TY - JOUR ID - 2167 TI - سبک‌شناسی آوایی عبارات قصار نهج‌البلاغه JO - دو فصلنامه کتاب قیم JA - KQ LA - fa SN - 2251-6026 AU - عموری, نعیم AU - رومیانی, عباس AD - دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز AD - دانشجوی دوره دکتری دانشگاه شهید چمران اهواز Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 25 SP - 329 EP - 347 KW - سبک‌شناسی KW - عناصر آوایی KW - نهج‌البلاغه KW - کلمات قصار DO - 10.30512/kq.2021.14906.2830 N2 - یکی از مهم‌ترین موضوعات در سبک‌شناسی، بررسی سطح آوایی و موسیقایی متن ادبی است که به تشریح واحدهای آوایی (صدا و آهنگ) در موقعیت زبانی می‌پردازد. بی‌شک نهج‌البلاغه یکی از متونی است که توجه پژوهشگران و زبان‌شناسان در بررسی‌های آواشناسی به آن جلب شده است. این توجه باعث کشف جلوه‌های ادبی کاملاً منسجم و به هم پیوسته آن شده است. این نوشتار برآن است که با توجه به عناصر سبک‌ساز آوایی کلمات قصار در نهج‌البلاغه و تشریح هماهنگی توازن میان لفظ و معنا با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی، تشریح عناصر آوایی و ارتباط آن را در جملات قصار بررسی کند. نتایج این نوشتار حکایت از آن دارد که عناصر آوایی مثل تکرار، جناس، سجع، تکرار اصوات و... به عنوان نمونه‌هایی از عناصر آوایی نقش مهمی در رساندن مفاهیم و معانی بر دوش دارند. این عناصر در عبارات قصار نهج‌البلاغه همسو با احساسات درونی و عواطف امام علی (ع) به‌کار گرفته شده‌اند.  UR - https://kq.meybod.ac.ir/article_2167.html L1 - https://kq.meybod.ac.ir/article_2167_6be0a2cb501896601788eca0a9bf0b18.pdf ER -