@article { author = {Dej abad, Hamed and Moosavi Moqaddam, Seyyed Mohammad}, title = {Studying and criticizing the commentary of Fakhr Razi of the verse Ol ol-Fazl (noor, 22)}, journal = {Ketab-E-Qayyem}, volume = {5}, number = {12}, pages = {43-63}, year = {2015}, publisher = {Meybod University}, issn = {2251-6026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {For Sunni commentators the verse 22 of the chapter Noor of the Holy Quran has an especial status in succession subject. Some of the commentators of this sect (Sunnism), especially Fakhr Razi, have tried to praise Abu Bakr by their interpretation and to claim that his succession of the prophet has been rightly. But according to shiism this verse of the Quran does not praise Abu Bakr and does not contain any specialty for him and moreover the verse is not limited just for Abu Bakr. Indeed by considering the text and context of the verse we may say that the meaning of Ol ol-Fazl is not just Abu Bakr and the word Fazl (excel) does not have the meaning of excellence in religion. As Sunni thinkers in interpreting these verses have concentrated on two factors, i.e. on traditions concerning the situation of the revelation of the verse and on internal analyses of the meaning of the verse, then in answering them we have studied distinctly their grounds and documents.}, keywords = {interpretation of the Quran,Sunnism,succession,Ol ol-Fazl (those of excellence),abu Bakr,Ifk (defamation)}, title_fa = {بررسی و نقد دیدگاه فخر رازی از آیه ﴿أُولُوا الْفَضْلِ‏﴾(نور: 24/ 22)}, abstract_fa = {آیة 22 از سوره نور در نظر مفسّران اهل سنّت از جایگاه خاصی در مبحث خلافت، برخوردار است. برخی از مفسّران این فرقه، بخصوص فخر رازی، درصدد برآمده­اند از این آیه، علاوه بر این که منقبت ویژه و منحصر به فردی برای ابوبکر اثبات کنند، حقّانیت خلافت او را نیز نتیجه بگیرند. امّا از دیدگاه شیعه، این آیه به­ هیچ­ وجه، منقبت و فضیلتی را برای نامبرده بیان نمی­کند و نمی‌توان از این آیه، صحت خلافت و امامت او را اثبات کرد و حتّی اساساً، این آیة اختصاصی به ابوبکر ندارد. با توجّه به ظاهر و سیاق آیه و نیز سبب نزول معتبر مراد از تعبیر ﴿أُولُوا الْفَضْلِ‏﴾تنها ابوبکر نیست و فضل نیز در اینجا به معنای فضل در دین نمی‌تواند باشد. از آنجا که اهل سنّت در تفسیر این آیات، بر دو حوزه و ساحت استناد به روایات اسباب‌النّزول و تحلیل درونی از دلالت آیه تکیه کرده­اند، به تفکیک و به ترتیب، مستندات و ادلّة آنان نقد و بررسی خواهد شد.    }, keywords_fa = {تفسیر قرآن,اهل سنّت,خلافت,اولوا الفضل,ابوبکر,افک}, url = {https://kq.meybod.ac.ir/article_734.html}, eprint = {https://kq.meybod.ac.ir/article_734_dcf096529322f23a4d365b876fff2be5.pdf} }