has not retold from Imam Sadiq (Pbuh) immediately but in Mursal (cut off) way. <br />In spite of the correct content of many Hatamʼs hadiths, doubtless some of them are forged or distorted, although it is probable that Hatam forges or distorts the hadiths. In general, it seems that the suitable approach is that we should be cautious in confront with Hatamʼs hadiths from Imam Sadiq (Pbuh) and consider his hadiths as Mursalat.<strong>«حاتم بن اسماعیل کوفی مدنی» از جمله راویان عامّی مذهب در اسناد روایات فریقین است که بسیار از امام صادق(ع) نقل روایت کرده است. علمای رجالی اهل سنت، امام صادق(ع) را از مشایخ حاتم معرفی کردهاند و رجالیان شیعه، وی را در جرگه اصحاب آن حضرت برشمرده و روایاتش را از ایشان، مُسند تلقّی کردهاند. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی در پی پاسخ به این پرسش است که جایگاه رجالی حاتم بن اسماعیل و وضعیت روایات مُسنَد وی از امام صادق(ع) چگونه است؟ به نظر میرسد حاتم روایاتش را بیواسطه از امام صادق(ع) نقل نکرده بلکه به صورت مرسل بوده باشد.</strong><br /> <strong> به رغم مضمون صحیح بسیاری از روایات حاتم، در مجعول یا محرَّف بودن پارهای از آن</strong><strong></strong><strong>ها تردیدی نیست؛ گرچه احتمال جعل و تحریف روایات از سوی حاتم منتفی است. در مجموع به نظر می</strong><strong></strong><strong>رسد رویکرد بایسته آن است که در مواجهه با روایات حاتم از امام صادق(ع)، باید احتیاط کرد و روایات او را به مثابه مرسلات، تلقی نمود. </strong>دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-602681920181023The Analysis and Criticism of ShuShtaryʼs Theory about Ibn GhazaeriʼsRijali Viewpointsتحلیل و نقد نظریه شوشتری درباره آراء رجالی ابن غضائری2993371391FAتوحیدپاشائی آقابابادکترای علوم قرآن و حدیث از دانشگاه تربیت مدرسنهلهغروی ناپینیاستاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس0009-0001-7035-3632مجیدمعارفاستاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهرانابوالفضلشکوریدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20170426Ibn Ghazaeri is one of the important Rijalun (Men of narrators) that he is famous for numerous and fast weakening of narrators. He has weakened many reliable narrators in his book named Al Zuˈafa. One of the contemporary narrators men ( <em>Rijali</em>), Sheikh Mohammad Tagh iShushtari in the book Ghamus Al Rijal, has defended him and trust very much to his weakening and preferred his viewpoints on other Rijalunʼs viewpoints. In this essay we intend to analyze and criticize the Shushtari‘s viewpoint about the measure of credibility of Ibn Ghazaeriʼs weakening and then his confidences. First,we have searched the origin of weakening the narrators, then paid to recognize Ibn Al GhazaeriʼsRijali method and thereby criticized his <em>Rijali</em> method in weakening and confidences. Finally, we have assessed Shushtari‘s opinion concerning his Rijali viewpoints in detail. The results of this essay are first recognizing the measure of validity of Ibn Ghazaeriʼs method and his viewpoints in modifying the narrators. Particularly in contradiction of his views with other early Rijalunsʼ views. Second showing that attributing exaggeration and lie to narrators , has root in identifying the text of their hadiths. This should be meditated and antecedents have not similar view about it and this lead to doubt on absolute acceptance of them; third, showing the broad using the method of Identifying the text of narrators’ hadiths by Ibn Ghazaeri and exhibiting the cases of opposition of its results with fact.<strong>یکی از رجالیان مهم، ابن غضائری است که به تضعیفِ بسیار و سریع راویان مشهور است. او در کتاب موسوم به «الضعفاء»، بسیاری از راویان ثقه را تضعیف کرده است. رجالی معاصر، شیخ محمدتقی شوشتری در کتاب قاموس الرجال، از او دفاع و بسیار به تضعیفات او اعتماد کرده و در اغلب موارد، آراء او را بر دیگر رجالیان، مقدم دانسته است. این مقاله درصدد تحلیل و نقد دیدگاه شوشتری درباره میزان اعتبار تضعیفات ابن غضائری و در پی آن، توثیقات اوست. نخست خاستگاه تضعیف راویان را واکاویده، سپس به شناساندن روش رجالی ابن غضائری پرداخته و از این دریچه، روش رجالی او را در تضعیفات و توثیقات بهنقد کشیده است و در پایان، دیدگاه شوشتری را در خصوص آراء رجالی او بهتفصیل ارزیابی کرده است. از دستاوردهای این مقاله، نخست شناخت میزان اعتبار روش رجالی ابن غضائری و آراء او در جرحوتعدیل راویان، بهویژه، در تعارض آراء او و دیگر رجالیان متقدم است؛ دوم نشان دادن این امر که نسبت غلو و کذب به راویان، برگرفته از متنشناسی روایات آنها بوده که محل تأمل است و متقدمان، دیدگاه یکسانی در این خصوص نداشتهاند و این امر، پذیرش مطلق آن را زیر سؤال میبَرد؛ سوم نشان دادن بهکارگیری گسترده روش متنشناسی روایات راویان از سوی ابن غضائری و ارائه نمونههایی از مخالفت نتایج آن با واقع.</strong>دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-602681920181023The Research of Scientific life of Abu al-Abbas Nagashiand the Study of His Reliabilityبازپژوهی حیات علمی ابو العباس نجاشی و بررسی وثاقت وی3393661392FAسعیدطاوسی مسروردانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه تهرانرسولجعفریاناستاد گروه تاریخ دانشگاه تهرانJournal Article20171112The book <em>Asmaˈe mosonafial-shiˈeh</em> (the names of writers of shiˈeh )by <em>Abu al-Abbas Ahmad Ibn Ali Nagashi</em> famed to <em>Nagashiʼs Rijal</em> is one of the most important Imamieh works that has been written numerous works including books and essays about it up to now. Nevertheless, there are ambiguities about various dimensions of Nagashiʼs scientific life such as works, masters, students, his reliability and scientific situation that this essay has studied them. These debates consist of: Does Nagashi have many works? Does Nagashi have an exegesis to Quran? Is Seyysd Mortaza one of the masters of Nagashi? Is al-Seyysd al-sharif in introduction of NagashiʼsRijal the same Seyysd Mortaza? Does “Abu al-Abbas” alone intend to Ibn Nuh or Ibn Oghdeh? Is Nagashi in his weakening the narrators influenced by Ibn Ghazaeri and Hosein Ibn Obeidollah Ghazaeri? Can we hold reliability for all masters of Nagashi? Is Nagashi one of the masters of Abu GafarTusi? Moreover, the book<em> “Al-Ijtehadva Al-Taghlid fi Ilm Al-Rijal” </em>and the essay “A Glance to Reliability of Abu al-Abbas Nagashi” criticize reliability of Nagashiand his scientific character that we have reply them.<strong>کتاب فهرست اسماء مصنفی الشیعة اثر ابو العباس احمد بن علی نجاشی مشهور به رجال نجاشی، از مهمترین آثار امامیه است که تاکنون آثار متعددی اعم از کتاب و مقاله درباره آن و مؤلفش نوشته شده است. با وجوداین، درباره ابعاد مختلف حیات علمی نجاشی مانند آثار، مشایخ، شاگردان، وثاقت و جایگاه علمی او، ابهامهایی وجود داشت که این مقاله به بررسی آنها پرداخته است. این مباحث عبارت است از: آیا نجاشی آثار فراوانی داشته است؟ آیا نجاشی صاحب تفسیری بر قرآن کریم بوده است؟ آیا سید مرتضی از مشایخ نجاشی بوده است؟ آیا مراد از «السید الشریف» در مقدمه رجال نجاشی، همان سید مرتضی است؟ مراد از مطلق «ابو العباس» در رجال نجاشی، ابن نوح است یا ابن عقده؟ آیا نجاشی در تضعیف راویان تحت تأثیر ابن غضائری و حسین بن عبیدالله غضائری بوده است؟ آیا میتوان به وثاقت تمام مشایخ نجاشی قائل شد؟ آیا نجاشی از مشایخ ابو جعفر طوسی بوده است؟ افزون بر این در کتاب «الاجتهاد و التقلید فی علم الرجال» و مقاله «نگاهی بر وثاقت ابو العباس نجاشی» اشکالاتی متوجه وثاقت نجاشی و شخصیت علمی وی شده که بدانها پاسخ داده شده است.</strong>دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-602681920181023The Analysis and Criticism of Ayatollah Sobhaniʼs attempts about Prophet Mosesʼ act in History of Killing Ghebtiتحلیل و نقد دیدگاه آیت الله سبحانی از فعل حضرت موسی (ع) در داستان قتل قبطی3673861393FAعلیفقیهدانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی قرآن کریم، دانشگاه علوم و معارف قرآن قمعلی اکبرباباییدانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم، تفسیر و علوم قرآنیعبدالرسولحسینی زادهاستادیار رشته تفسیر و علوم قرآن، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قمJournal Article20170615After killing <em>Ghebti</em> by Moses (Pbuh), sayings, which are remained from him, their appearance is incompatible with prophet’s <em>Ismat </em>(chastity) situation: “<em>Haza min amal al-shaytan</em>… <em>Ghala rabi inizalamtu nafsi fa eghfer li</em>…” (This is a work of Satan… He prayed: O my Lord! I have indeed wronged my soul. Do Thou then forgive me…)(Ghisas: 15-16); “Ghala faˈaltuh aizan vaana min al-zallin” (Moses said: I did it then, when I was in error) (Shuˈara: 20). In first verse, according to Ayatollah Sobhani “<em>haza</em>” (this) refers to killing and propose two justifications for it, which both are incomplete. In second verse, he considers the literal meaning for two words of “<em>zulm</em>” (wrong) and <em>“Ghufran</em>” (forgiveness), but thereafter uses the terminological meaning that it seems his intention has been literal meaning. Ayatollah <em>Sobhani </em>consider the phrase “said: I did it then, when I was in error” by Moses (Pbuh) as an apology beside <em>Ghebtian</em> about happened killing, but define “zalal” to neglect and oblivion from serious effects derived from act, that this meaning is not compatible with position of apology. Therefore, his attempt in removing suspicion of commission to sin deserves appreciation but it seems that in some cases his debates are incomplete and should be meditated seriously.<strong>پس از </strong><strong>قتل قبطی</strong><strong>از سوی </strong><strong>موسی (ع)، تعابیری از زبان آن حضرت برجای مانده که ظاهر آنها با مقام عصمت پیامبران، ناسازگار است: </strong>﴿<strong>هذا مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ... قالَ رَبِّ إِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسی فَاغْفِرْلی...</strong>﴾<strong>(قصص: 28/ 15-16)</strong>﴿<strong>قالَ فَعَلْتُها إِذاً وَ أَنَا مِنَ الضَّالِّینَ</strong>﴾<strong> (شعراء: 26/ 20). در آیه نخست، آیتالله</strong><strong> سبحانی مشارالیه «هذا» را قتل در نظر گرفته و برای آن دو توجیه ذکر نموده که هر دو، ناتمام است.</strong><strong> در آیه دوم، ایشان </strong><strong>دو واژه «ظلم» و «غفران» را به معنای لغوی</strong><strong> گرفته، اما در ادامه </strong><strong>معنای اصطلاحی</strong><strong> را به کار گرفتهاند که به نظر میرسد</strong><strong> معنای لغوی، مراد بوده است</strong><strong>. آیت الله سبحانی </strong><strong>عبارت </strong>﴿<strong>قالَ فَعَلْتُها إِذاً وَ أَنَا مِنَ الضَّالِّینَ</strong>﴾<strong>از سوی موسی (ع) را در مقام اعتذار از قبطیان در قتلِ پیشآمده دانسته، اما ضلال را به معنای غفلت و نسیان از آثار وخیمِ مترتب بر عمل گرفته است که این معنا با مقام اعتذار، سازگار نیست.</strong><strong>بنابراین سعی ایشان در برطرف کردن شبهه ارتکاب معصیت درخور تقدیر است اما در برخی موارد، مطالب ایشان ناتمام به نظر رسیده و محل تأمل جدی دارد. </strong>