per
دانشگاه میبد
دو فصلنامه کتاب قیم
2251-6026
2017-03-21
7
16
7
26
1022
Research Paper
تحلیل تحول آراء تفسیری مفسران با تکیه بر مؤلفه ایدئولوژی
Analysis of Alteration in Exegetic Viewpoints of Exegetes with Emphasis on Ideology
سجاد محمدفام
smn1366@gmail.com
1
جعفر نکونام
jnekoonam@gmail.com
2
سید رضا مؤدب
moadab_r113@yahoo.com
3
مربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
عضو هیئت علمی دانشگاه قم
عضو هیئت علمی دانشگاه قم
سیری در تفاسیر قرآن نشان میدهد درک مفسران پیشین در برخی از آیات با فهمهای دورههای پسین متفاوت است. همین تفاوتهاست که این پرسش را پیش میکشد اساساً چرا چنین اختلافنظر و تحول آرائی در فهم و تفسیر برخی آیات قرآن بوجود میآید؟ و چگونه میتوان تبیین و توضیح علمی برای چنین رخدادی ارائه کرد؟ در پاسخ به این پرسش، محققان قرآنی غالباً از عوامل معرفتی سخن گفته و کمتر به عوامل غیرمعرفتی پرداختهاند. از جمله عوامل غیرمعرفتی تأثیرگذار در تحول آراء مفسران، مفهوم ایدئولوژی مطرح در علوم اجتماعی است. در این پژوهش، تحول صورتگرفته در تفسیر آیاتی از قرآن در دوره معاصر، نسبت به دورههای پیشین با استفاده از مفهوم ایدئولوژی بررسی شده است. نتایج از این قرار است که شکلگیری ایدئولوژیهای جدید، از جنبههای مختلف به تحول در فهم مفسران معاصر انجامیده است.
Study on Quranic exegeses demonstrates that previous exegetes’ understanding of some verses is different to subsequent ones. These distinctions raise a question that why these disagreements and alteration of viewpoints appear in comprehension of Quran. How one can explain this phenomena in a scientific manner? To answer to this question, Quranic researchers often examine epistemic factors and pay less attention to non-epistemic ones. One of the effective non-epistemic factors of alteration in exegetes’ viewpoints is concept of ideology in social sciences. In this essay, alteration done in contemporary exegeses of some verses has been reviewed with relation to previous periods by usage of concept of ideology. The outcome is that constituting new ideologies lead to alteration in contemporary exegetes’ understanding from several aspects.
https://kq.meybod.ac.ir/article_1022_6bd2a464896db70bd415c3ae3e93526f.pdf
تاریخ تفسیر
روش تفسیری
علوم اجتماعی
ایدئولوژی علمی
ایدئولوژی جنسیتی
History of Quran
Exegetic Methodology
Social Sciences
Scientific Ideology
Gender Ideology
per
دانشگاه میبد
دو فصلنامه کتاب قیم
2251-6026
2017-03-21
7
16
27
50
1023
Research Paper
نقد مبانی «قرآنیون» در نفیِ حجّیت، احراز و اثبات سنّت نبوی
Criticism of “Quranion” Bases in Denial of prophetic tradition’s Authenticity, Certainty, and Proof
زینب طیبی
ztayyebi62@gmail.com
1
محمد علی مهدوی راد
mahdavirad@ut.ac.ir
2
مدرس حوزه و دانشگاه
دانشیار پردیس قم دانشگاه تهران
در تاریخ حدیث اهلسنت، اندیشههایی را میتوان یافت که تحلیل آنها نقش بسزایی در تعامل با سنّت و حدیث دارد. ازجمله این اندیشهها، باورهای قرآنیون است که در دوران اخیر رو به گسترش نهاده است. از آنجا که مبانی اصحاب قرآنیون میتواند به التقاط، بنیادستیزی و گسترش نگاه منفی به سنّت منتهی گردد، تحلیل علمی مبانی این جریان، تلاشی بایسته و خطیر است. از همینرو در این نوشتار کوشش شده است با روش کتابخانهای و رویکردی تحلیلی، مبانی نظریهپردازان این جریان در نفی حجیت، احراز و اثبات سنّت روشن گردد. مهمترین مبانی قرآنیون که در این نوشتار بدان دست یافته و در پی نقد آن هستیم از این قرار است: انحصار وحی الهی در قرآن، تعلق اراده الهی بر حفاظت انحصاری قرآن، انحصار تشریع در قرآن کریم، جامعیت قرآن در شرح و تفصیل همه نیازهای دینی، انحصار جاودانگی الفاظ و معانی در قرآن، انحصار قداست الفاظ و معانی در قرآن، تفرقهانگیز بودن سنّت و نفی اصالت تاریخی روایات پیامبر (ص) از جهت تدوین.
There are ideas in Sunni’s history of Hadith which its analysis plays an important role in interaction with Hadith and tradition. Quranion’s belief is one of these ideas that has been expanded in recent era. Since ideas of Quranion can be lead into eclectic foundament-contentious, and expansion in negative views about tradition, scientific analysis of their bases is essential. Thus, this essay attempts to explain bases of Quranion’s idea about denial of tradition’s authority, its certainty, and its proof, with an analytic approach and by usage of different books. The most important bases of Quranion explained and criticized are “monopoly of divine revelation in Quran”, “God’s will to exclusive protection of Quran”, “monopoly of canonization in holy Quran”, “inclusiveness of Quran in explanation of all religious needs”, “monopoly of eternality of words and meanings in Quran”, “monopoly of sanctity of words and meanings in Quran”, “divisiveness of tradition”, and “denial of historical authenticity of prophetic traditions in terms of codification”.
https://kq.meybod.ac.ir/article_1023_b4679261551abb8eeee40df87ff78d47.pdf
قرآنیون
عقاید و باورها
سنّت پیامبر(ص)
قرآن کریم
اعتبار حدیث
Keywords: Quranion
Beliefs
Prophetic Tradition
Holy Quran
Hadith Authenticity
per
دانشگاه میبد
دو فصلنامه کتاب قیم
2251-6026
2017-03-21
7
16
51
68
1024
Research Paper
موسیقی قرآن در فرآیند ترکیب و آرایش معطوف به معنای واژگان
Quran’s melody in the process of combination focused on word’s meaning
سلمان قاسم نیا
sgns1349@chmail.ir
1
نسرین قاسم نیا
ghasemnia@gmail.com
2
عبدالله حاجی علی لالانی
hajialilalani@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری مذاهب کلامی دانشگاه ادیان و مذاهب - قم
دانشگاه پیام نور
استادیار جامعه المصطفی
یکی از ابعاد اعجاز بیانی قرآن، اعجاز در ساختار متن و موسیقی خاص واژگان و آیات قرآن است. این مهم در سیر شکلگیری الفاظ، با دو نگاه برونمتنی و درونمتنی انعکاس مییابد؛ موسیقی بیرونی قرآن، رهآورد صفات و مخارج حروف، ترکیب زیبای حروف و اِعراب، مد حروف، زیادت و حذف حروف، نیز ترکیب حکیمانه واژگان، نقش فواصل و اسلوب خاص قرآن است. امّا موسیقی درونی قرآن، از پیوند تنگاتنگ لفظ با معنا محقق میشود؛ لذا همانگونه که ویژگیهای ساختاری و تألیفی الفاظ قرآن بر شکلگیری موسیقی متن اثر میگذارند، موسیقی الفاظ و کلمات نیز بر معنای واژگان تأثیرگذار است. موسیقی قرآن در فرآیند اجرا نیز که جامع موسیقی درونی و بیرونی است، در بستر ویژگیهای قاری و بسته به توانمندی و شناخت هرچه بیشتر او از قواعد، لحن، مقامات و نغمات قرآنی ظاهر میشود. از اینرو، مبتنی بر رهآورد این تحقیق، میتوان موسیقی بیرونی و درونی واژگان قرآن را موسیقی ذاتی و موسیقی برخاسته از ویژگیهای قاری را موسیقی عارضی قرآن نامید.
One of the aspects of Quran’s literal miracle is text structure and special melody of words and verses. This reflects in words in intra-textual and extra-textual views; outward melody of Quran is outcome of “letter’s features and kind of pronouncement”, “pretty combination of letters and iᶜrab”, “letter’s extension”, “increase or elimination of letter”, “wise combination of words”, “role of verses’ spacing”, and “special style of Quran”. However inward melody of Quran is resulted from high correlation between word and meaning. Thus, just as structural features of Quran’s words effect on formation of melody text, melody of words effects on words meaning too. Quran’s melody in the process of performance inclusive of inward and outward melody appears depending on reciter’s features, abilities, and his knowledge of formulas, tone, and other aspects of recitation of Quran. Thus, based on achievements of this essay, we can call inward and outward melody of Quran’s words intrinsic melody, and the one rising from reciter’s feature accidental melody of Quran.
https://kq.meybod.ac.ir/article_1024_52b63540dd38134c94a6d96891c1bd3d.pdf
قرآن
نظماهنگ
لفظ
معنا
موسیقی بیرونی
موسیقی درونی
Quran
melodic discipline
Word
meaning
Inward melody
Outward melody
per
دانشگاه میبد
دو فصلنامه کتاب قیم
2251-6026
2017-03-21
7
16
69
90
1025
رویکردی تربیتی به کارکردهای پرسش از منظر قرآن کریم
An Educative Approach to Question’s Functions in the View of Holy Quran
نرگس سجادیه
sajjadieh@ut.ac.ir
1
نیکو دیالمه
dr.dialameh@isuw.ac.ir
2
سارا طوسیان خلیل آباد
s.stus91@gmail.com
3
استادیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران و عضو انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران
استادیار گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی از دانشگاه امام صادق
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبایی و عضو انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران
توجه به نقش تربیتی قرآن کریم در زندگی بشر و تأثیر شگرف آن در هدایت، نشانگر آن است که علاوه بر اثربخشی محتوا، روشهای بهکارگرفتهشده در آن نیز از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و شایسته تأمل است. یکی از روشهایی که کاربست آن بهوفور در قرآن مشاهده میشود، راهبرد پرسش است. پژوهش حاضر درصدد است تا با تأمل در پرسشهای قرآنی با روش تحلیل زبان فنی-رسمی، ضمن تبیین جایگاه ویژه پرسش در فرآیند تربیت، کارکردهای آن را استخراج نماید. یافتههای پژوهش نشان میدهد ادبیات پرسشی در قرآن کریم، راهبردی است که مشتمل بر کارکردهای متعدد در مسیر تربیت مخاطبان است: برقراری ارتباط با موضوع (حکایی و تمرکزی)، وارد ساختن تنشِ شناختی، بازبینی بینشها در ساحت تحول درونی، غفلتزدایی و یادآوری بدیهیات فطری و عقلی، بسط منظر فرد نسبت به واقعیتها، برانگیختگی عاطفی، طرح دلیل بر مدعا، تذکر نسبت به موقعیت ارتباطی فرد، نمایانسازی تناقضات فکری مخاطب، خطایابی و کمک به تغییر عملکرد و گشودن عرصههای تفکر ازجمله کارکردهای تربیتی پرسش در قرآن کریم است که در مجموع، راهبرد ویژهای را در مسیر تعلیم و تربیت رقم میزند.
Paying attention to educative role holy Quran in human life and Its considerable influence on the guidance indicates that in addition to effectiveness of its content, it’s applied method has special importance and should be observed. This article attempts to extract functions of question in the process of education, in addition to clarify its special position, by reflection on Quranic questions and by analysis of technical-formal language. Results demonstrate that interrogative literature in holy Quran is a strategy including of numerous functions with the goal of addressee’s education: making connection with subject, creating cognitive tension, revision of viewpoints intuitions in the field of inward change, elimination of neglect and reminding of innate and rational axioms, expansion of views regarding to facts, emotional excitation, presentation of proofs for claims, notification regarding to communicational position, declaration of intellectual contradictions of addressees, detection of faults and help to changing function, opening fields of thinking. These are several educative functions of question in holy Quran that totally present special strategy for teaching and education.
https://kq.meybod.ac.ir/article_1025_4b24b2070bf13de75813fe40f4627b27.pdf
قرآن
پرسش
پرسشگری
کارکرد
تربیت
Quran
Question
Questionerity
Function
Education
per
دانشگاه میبد
دو فصلنامه کتاب قیم
2251-6026
2017-03-21
7
16
91
110
1026
Research Paper
تحلیلی بر حقیقت انسان از رهگذر آیات و روایات
An Analysis of Human’s Truth through Verses and narrations
سید علی دلبری
saddelbari@gmail.com
1
محمد اسحاق عارفی
es-arefi@yahoo.com
2
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامیرضوی
دکترای رشته فلسفه و کلام و مدرس دانشگاه علوم اسلامیرضوی
بررسی حقیقت انسان و شناخت آن، از مباحث مهمی است که در سعادت اخروی، در زندگی دنیوی و همچنین در فهم حقیقت معاد و کیفیت حشر نقش دارد. از دیرباز میان اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان، حقیقت و شخصیت اصلی انسان مورد بحث و گفتگو بوده و رویکردها و دیدگاههای گوناگونی ارائه شده است. از جمله مهمترین دیدگاههای ارائه شده از این قرار است: عَرَضی جسمانی، جوهر جسمانی مادی، جسم لطیف، مجموع نفس و بدن، نفس بهتنهایی. هدف اصلی در این پژوهش، کشف حقیقت انسان از منظر آیات و روایات و نقد و بررسی دیدگاههای موجود در خصوص آیات و روایات مزبور است. این نوشتار با روش توصیفی– تحلیلی پس از طرح مسأله و بیان رویکردهای مختلف بهعنوان درآمد، به تبیین حقیقت انسان در آیات و روایات پرداخته است. نتیجهای که در پایان بدان دست یافتیم آن است که بنا بر آموزههای اسلامی، بسیاری از نظریات طرح شده باطل است و تنها برخی آنها با آیات و روایات هماهنگ است.
Human’ truth and its cognition is one of the important discussions that effects on bliss in life and hereafter, understanding of hereafter’s truth, and quality of gathering human in the day of resurrection. From a long time ago, truth of human has been discussed among Muslim and non-Muslim thinkers. “Physical accident”, “material physical substance”, “delicate material”, “both of self and body”, “self alone” are among the most significant viewpoints about the subject. Main purpose in this essay are discovery of human’s truth in the view of verses and narrations, and criticism and evaluation of existing views regarding to mentioned verses and narrations. At first by descriptive and analytical method, this article has expressed the issue and different approaches as an introduction, and then has clarified the human’s truth in verses and narrations. The result was that many views are false and just some of them are compatible with verses and narration, based on Islamic teachings.
https://kq.meybod.ac.ir/article_1026_7ac4c8b18a7064cc15f0088171600519.pdf
حقیقت انسان
نفس
جسم لطیف
بدن غیرمادی
Human’s truth
Self
Delicate material
Immaterial body
per
دانشگاه میبد
دو فصلنامه کتاب قیم
2251-6026
2017-03-21
7
16
111
132
1027
Research Paper
مروری بر ابعاد تورات در آیینه روایات اهل بیت(ع)
Review of Dimensions of Torah in the View of Ahl al-Bayt (pbut)
زهرا سادات قهاری
z.ghahari@gmail.com
1
محمدکاظم رحمان ستایش
kr.setayesh@gmail.com
2
کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
اهلبیت (ع) بهعنوان جامع علوم انبیاء سَلف، در پارهای از روایات خویش به بیان بخشهایی از تعالیم تورات پرداخته و یا در مناظرات خود با اهل کتاب به تورات آنان استناداتی داشتهاند. از دیدگاه اهلبیت (ع)، تورات بهصورت دفعی و در میقات بر حضرت موسی (ع) نازل شده است. در قرآن و روایات منظور از تورات، همان تورات حقیقی است و گاه بهصورت مجازی بر اسفار موسی (ع) و نیز بر سایر اسفار عهد قدیم که نزد یهودیان همعصر اهلبیت (ع) بوده، تورات گفته شده است. غالب ساختار و مفاهیم تورات عصر اهلبیت (ع) مطابق همین تورات کنونی بوده است؛ اما تغییراتی در برخی از تعالیم آن پس از ائمه نیز اتفاق افتاده است. شیوه اهلبیت رد یا پذیرش کامل تورات یهود نبوده است؛ بلکه برخی آموزههای آن را الهی دانسته و در اثبات حقانیت اسلام به آن استناد کردهاند و در گامی فراتر، برخی از مفاهیم از دسترفته توراتِ اصیل موسی (ع) را گزارش کردهاند. این نوشته تلاش میکند با استفاده از این روایات و تطبیق آنها با عهد قدیم، بعضی از تعالیم اصیل تورات فعلی یهود و نیز برخی از متون ازدسترفته تورات موسی (ع) را بازیابی کند.
Ahl al-Bayt (pbut) as the owner of predecessor prophet’s sciences, in some of narrations, have expressed several parts of Torah’s teachings and documented Torah in his debates with the people of the book. In the view of Ahl al-Bayt (pbut), Torah has been descended suddenly to Moses (pbuh) at Miqat. Torah in their statements refers to real Torah and sometimes metaphorically refers to five books of Moses (pbuh) and other books of Old Testament which Jews contemporary to Ahl al-Bayt (pbut) possessed. Major structure and concepts of contemporary Torah to Ahl al-Bayt (pbut) match current Torah, but after Ahl al-Bayt (pbut) period, changes have been made in some of its teachings. Their method was not absolute denial or acceptance of Torah; rather they accept some of its teaching and utilize them for legitimacy of Islam. Furthermore, they mention some parts of original Torah of Moses which has been lost. This essay attempts to retrieve some original teachings of current Torah and some lost text of Moses’s Torah by using these narrations and comparison them with Old Testament.
https://kq.meybod.ac.ir/article_1027_b2abdec6d8a2605bc80b62210b9563e9.pdf
تورات
اسفار خمسه
اهلبیت (ع)
روایات
اصالت
Torah
Five Books
Ahl al-Bayt (pbut)
Narrations
Authenticity
per
دانشگاه میبد
دو فصلنامه کتاب قیم
2251-6026
2017-03-21
7
16
133
156
1028
Research Paper
توحید مفضّل بن عمر جعفی در ترازوی نقد
Criticism of “Towḥīd” of Mofaḍḍal bin ᶜOmar Joᶜfī
هادی نصیری
h.nasiri.218@gmail.com
1
محمدعلی صالحی
m.salehi.af@gmail.com
2
استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
کارشناس ارشد شیعهشناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب قم
رساله توحید مفضل، یکی از میراثهای حدیثی شیعه است که به عنوان املای امام صادق (ع) به مفضل بن عمر جعفی شناخته میشود. در نوشتار حاضر، این کتاب از حیث متن بررسی شده است تا میزان اعتبار آن از حیث درستی یا نادرستی انتساب آن به امام صادق (ع) ارزیابی شود. در صحت انتساب به شواهدی چون شهرت و مقبولیت انعکاسیافته در نسخههای فراوان و شرحها و ترجمههای متعدد، استناد شده است. سپس برای سنجش اصالت این رساله از نقد متن بهره گرفته شده است تا به مدد شیوههای مختلف نقد از جمله نقد برونمتنی و درونمتنی، به حقیقت نزدیکتر شویم. وجود مشابهتهای فراوان میان این رساله با آثار دیگر، به تشکیک در انتساب این رساله به امام صادق (ع) میانجامد.
Treatise of Mofaḍḍal is one of the Shiite’s hadith heritages known as dictation by Imam Sadiq (pbuh) to Mofaḍḍal bin ᶜOmar Joᶜfī. This book has been studied in this essay in order to evaluate its validity in terms of its attribution to Imam Sadiq (pbuh). Reputation, acceptance reflected in numerous prescriptions, descriptive books, and multiple translations are some evidences documented for correctness of its attribution. Then, textual criticism employed for evaluation of its authenticity, so we approach the truth by different methods of intra-textual and extra-textual criticism. Numerous similarities between this book with others lead to doubt about its attribution to Imam Sadiq (pbuh).
https://kq.meybod.ac.ir/article_1028_5b07095b030137f71e1f66a33314ad64.pdf
رساله توحید مفضل
مفضل بن عمر
نقد برونمتنی
نقد درونمتنی
Treatise of Towḥīd of Mofaḍḍal
Mofaḍḍal bin ᶜOmar Joᶜfī
intra-textual criticism
extra-textual criticism
per
دانشگاه میبد
دو فصلنامه کتاب قیم
2251-6026
2017-03-21
7
16
157
176
1029
Research Paper
محک سند و محتوای روایات مُثبتِ یمین استظهاری
Evaluation of Sanad and content of proving narrations of “Supplementary oath”
علی تولایی
tavallaei@yazd.ac.ir
1
محمود حائری
mhaery@yazd.ac.ir
2
حمیده فراتی زاده
hforatizadah@chmail.ir
3
دانشگاه یزد عضو هیأت علمی
استادیار دانشگاه یزد
دانشجوی کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه یزد
دیدگاه مشهور در میان فقهای متأخر و معاصر در مورد ادعای بر میت آن است که علاوه بر بیّنه، قَسَم نیز بر عهده مدعی است. به این قسم که مستند به برخی روایات اهلبیت (ع) نیز هست، یمین استظهاری یا یمین متمم گفته میشود. مقاله حاضر، روایتهای مُثبت یمین استظهاری را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و به این نتیجه میرسد که این روایتها یا از نظر سندی مورد اشکال است و یا دلالت آن، منطبق بر مسأله مورد بحث نیست؛ بلکه موضوع آن یا در جایی است که انقلاب دعوا اتفاق میافتد یا به مسأله یک شاهد عادل همراه با قسم مدعی مربوط میشود. بنابراین با توجه به روایت عام مستفیض و برخی از ادله خاص، وظیفه مدعی، تنها اقامه بیّنه است.
Reputed viewpoint among succeeding and contemporary jurisprudents regarding to the claim about the dead is that in addition to evidence, the claimant must take an oath. This oath documented in several narrations of Ahl-Bayt (pbut) is called “yamin estedhari” or “motammem estedhari” (supplementary oath). This essay has evaluated proving narrations of “Yamin Estedhari” and the result is chains of transmission of these narrations are faulty or their content don’t prove this oath, instead the content concerns other contexts regarding to either inversion of claim or single just witness besides oath of claimant. Therefore, considering mostafīḍ general narration and some of special reasons, claimant has a single obligation of giving evidence.
https://kq.meybod.ac.ir/article_1029_af7d2e4d00df0e867c4a733eef00e410.pdf
یمین استظهاری
ادعای بر میت
روایات
تحلیل سندی و دلالی
Yamin Estedhari
claim about dead
Narrations
analysis of sanad and content
per
دانشگاه میبد
دو فصلنامه کتاب قیم
2251-6026
2017-03-21
7
16
177
201
1030
Research Paper
واکاوی وثاقت و مذهب اسماعیل بن ابیزیاد سکونی
Analysis of Credibility Ismail bin Abī-Zīād Sakkūnī
محمدرضا نایینی منوچهری
mrnaeini47@gmail.com
1
محمد حکیم
khak_mohammad@yahoo.com
2
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم
دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی- طلبه حوزه علمیه قم
اسماعیل بن ابیزیاد سَکونی شعیری، محدثی است که روایات بسیاری از او نقل شده و از همینرو در جوامع روایی و فقهی، مهم و اثرگذار قلمداد شده است. او به دلایل زیر در منابع رجالی و فقهی، «عامیمذهب» و «ضعیف» دانسته شده است: عدم فتوای شیخ صدوق به منفردات سکونی، تصریح برخی از فقیهان و صاحبنظرانِ دانش رجال امامیه برضعف و عامی بودن و حتی کفرِ سکونی و اتحاد مسلکِ وی با اهلسنت. در پژوهش حاضر، پس از تبیین دلایل و شواهدِ مذکور، به بازاندیشیِ انتقادی و کشف میزانِ اتقان این گزارهها جهت اثبات نظریه عامی بودن و ضعف سکونی پرداخته شده و این نتیجه بهدست آمده است که در تمسک به این دلایل و شواهد، به جمیع قرائنِ مؤثر در تشخیص جایگاه و ضعف یا وثاقت راوی توجه نشده است و یا منحصراً به رجوع به منبع رجالی اکتفا شده است. عدم توجه به اماراتِ امامیت و وثاقتِ سکونی از قبیل: محتوای روایات سکونی، عدم تقیه اهلبیت (ع) از حدیث با وی، مقبولیتِ روایات سکونی، روایتِ اصحابِ اجماع و کثرتِ روایت اجلاء از این راوی، از دیگر اشکالات این نظریه است. بر این اساس، این راوی در شمارِ محدثان «امامیمذهب» و بلکه از «ثقات امامیه» پذیرفته میشود.
Ismail bin Abī-Zīād Sakkūnī Shaᶜīrī is one of the narrators whose narrations quoted several times in different books that resulted in his significance in narrative and juridical sources. He has described “weak” and “Sunnite” in juridical and Rijali sources for several reasons: lack of sheikh Sadūq’s fatwa about his exclusive narrations (Monfaredāt), explicit view of several jurisprudents and Shiite Rijali scholars about his weakness, being Sunni, and even his heresy, and joint path with Sunnis. In this essay after clarification of mentioned reasons and evidences, these statements has been rethink critically in order to discover their validity in proving the mentioned view about Ismail’s weakness and being Sunni. The result was that regarding to the reasons and evidences, some effective documents about his weakness or credibility have not been considered or the mentioned view is exclusively based on reference to Rijali sources. Lack of attention on his credibility and belonging to Īmāmīeh such as his narration’s content, lack of Ahl-Bayt (pbut)’s reservation for saying narration to him, his narrations’ acceptance, quotation of narration of him by consensus’s companions, and numerous quotation of narration of him by scholars are other defects of this viewpoint. Thus, Ismail will be accepted among Shiite narrators and even among credible Shias.
https://kq.meybod.ac.ir/article_1030_eecc0a34a3967ab1a0826a64352de44d.pdf
سکونی
اسماعیل بن ابیزیاد
رجال شیعه
روایت
راویانِ عامیمذهب
Sakkūnī
Ismail bin Abī-Zīād
Shiite Rijal
Narration
Sunnite Narrators