TY - JOUR ID - 863 TI - شناخت‌شناسی در قرآن و دلالت‌های تربیتی آن JO - دو فصلنامه کتاب قیم JA - KQ LA - fa SN - 2251-6026 AU - ابراهیمی, مریم AU - علوی, سید حمیدرضا AD - کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی AD - استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 6 IS - 14 SP - 27 EP - 46 KW - شناخت‌ KW - علم KW - تعلیم و تربیت KW - قرآن‌ کریم DO - N2 - شناخت‌شناسی و دلالت‌های تربیتی آن یکی از مهم‌ترین مباحث فلسفه تعلیم و تربیت است. این تحقیق با هدف بررسی و تبیین شناخت‌شناسی و دلالت‌های تربیتی آن از دیدگاه قرآن کریم ـ عالی‌ترین منبع استخراج موضوعات مرتبط با فلسفه تربیتی اسلام و تعلیم و تربیت اسلامی ـ انجام گرفته است. نتایج تحقیق پیش‌رو که با روش توصیفی ـ تحلیلی صورت گرفته، مبین آن است که قرآن کریم جایگاه فوق‌العاده‌ای برای علم و شناخت قائل است؛ به همین دلیل معلمان را مورد تکریم قرار داده و شاگردان را می‌ستاید. قرآن کریم‌، ضمن اشاره به حواس و قلب به ‌عنوان ابزارهای شناخت‌، حواس را در صورت به کارگیری صحیح‌، زمینه‌ساز تصفیه قلب دانسته و در این راستا بر روش‌های آموزشی که منجر به تقویت و به‌کارگیری بیشتر این ابزارها می‌گردد‌، تأکید کرده است. این تحقیق، تفکر را زیربنای روش‌های آموزشی قرآن کریم می‌داند.   UR - https://kq.meybod.ac.ir/article_863.html L1 - https://kq.meybod.ac.ir/article_863_cfca5bef107f49bba4dc6cf12275fe17.pdf ER -