دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-602661420160320The semantic field of the word “intellect” in Quranحوزه معنایی واژه «عقل» در قرآن کریم726862FAافلاطونصادقیاستادیار دانشگاه پیام نور یزدJournal Article20170103The “intellect” has been the subject of many discussions in the history of thought, philosophy and religions. The word “intellect” has used numerous times in the Holy Quran and has been mentioned in different parts. Therefore it’s a question that what is the meaning of intellect in the Quranic world-view? What are the elements of intellect in its semantic field, in Holy Quran? What relation does exist between intellect and other elements of its semantic field?
The intellect, in the Holy Quran, has formed a special semantic field with other close concepts which represents a part of Quranic worldview. In this worldview, the intellect, contrary to view of the most philosophers, has not independent existence. Its semantic field includes several elements such as sign, thought, remembrance, gain in-depth knowledge (Tafaqqoh), guidance, and faith. There is a firm paradigmatic and collocation relation between intellect and other element of this semantic field. For example, the most important relation between “intellect” and “Iman” has been established. This essay attempts to extract the quality of intellect’s function in Holy Quran and also the elements of its semantic field in Quranic worldview based on linguistics principles.<strong>در تاریخ تفکر، فلسفه و ادیان، «عقل» موضوع بحثهای زیادی بوده است. در قرآن کریم واژه «عقل» بسیار بهکار رفته و از آن سخن گفته شده است. بنابراین یکی از سوال مهم آن است که «عقل» در جهانبینی قرآنی، چه معنایی دارد؟ حوزه معنایی عقل، در قرآن، شامل چه مؤلفههایی است و چه رابطهای بین عقل و سایر مؤلفهها وجود دارد؟</strong><br /> <strong>عقل در قرآن همراه با مفاهیم نزدیک به آن، حوزه معنایی خاصّی تشکیل داده که بخشی از جهانبینی قرآنی را به نمایش میگذارد. در این </strong><strong>جهانبینی برخلاف رویکرد اکثر فلاسفه، عقل به معنای موجودی مستقل وجود ندارد و این حوزه معنایی، شامل مؤلفههایی چون آیه، تفکر، تذکر، تفقه، هدایت، ایمان و... است. بین این مفاهیم و عقل، رابطه همنشینی و جانشینی ویژهای برقرار است؛ از جمله آنکه مهمترین ارتباط، میان عقل و ایمان برقرار شده است. این نوشتار میکوشد چگونگی کاربرد عقل در قرآن و نیز مؤلفههای حوزه معنایی آن در جهانبینی قرآنی را بر اساس اصول زبانشناسی استخراج نماید.</strong>https://kq.meybod.ac.ir/article_862_1386d2e6b903a651b0f7abe7ad9169cb.pdfدانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-602661420160320The knowledge of cognition in Quran and its educational implicationsشناختشناسی در قرآن و دلالتهای تربیتی آن2746863FAمریمابراهیمیکارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت اسلامینویسنده مسئولسید حمیدرضاعلویاستاد دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20170103 The knowledge of cognition and educational implications are important subjects in educational philosophy. The goal of this research is review of the cognition and its educational implications in the view of Holy Quran which is the most important source for extracting the subjects that are related to educational philosophy in Islam and Islamic education. The result of this essay, which is done by descriptive-analytic method, indicates that Holy Quran granted an extraordinary place for knowledge and cognition; As a consequence, teachers and students were praised in this holy book. By referring to the senses and soul (heart) as the tools of the cognition, Holy Quran mentions that correct application of senses can pave the way for purifying heart. In this regard, the teaching methods that lead to the strengthening and more implication of these tools are further emphasized. This research observes thought as a base for teaching methods in Holy Quran.
<strong>شناختشناسی و دلالتهای تربیتی آن یکی از مهمترین مباحث فلسفه تعلیم و تربیت است. این تحقیق با هدف بررسی و تبیین شناختشناسی و دلالتهای تربیتی آن از دیدگاه قرآن کریم ـ عالیترین منبع استخراج موضوعات مرتبط با فلسفه تربیتی اسلام و تعلیم و تربیت اسلامی ـ انجام گرفته است. نتایج تحقیق پیشرو که با روش توصیفی ـ تحلیلی صورت گرفته، مبین آن است که قرآن کریم جایگاه فوقالعادهای برای علم و شناخت قائل است؛ به همین دلیل معلمان را مورد تکریم قرار داده و شاگردان را میستاید. قرآن کریم، ضمن اشاره به حواس و قلب به عنوان ابزارهای شناخت، حواس را در صورت به کارگیری صحیح، زمینهساز تصفیه قلب دانسته و در این راستا بر روشهای آموزشی که منجر به تقویت و بهکارگیری بیشتر این ابزارها میگردد، تأکید کرده است. این تحقیق، تفکر را زیربنای روشهای آموزشی قرآن کریم میداند.</strong><br /> <strong> </strong>https://kq.meybod.ac.ir/article_863_cfca5bef107f49bba4dc6cf12275fe17.pdfدانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-602661420160320Reflection of lexical and literary opinions in interpretation of verse placing Caliph (jaᶜl Khālīfa)بازتاب آراء لغوی و ادبی در تفسیر آیه جعل خلیفه4764864FAزهراصادقیدانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی دانشگاه معارف اسلامی(نویسنده مسئول)سید محمدسیاهمنصوری (حسینینیا)استاد حوزه و دانشگاه علوم حدیث و قرآنJournal Article20170103 One of the proper solutions in criticizing different opinions on Quranic verses is application of literary analysis. Therefore considering the role of literary opinion points in the interpretation of the verse is essential. "…surely I’m appointing a Caliph on the earth" is one of the verses which on one side there are different literary analyses about it and on the other side due to different viewpoint of Muslim scholars on the status of divine vicegerency, interpretations on this verse has been varied. Thus.
So this essay is going to pursue the discrepancy of exegetic viewpoints of classical interpreters and the contemporary ones in clarification of the terms Caliph, the one for whom is appointed a vicegerent, appointment of the successor, by review of its literary opinions. Finally, we will clarify this verse is one of the verses about the concept of “Welāyah” which can be cited on appointing and also approving the status of divine vicegerency for ahlulbayt (a.s) assigned by Allah.<strong>یکی از راهکارهای مناسب در نقد آراء متفاوتی که از آیات قرآن برداشت شده، استناد به تحلیل ادبی آیه است؛ لذا توجه به نقش آراء ادبی در تفسیر آیه، اهمیت ویژهای دارد</strong><strong>. عبارت </strong>﴿<strong>إنِّی جَاعِلٌ فىِ الْأَرْضِ خَلِیفَةً</strong>﴾<strong> از جمله آیاتی است که از یک سو تحلیلهای مختلف ادبی درباره آن ارائه شده و از سوی دیگر با توجه به اختلاف دیدگاه عالمان مسلمان در مقام خلافت الهی، تعابیر مفسران در ذیل آیه متفاوت گشته است. از اینرو، پژوهش حاضر قصد دارد با بررسی آراء ادبی در آیه فوق، نمود این اختلاف را در برداشتهای تفسیری قدما و معاصران در تبیین «خلیفه»، «مستخلف عنه» و «جعل خلیفه» دنبال کند. در نهایت با تحلیل ادبی مناسب با ظاهر آیه، تبیین خواهیم کرد که این آیه از جمله آیات ولایی است که میتوان در اثبات الهی بودن انتصاب به مقام خلافت الهی به آن استناد جست.</strong>https://kq.meybod.ac.ir/article_864_99d90171740dfd67356bea306fec8313.pdfدانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-602661420160320Recurrent Transmission (Tawātor) of Quran; Truth, Restriction, and the Ways to Approach itتواتر قرآن؛ حقیقت، محدوده و زمینههای روی آورد به آن6588865FAمرتضیعرباستادیار دانشگاه شهید باهنر کرماننویسنده مسئولمرتضیایروانیدانشیار دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170103From the past, Tawātor of the Qur’an has been one of the fundamental issues of the Qirā'āt (readings) science that Due to discussing some marginal issues surrounding the theme, its quality had been not well understood; Therefor, some for the sake of defensing the Qur’an and religious motivation have believed tawātor of the qirā'āt, some have limited the tawātor of the Qur'an on a certain amount of Quran verses, and at the Contemporary era, Some commentators and scholars considered the qirā'a of Hafs from 'Asim as Mutawātira (authenticated broadly), and worthy of attention, and not focused on other qirā'āt.
This research in order to explain this theme, has presented the usage of the tawātor in the three areas; in the tawātor of Quranic text, in the tawātor of Seven or Decuple qirā'āt and also Hafs from 'Asim qirā'a, And has tried to provide an obvious form of tawātor of the Qur’an by historical and analytical methods and by proposing and criticizing different viewpoints. Finally, with emphasis on necessity of the tawātor of the Qur'ān this result obtained that the intention of tawātor is tawātor of Quranic Seeyāha ('Uthmānic codex), which is the most important criteria for acceptance of any particular qirā'a and not limited to Hafs from 'Asim.<strong>از دیرباز، تواتر قرآن از جمله مسائل بنیادین علم قرائت بوده که به دلیل طرح پارهای مسائل پیرامونی، کیفیت آن به خوبی فهم نشده است؛ برخی در مسیر دفاع از قرآن و انگیزش مذهبی، قائل به تواتر قرائتها شده و بعضی نیز تواتر قرآن را به میزان معینی از آیات محدود نمودهاند. همچنین در دوران معاصر، برخی از مفسران و محققان تنها قرائت حفص از عاصم را متواتر و شایسته اعتنا قلمداد نموده و به سایر قرائات وقعی ننهادهاند.</strong><br /> <strong>پژوهش حاضر در راستای تبیین این مسئله، کاربرد تواتر را در سه حیطه </strong><strong>تواتر نص قرآن، تواتر قرائتهای هفت یا دهگانه و نیز تواتر قرائت</strong><strong> حفص از عاصم مطرح نموده و کوشیده است با نگاه تاریخی ـ تحلیلی و با طرح و نقد دیدگاههای مختلف، تصویر واضحی از تواتر قرآن و چگونگی آن ارائه نماید. در نهایت با تأکید بر لزوم تواتر قرآن، این نتیجه به دست آمده که منظور از این تواتر، تواتر سیاهه قرآن است که مهمترین ضابطه پذیرش هر قرائت بوده و منحصر به قرائت حفص از عاصم نیست.</strong><br /> <strong> </strong>https://kq.meybod.ac.ir/article_865_0b38246d220cc2183b18c58bb0682c80.pdfدانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-602661420160320The Possibility of Denomination of Quran to “Text”; Based on New Definition in Contemporary Western Literary Theoriesامکان تسمیه قرآن به «متن» بر اساس تعریف نوین در نظریه های ادبی معاصر89112866FAزهراامیریدکترای زبان و ادبیات عرب از دانشگاه فردوسی مشهدنویسنده مسئولسید محمدباقرحسینیاستاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170103 With basic changes in diverse arenas of human life in resent centuries and after renaissance in West, the sense “Text” also has changed basically, and after it was specific to written effects, it deployed and was predicated to anything was able to interpreting and has massages. For study the text, inside lingual structure of text, contemporary critical approaches like structuralism and deconstruction were used. Text in current definition, with independence of his author’s intention, accepts myriad readings which impose different meanings on it. This essay attempts to deny the theory of accounting Quran as a text in his current meaning; which is followed by some of the followers of the western schools in Muslim world. Thus, we will study modern features of text in the view of theorists of contemporary western literature, and the possibility of calling Quran text and prove that Quranic text is miracle, because of its descendent from Allah, and guidance as its intention of descendent does not fit in western definition of text. Therefor it’s not possible to deal with it like other texts and adjust contemporary western theories about text to it.<strong>همزمان با تحولات اساسی در عرصههای گوناگون زندگی بشری در قرون اخیر و پس از رنسانس در غرب، مفهوم «متن» نیز دچار تغییرات بنیادین گشته</strong><strong>و پس از آنکه مختص آثار مکتوب بود، بر هر اثر قابل تفسیر و دارای پیامی برای مخاطب، تلقی گردید. برای بررسی متون، ضمن اکتفا به ساختار زبانی متن، از رویکردهای نقدی نوین معاصر همچون ساختارگرایی و شالودهشکنی استفاده شد. متن در تعریف امروزی با استقلال از نیت مؤلف خود، پذیرای خوانشهای متعددی است که معانی مختلفی بر آن تحمیل میشود.</strong><strong>این نوشتار میکوشد نظریه متن بودن قرآن به مفهوم امروزی آن</strong><strong>را ردّ نماید؛ اندیشهای که توسط برخی از پیروان مکاتب غربی در جهان اسلام دنبال میشود. در این راستا، ویژگیهای متن امروزی از منظر نظریه</strong><strong>پردازان ادبی غربی معاصر</strong><strong>و امکان تسمیه قرآن به متن را بررسی خواهیم کرد و ثابت کردهایم نص قرآنی به دلیل صدور آن از جانب خداوند، معجزه است</strong><strong>و همچنین هدف از نزولش که همانا هدایت است، در تعاریف جدید غربی از متن، نمیگنجد و لذا نمیتوان با آن همچون سایر متون رفتار کرد و آراء غربی معاصر پیرامون متن را بر آن تطبیق داد.</strong><br /> <strong> </strong>https://kq.meybod.ac.ir/article_866_54c74cef3017996d1547bf9de086e8ac.pdfدانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-602661420160320Comparative study on Future Life (Ma’ad) in the Quran and the Bibleبررسی تطبیقی معاد در قرآن و عهدین113134867FAشهابالدینوحیدیاستادیار دانشگاه آیت الله حائری میبدنویسنده مسئولکبریبشیری نیادانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب قمJournal Article20170103Seeking the truth is one of the factors that have pushed the human beings to study on the origin and the end of the life and to believe in the world after death which has been one of the old issues of human. Therefore, theistic religions have informed their followers of a day in which the people will be asked of their deeds. In Jewish and Christian holy books, there have been debates concerning resurrection, reward punishment, and also about the details of the day of resurrection. In both testaments, there are general issues such as the resuscitation of the dead, the Day of Judgment, and Paradise and Hell; but in contrary to testaments, the subject of resurrection in holy Quran has been considered wider and with more details. We in this study have tried to respond the question of how the resurrection will be in the view of theistic religions, with an analytic and descriptive method. On this way, we have compared the verses of Quran and The Bible concerning resurrection and the other world.
<strong>حقیقتجویی و تلاش برای رسیدن به حقیقت، از جمله خصوصیات انسان است که او را به تحقیق در مبدأ و معاد و باور به عالم پس از مرگ که یکی از اندیشههای دیرین بشر بوده است، وا</strong><strong>میدارد. از همینرو، ادیان توحیدی پیروان خود را به روزی که به حساب همگان رسیدگی</strong><strong>میشود، وعده دادهاند.</strong><strong>در کتب مقدس یهودیت و مسیحیت، از چگونگی معاد و کیفیت پاداش و عذاب و همچنین جزئیات حشر انسانها بحث به میان آمده است.</strong><strong>مسأله زنده کردن مردگان، برپایی قیامت و بهشت و جهنم از موضوعاتی است که بحثهایی به صورت کلی در کتب عهدین به خود اختصاص داده است؛ امّا بر خلاف عهدین، مسأله معاد در قرآن کریم، گستردهتر و با جزئیات بیشتری بررسی شده است. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیلیـتوصیفی، کوشیدهایم </strong><strong>به این سؤال پاسخ دهیم که عالم پس از مرگ در ادیان توحیدی، به چه کیفیتی است؟ برای این مقصود، آیات مربوط به معاد و قیامت در عهدین و قرآن استخراج شده و با یکدیگر مقایسه شدهاند.</strong>https://kq.meybod.ac.ir/article_867_f6a274c9bc3b3aa71ddd0a7037f945f9.pdfدانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-602661420160320Remind of animals in Nahj al-Balagha; real function and artistic illustrationیادکرد حیوانات در نهج البلاغه؛ کارکرد حقیقی و تصویرآفرینی هنری135154868FAسیّد حسنفاتحیاستادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه بوعلی سینانویسنده مسئولمرتضیقائمیدانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه بوعلی سینابیبی راحیلسن سبلیدانشجوی دکترای زبان و ادبیات عربی دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20170103<strong> </strong>
<strong> </strong>
Remind of organisms, especially animals, is one of the ways of creating life and motion in artistic and literary illustration. In this way, images could be removed from recession and its effectiveness and influence could be increased. Accordingly, one of the functions of naming the animals in Nahj al-Balagha is the role that it plays in creating images. This research which is done by descriptive – analytic has recognized thirty three species of animals in Nahj al-Balagha. This mention is for several reasons; sometimes as a real one and for creation and descriptions, the mission, rights and religious laws, statement of Allah’s knowledge, resurrection and eschatology, or in some cases, it have been considered due to the expressive elements such as simile, metaphor, and irony.In Nahj al-Balagha, many illustrations of the world, moral virtues and vices, sin, virtue, war escaping and so on have been depicted by various aspects of animals.<strong>یادکرد از جانداران بهویژه حیوانات، از راههای ایجاد حیات و حرکت در تصویرآفرینی هنری و ادبی است. از این طریق میتوان تصاویر را از رکود خارج کرد و اثربخشی و نفوذ آن را بیشتر نمود. بر همین اساس، یکی از کارکردهای نام بردن از حیوانات در نهجالبلاغه، نقشی است که این مهم در خلق تصاویر بر عهده دارد. در این نوشتار که با روشی توصیفی ـ تحلیلی به انجام رسیده، سیوسه گونه حیوان را در نهج</strong><strong></strong><strong>البلاغه شناسایی کرده است. این</strong><strong>نامبری دلایل متعددی داشته است؛ گاه بهصورت حقیقی و از جهت خلقت و اوصاف، مأموریت داشتن، حقوق و احکام، بیان علم الهی و حشر و معاد بوده است. همچنین در برخی موارد، عناصر بیانی چون تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه مورد توجه بوده است. در نهجالبلاغه، بسیاری از تصویرسازیها از دنیا، فضائل و رذایل اخلاقی، گناه، تقوا، فرار از جنگ و امثال آن با استفاده از جنبههای مختلف حیوانات به تصویر کشیده شده است.</strong>https://kq.meybod.ac.ir/article_868_eb0a6bca30de84a0d67116c7f63b325f.pdfدانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-602661420160320Relation between the destitution of women and their entry to heaven; documentary review and textual analysis of narratives in Emamieh collectionsرابطه استضعاف زنان و ورود آنان به بهشت؛ بررسی سندی و تحلیل متنی حدیثی در جوامع امامیه155170869FAسهیلاپیروزفردانشیار دانشگاه فردوسی مشهدنویسنده مسئول0000-0003-3560-0359داودخلوصیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث پردیس بینالملل دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170103Religious recommendations present the most important human perfection as approach to Allah, to gain access to purified belief, approach to the Lord and felicity, and in this way, there is no difference between man and woman .
By the way, the existence of some texts which shows woman ability to gain access to real belief is incomplete or nominates the woman disability to understand religious learning is incompatible to said bases.
As an example , the narration “ The most of believers are distitute women” founds in some old resources like “Al-Faghīḥ”.
Apart from documentary issue, different comprehensions of it occurred which can be incorrect understanding.
This study tries to review of the narration resources, in addition to give consideration to the meaning of text. This research which has written by descriptive and analytic method, finally come to the conclusion that destitute means those people who are deprived of the ability of maturity and there is no way to be released. <strong>آموزههای دینی مهمترین کمال انسانی را نزدیکی به خداوند و دست یافتن به ایمانی ناب، قرب الهی و رسیدن به رستگاری دانسته و در پیمودن این مسیر، میان زن و مرد تفاوت قائل نشده است. با این حال، وجود متونی</strong><strong>که توان زن را در رسیدن به حقیقت ایمان، ناقص میداند یا زنان را ناتوان از درک معارف دینی معرفی </strong><strong>میکند</strong><strong>، با اصل پیشگفته ناسازگار است. از جمله این موارد، حدیث «</strong><strong>أکثر أهل الجنَّة مِن المستضعفین النساء...</strong><strong>»</strong><strong>است که در</strong><strong>برخی از منابع کهن از جمله من لا یحضره الفقیه یافت </strong><strong>میشود</strong><strong>.</strong><strong>گذشته از بحث سندی</strong><strong>، </strong><strong>برداشتهای گوناگون و احیاناً نا</strong><strong>درست</strong><strong>ی از این روایت ارائه شده است</strong><strong>.</strong><strong> این نوشتار میکوشد ضمن بررسی منابع روایت، دلالت آن را نیز مورد مداقّه قرار دهد. این مقاله که با روشی توصیفی ـ تحلیلی نوشته شده است، در پایان به این نتیجه دست یافته که مقصود از مستضعفین، کسانی هستند که امکان رشد و تعالی از آنان سلب شده و راهی برای فرار از آن نداشته باشند.</strong><br /> <strong> </strong>https://kq.meybod.ac.ir/article_869_d6d5065cfbe24ff7ce18b36ccfc99ea7.pdf