TY - JOUR ID - 1030 TI - واکاوی وثاقت و مذهب اسماعیل بن ابی‌زیاد سکونی JO - دو فصلنامه کتاب قیم JA - KQ LA - fa SN - 2251-6026 AU - نایینی منوچهری, محمدرضا AU - حکیم, محمد AD - استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم AD - دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی- طلبه حوزه علمیه قم Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 7 IS - 16 SP - 177 EP - 201 KW - سکونی KW - اسماعیل بن ابی­زیاد KW - رجال شیعه KW - روایت KW - راویانِ عامی­مذهب DO - N2 -  اسماعیل بن ابی­زیاد سَکونی شعیری، محدثی است که روایات بسیاری از او نقل شده و از همین‌رو در جوامع روایی و فقهی، مهم و اثرگذار قلمداد شده است. او به دلایل زیر در منابع رجالی و فقهی، «عامی­مذهب» و «ضعیف» دانسته شده است: عدم فتوای شیخ صدوق به منفردات سکونی، تصریح برخی از فقیهان و صاحب­نظرانِ دانش رجال امامیه برضعف و عامی بودن و حتی کفرِ سکونی و اتحاد مسلکِ وی با اهل‌سنت. در پژوهش حاضر، پس از تبیین دلایل و شواهدِ مذکور، به بازاندیشیِ انتقادی و کشف میزانِ اتقان این گزاره­ها جهت اثبات نظریه عامی بودن و ضعف سکونی پرداخته شده و این نتیجه به­دست آمده است که در تمسک به این دلایل و شواهد، به جمیع قرائنِ مؤثر در تشخیص جایگاه و ضعف یا وثاقت راوی توجه نشده است و یا منحصراً به رجوع به منبع رجالی اکتفا شده است. عدم توجه به اماراتِ امامیت و وثاقتِ سکونی از قبیل: محتوای روایات سکونی، عدم تقیه اهل‌بیت (ع) از حدیث با وی، مقبولیتِ روایات سکونی، روایتِ اصحابِ اجماع و کثرتِ روایت اجلاء از این راوی، از دیگر اشکالات این نظریه است. بر این اساس، این راوی در شمارِ محدثان «امامی­مذهب» و بلکه از «ثقات امامیه» پذیرفته می­شود.   UR - https://kq.meybod.ac.ir/article_1030.html L1 - https://kq.meybod.ac.ir/article_1030_eecc0a34a3967ab1a0826a64352de44d.pdf ER -