@article { author = {Hasumi, Vali Allah and Mahdavi Rad, Mohammad Ali and Khakpur, Hossein}, title = {Rereading the rhetoric of Imam Ali in Nahj al-Balaghah Vali Allah Hasumi1}, journal = {Ketab-E-Qayyem}, volume = {4}, number = {11}, pages = {153-186}, year = {2014}, publisher = {Meybod University}, issn = {2251-6026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Rhetoric and communicating with the audience in order to send a message as effective and palpable as possible is an art that gives a special feature to discourse.Imam Ali, has given a specific form of movement to his word which makes his speech effective. This article introduce the most important factors which caused such an effectiveness. It can be numbered as below: rhetoric technique of Imam Ali, the principle of satisfaction, using a method of illustration, encouragement, association of literary forms with movement and life, coordinated motion of sense and tenderness within the word. This investigation on the one hand shows the private style of the words of Imam, and on the other hand shows clearly that, it is in accordance to Imam's characters. This article also tries to provide an answer to IbnKhalkan and his followers whom have doubted to correct assignment of Nahj al-Balagha.}, keywords = {Nahj al-Balagha,Imam Ali,literary arrays,rhetoric and Eloquence,Satisfaction,illustration,imagery}, title_fa = {نگاهی تازه به فن بیان حضرت علی (ع) در نهج ‌البلاغه}, abstract_fa = {فن بیان و ارتباط برقرار کردن با مخاطب و ارائة مطالب به گونه‌ای که تأثیرگذار و قابل لمس باشد، هنری است که ویژگی خاصی به کلام گوینده می­دهد. حضرت علی (ع) در پرتو این هنر، شکل خاصی از حرکت و حیات‌آفرینی به کلام خود بخشیده است. راز این تأثیرگذاری به مسائل مختلفی مربوط می‏شود که در این مقاله، با بررسی فن سخنوری آن حضرت، به بررسی آن پرداخته می‏شود. رعایت اصل اقناع، استفاده از روش تصویرگری، حس‌انگیزی، همراهی صور خیال ادبی با حرکت و حیات و حرکت منظم حس و عاطفه در بطن کلام از عوامل تأثیرگذاری کلام آن حضرت هستند. بررسی این امور علاوه بر نشان‌دادن گوشه­هایی از عظمت کلام حضرت در ارتباط برقرار کردن با مخاطب، بخوبی، نشان می‌دهد که روح حاکم بر نهج البلاغه دقیقاً، مطابق با شخصیت و محیط زندگی حضرت علی (ع) بوده و بخشی از آن، می­تواند پاسخی باشد به ابن خلّکان و پیروان او که در صحّت انتساب نهج البلاغه به حضرت علی (ع) تردید کرده­اند.  }, keywords_fa = {امام علی (ع),نهج‌البلاغه,آرایه‌های ادبی,سخنوری,اقناع,تصویرگری,صور خیال}, url = {https://kq.meybod.ac.ir/article_969.html}, eprint = {https://kq.meybod.ac.ir/article_969_d197275cab8876a28baa6b47e8aa7c84.pdf} }