دانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-60261420120121Solutions and conditions of generalizing the significance of the verses of Holy Quranراهکارها و ضوابط تعمیم مدلول آیات قرآن کریم730485FAعباسمصلایی پوریزدیدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث از دانشگاه امام صادق (ع)سید محمدحسینموسوی زادهکارشناس ارشد تفسیر از دانشکده علوم قرآنی قمابوالفضلحاجی حیدریکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث از دانشگاه امام صادق (ع)Journal Article20150217According to the verses of Holy Quran and based on the Hadith, Quran has not addressed just a certain people of a particular era and place, but the way of generalizing the significance of the verses of Quran and the how it should be used for all the people have not been studied sufficiently. The present paper articulates some of the ways of generalizing Quranic notions. Among the ways are the necessity of distinction between the status of a prophet and what for he has been appointed, considering a kind of hierarchy in concepts of the verses of Holy Quran, a kind of semantic development and increasing the number of the cases a verse may include. It also explains how to avoid wrong generalizing and undue interpretations while considering the methods of rational understanding of the texts.
بر اساس آیات و روایات، مخاطبان قرآن، محدود به زمان و مکان خاصی نیستند؛ امّا چگونگی تعمیم مدلول آیات و نحوة استفاده از مضامین آن برای مخاطبان عام، کمتر بررسی شده است. این نوشتار، برخی از راهکارهای تعمیم مفاهیم آیات، مانند تفکیک بین شؤون و مناصب پیامبران، در نظر گرفتن درجات و مراتب طولی بعضی از مفاهیم قرآن، ایجاد توسعة معنایی با استفاده از خارج کردن عبارت از سیاق با حفظ ضوابط و نیز گسترش مصادیق آیات با الغای خصوصیّت را بیان میکند و در ادامه، برای جلوگیری از تعمیمهای ناروا و تفسیر به رأی، به ضوابط تعمیم مفهوم آیات با استفاده از روشهای عقلایی فهم متن اشاره میشود.<br /> https://kq.meybod.ac.ir/article_485_404e27acf349a487ad08565ef3b5b43b.pdfدانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-60261420120121Contrast between context and Asbab al-Nuzul in interpreting the verse of Ehsar of the Holy Quranتقابل سیاق و اسباب نزول در تفسیر آیة احصار3152486FAمرتضیایروانی نجفیدانشیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهدالههشاه پسنددانشجوی دکتری علوم قرآن از دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20150217This paper is a review of the relation of Context and the reason of revealed verses of Quran (asbab Nuzul); a contrast relation that sometimes leads to the doubt in one of these two evidences. It particularly studies the status of context and asbab Nuzul and the relation of these two in interpreting the verse of Ehsar. Anyhow the authors believe that this issue will be open for further discussions.
When the context of a verse and its Asbab Nuzul are conflicting, in some of the cases one causes the other to be vague. This matter can be found also in the verse of Ehsar. But as we have shown in the verse in question the side of Asbab Nuzul is of priority. Needless to say that in this paper we have supposed that both of these two evidences- i.e. Context of the verses and the reason of it's being revealed- are of authority.این پژوهش، مروری است بر ارتباط سیاق و اسباب نزول؛ ارتباطی متقابل که گاه به تردید در یکی از این دو قرینه منجر میشود. این نوشتار، به بررسی موقعیت سیاق و اسباب نزول و رابطة این دو در تفسیر آیة احصار میپردازد.<br /> در تعارض سیاق و اسباب نزول آیه، گاه سیاق منجر به تردید در سبب نزول منقول برای آیه میشود و گاه سبب نزول، باعث تردید در برقراری سیاق در آیه میگردد. در آیة احصار، از زاویهای که ما به آیه نگریستهایم، در سه مقطع، گمان تعارض این دو قرینه وجود داشت که در این موارد، به دلایلی که در متن مورد بحث قرار گرفته است، جانب اسباب نزول ترجیح داده میشود. بدیهی است که پیشفرض این گفتار آن است که هر کدام از این دو قرینه، به تنهایی حجّت هستند.<br /> <br /> https://kq.meybod.ac.ir/article_486_5e6ff71e91c9cacaa9c6b8950916324c.pdfدانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-60261420120121“Al-SAMAD”, a concept that denies the materiality of God as
“Al-Ahad”«صمد» نفی مادیّت از ذات «أحد»5370487FAامیرجودویدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث از دانشگاه یزدمحمدحسینبرومنددانشیار گروه علوم قرآن و حدیث از دانشگاه یزداکرمصالحیدانشجوی دکتری فلسفه و کلام از دانشگاه قمJournal Article20150217There are conflicts in interpreting the concept ‘Al-Samad’ that have made all interpreters take on active role in interpreting it. Despite the opponents’ belief that dismisses Imam Hossein’s saying "with no hole in Him" (la joufa lahu) as conveying the meaning of ‘making an analogy’, the latter which is an interpretive tradition, provides a specific background where because Imam’s saying complies with the object implied in the Sura, plays an effective role in the cohesive network in the Sura, is consistent with new discoveries in experimental sciences, as well as being evidenced with other Hadith traditions, the three meanings referred to by those who are against Imam Hossein’s interpretive tradition, are included a single meaning, where the claim of ‘making an analogy’ fall into oblivion by correcting the supposition made by the mentioned group.وجود اختلاف در معنای واژه «الصمد»، مفسّرین را به تکاپویی عجیب انداختهاست. روایت تفسیری امام حسین (ع) با تعبیر «لا جوف له»، برخلاف دیدگاه مخالفان که آن را ملهم معنای تشبیه و تجسیم دانسته و مآلاً آن را مردود قلمداد کردهاند، به دلایل: همسویی با هدف سوره و ایفای نقش مؤثّر در شبکه ارتباطی آیات سوره، هماهنگی با کشفیّات جدید علم تجربی و برخورداری از تأیید دیگر روایات، زمینه بررسی این روایت را به سمتی سوق میدهد که معانی سهگانه عرضه شده توسّط مخالفان روایت تفسیری امام حسین (ع)، اندراج معنایی واحد یافته و با تصحیح پیشفرض این گروه، ادّعای تشبیه به بوته فراموشی سپرده میشود.<br /> <br /> https://kq.meybod.ac.ir/article_487_09413fe23837a0775d8fbd2358a27a89.pdfدانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-60261420120121So called conflicting verses and the rules of interpretationآیات موهم اختلاف و قواعد تفسیر7192488FAاسمعیلسلطانی بیرامیاستادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)Journal Article20150218"To prove that Quran is a miracle is in relation to be able to show that the verses of Quran are free of any kind of conflict and disagreement. Regardless of the motives of those who pretend that the verses of Quran suffer from disagreement, it seems the cause of such a claim is neglecting the true rules and principles of interpretation. These so called conflicting verses can be divided in many ways and the author believes that the best one is to divide these verses according to the causes and the motives that have made the commentator to pretend disagreement in the verses. In this way the reader will be able to know the cause of so called conflict and also to resolve inconsistency in the versesاثبات اعجاز قرآن، در پیراستگی از اختلاف، مشروط به فقدان اختلاف در قرآن و پاسخیابی آیات موهم اختلاف است. صرف نظر از انگیزةمدعیانِ اختلاف در آیات قرآن، علّت توهّم اختلاف، در نظر نگرفتن مبانی و قواعد صحیح در تفسیر آیات است. در زمینة آیات موهم اختلاف، دستهبندیهای مختلفی صورت گرفته است که به نظر نویسنده، تقسیم بر اساس سبب و علّت توهّم اختلاف، روش صائب در این زمینه است تا هم مخاطب با علّت به وجود آمدن شبهه آشنا شود و هم، توان پاسخگویی به شبهات را یاد بگیرد. روش صحیح در پاسخ دادن به شبهات پیرامون آیات موهم اختلاف در قرآن نیز، شناسایی علّت توهّم اختلاف (در نظر نگرفتن یکی از قواعد تفسیر) در هر دو آیة موهم اختلاف و پاسخ دادن به شبهه بر اساس قاعدة یاد شده است.https://kq.meybod.ac.ir/article_488_5061f732535ec569532735c7c4767896.pdfدانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-60261420120121Terminology of Toufiq (the tradition of receiving Success) and the causes of its occurrence according to revelationمفهوم شناسی سنّت توفیق و اسباب تحقّق آن از منظر وحی93116489FAنیکودیالمهاستادیار گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی از دانشگاه امام صادقJournal Article20150218Design or established rules governing the phenomena of the world are not just limited to the nature and mere experimental rules, but can include also some social or historical traditions. These traditions which are called "Sunnah of Allah" (Allah's Traditions) are assigned to Allah and show the continuous act of Divine to individuals and societies. Among these traditions Toufiq can be named according to which some individuals may be met with especial grace and care of God to receive more from their Lord. The present paper tries to study the way of act of this tradition in human being in such fields as knowledge, intuition and the power of doing the best in troubled and difficult situations. The paper also explains the standards of Tougiq tradition which are: endeavor for the sake of God, satisfaction, stamina and assiduity, penitence for the guilt and prayer and asking God for success.نظم یا الگوهای ثابت از پیش تعیین شده و قابل کشف دربارة پدیدهها و واقعیتها، به طبیعت و قوانین تجربی محض اختصاص ندارد؛ بلکه میتواند آنچه در اصطلاح اندیشمندان مسلمان، سنّتهای اجتماعی یا سنّتهای تاریخی نام گرفته را نیز در برگیرد، این سنّتها که حق تعالی با تعبیر «سنة الله» آنها را به خود نسبت داده (فاطر/ 43 و فتح/ 23)، بیانگر فعل همیشگی و پیوستة الهی در برخورد با افراد و امتهاست. سنّت توفیق یکی از این قوانین است که به واسطه آن، برخی انسانها مشمول عنایت و مراقبت ویژة الهی گردیده و در جایگاه دستیابی به اسباب و وسایل خیر قرار میگیرند. مقاله حاضر بر آن است تا چگونگی جریان تأثیرگذاری این سنّت را در سه ساحت اساسی وجود انسان، یعنی: حیطه شناختی، عاطفی و رفتاری را از طریق، زیادتی معرفت، الهامات قلبی و توانمندی عمل به خیر در شرایط سخت نشان دهد. تبیین ضوابط تحقّق این قانون در آیات الهی از جمله، تلاش و مجاهده در راه حق، توجّه به معیار رضایتمندی، استقامت و ثبات قدم در اهداف، انابه و استغفار از قصورها، دعا و طلب توفیق از خداوند، دستاورد دیگر این نوشتار است، امری که در جای خود، بیانگر عوامل دستیابی افراد و امّتها به خیر و سعادت از دیدگاه قرآن به شمار میرود.<br /> <br /> https://kq.meybod.ac.ir/article_489_81a2d2858fc314848305e42d0e1c4c2d.pdfدانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-60261420120121Critisizing and studying the views of Orientalists concerning the influence of Holy Quran from the Bible, the Old and Newنقد دیدگاه خاورشناسان دربارة تأثیرپذیری قرآن از کتاب مقدّس117140490FAمجیدمعارفاستاد دانشگاه تهران، گروه علوم قرآن و حدیثنصرتنیل سازاستادیار دانشگاه تربیت مدرّس، گروه علوم قرآن و حدیث8580-5574-0000-0002حسنزرنوشه فراهانیدانشآموخته کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث از دانشگاه تربیت مدرّسJournal Article20150218Some of the Orientalists have widely proposed in their works the doubt of Quran’s influence by the Bible in order to distort the divineness of Holy Quran and introduce it as a made of the prophet Mohammad (Pbuh). Their doubts are mainly on some baseless presumptions, and if the wrongness of these presumptions is proved, then their claims would be naturally denied. In present paper First we explore the way of formation and evolution of this doubt, and some instances of claims of Orientalists in this regard are put forward. Then their main presumptions are criticised. Finally, some differences of the Holy Quran and the Bible in doctrinal and historical issues, confirming the fact that Quran has not been influenced by the Bible, are pointed out.برخی از خاورشناسان در آثار خود، به طور گسترده، شبهة تأثیرپذیری قرآن از کتاب مقدّس را مطرح کردهاند تا از این طریق، الهی بودن قرآن را مخدوش کنند و آن را ساختة دست حضرت محمّد (ص) جلوه دهند. شبهات آنها در این باره بر پیشفرضهایی استوار است که اگر نادرستی آنها نمایان شود، ادّعاهای آنها نیز مردود میشود. در این مقاله، ابتدا به چگونگی شکلگیری و سیر تطوّر این شبهه اشاره میشود و نمونههایی از ادّعاهای خاورشناسان دربارة تأثّر قرآن از کتاب مقدّس بیان میگردد. سپس، پیشفرضهای خاورشناسان در طرح شبهاتشان بررسی و نقد میشود. همچنین، به برخی تفاوتهای قرآن و کتاب مقدّس در مسائل عقیدتی و تاریخی که حاکی از عدم تأثّر قرآن از کتاب مقدّس است، اشاره میگردد.<br /> <br /> <br /> https://kq.meybod.ac.ir/article_490_910795c42ff64feed77852b7980e3519.pdfدانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-60261420120121An Inter-faith and Inter-cultural Outlook in the Exegesis of "Partoyee az Qur'an" (a light of Quran)نگاه بین دینی و بین فرهنگی در تفسیر پرتوی از قرآن141166491FAابوالفضلخوش منشاستادیار دانشگاه تهرانJournal Article20150218Concerning Iran’s Islamic movement and the aspects of the international thought of the influential people in that we come across several books and articles, but still the need for a research with the present title is felt. Seyyed Mahmood Taleghani has some privileges over the contemporary exegetes. He lives in a time and spot in which he takes the responsibility of teaching and propagating Quran, he travels to different parts of the Islamic world and talks and exchanges opinions with men of thought and culture. These frequent travels, which were sometimes compulsory and destined to prison and exile, and sometimes because of duty and commitment gives him comprehensive information and knowledge.
Before these meetings and travels, his outlook which was already unlimited and international becomes more comprehensive and he utilizes his now expanded outlook in writing the interpretation, which is an outstanding text in the realm of social interpretation. Even though he writes in the corner of a dark prison cell, he writes lively and up to date, not only about the basics of Islamic nation, its problems and its destiny, but also of the human society. He endeavors not to limit his word with the common limitations and boundaries of writing and to expand the domain of his speech and meaning in his writing which have usually a Quranic base.سیّد محمود طالقانی در میان مفسَران معاصر، دارای برخی امتیازات و برخوردار از نگاهی بینفرهنگی است. او در زمانی حساس میزیَد و در نقطهای مهم، عهدهدار امر تعلیم و ترویج قرآن میشود؛ به سرزمینهای اسلامی مسافرت میکند و با رجال فکر و فرهنگ به گفتگو میپردازد و سالهایی را نیز در حبس و تبعید میگذراند. این آمدوشدها و نیز طرز نگاه خود او، به وی نگرشی جامع میدهد. اگر وی در کنج زندانی تاریک نیز قلم میزند، با قلمی زنده از کلیّت امّت اسلامی و از مشکلات و سرنوشت آن و بلکه جامعه بشری میگوید. او با اندیشهای قرآنمحور، قضایای عصر و اجتماع را میسنجد و در نگرش و نگارشهای خود، نیاز به روح وحدت در جامعة اسلامی و انسانی را ـ که نیازی مبرم در حال حاضر نیز هست ـ بروشنی مورد تأکید قرار میدهد.https://kq.meybod.ac.ir/article_491_e442fd16257ba0e80d45ecbe293ebadc.pdfدانشگاه میبددو فصلنامه کتاب قیم2251-60261420120121The status of Hadith in Usul Fiqhجایگاه حدیث در علم اصول167186492FAعباسکلانتری خلیل آبادیاستادیار دانشگاه یزدJournal Article20150218No doubt that most of Islamic Sciences in their genesis and development have been indebted to the narratives of the infallibles (maasumin). But many believe that nearly all of the debates in Usul- Fiqh (an Islamic science) have been obtained from other Islamic sciences and the rules of this science are based on Reason, Custom, philology and the way of acting of the wise men (sire Oqala or practical tradition). The present paper states that Hadith in Shiism is dealt with in Usul Fiqh and also it has a particular status in elicitation of some of the fundamental rules for deep understanding of religious texts. It is also noted that Hadith in science of Usul Fiqh of Shiism has an important role as to the validation and authority.بدون تردید ایجاد و یا گسترش بیشتر علوم اسلامی، مرهون احادیث منقول از معصومین (ع) بوده است؛ اما عدّهای گمان کردهاند که تقریباً همة مسائل علم اصول فقه از علوم دیگر اقتباس شده و قواعد آن مبتنی بر عقل، عرف، لغت و یا سیرة عقلاست. در این مقاله، پس از بیان مقدماتی، اثبات میشود که حدیث در اصول فقه شیعه، هم موضوع مهمترین مسائل اصولی (مانند حجیّت خبر واحد و تعادل و تراجیح) است و هم در استنباط برخی قواعد اصولی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و علاوه بر آن، در اعتبار بخشی و حجیّت در این علم، نقش مؤثری دارد.<br /> https://kq.meybod.ac.ir/article_492_9652f5a7e0c86322251ebff37110ee25.pdf