@article { author = {Mostafavifard, Hamed and Shahgoli, Ahmad}, title = {The roles of Sheikh Mofeed and Sayed Morteza in the refinement of the ideological fundaments of Shi’ism}, journal = {Ketab-E-Qayyem}, volume = {10}, number = {23}, pages = {281-299}, year = {2020}, publisher = {Meybod University}, issn = {2251-6026}, eissn = {}, doi = {10.30512/kq.2021.12961.2533}, abstract = {DOR: https://dorl.net/dor/20.1001.1.22516026.1399.10.23.15.0 The fundaments of Shia jurisprudence and rhetoric were not shaped up until the onset of the major period of Imam Mahdi’s absence. That is why the field of jurisprudence was based on the Sunni school of thought and issuing decrees based on deduction was favored. From a rhetorical point of view, in that period, there were some I’tizal-inclined scholars, and certain perverted ideas such as fatalism, assimilation, exaggeration and underestimation had been introduced. In these circumstances, Sheikh Mofeed and Sayed Morteza made attempts to polish the Shia ideological fundaments and take a middle course between radical rationality (i.e., evasion from the Quran) and radical Quran advocacy (i.e., evasion from ration). A delve into the works of these two scholars shows that they assumed authenticity for frequently-cited Hadiths and well-evidenced remarks. On the other hand, Hadiths stated just by one person could not be relied on. On the basis of these considerations, they could cleanse Shia books from remarks and quotes that imparted distortion, fatalism, assimilation, exaggeration, and so on. They did it by discarding a multitude of weak Hadiths. In addition, according to the approach adopted by these two scholars, so many statements quoted from Imams were deleted from eminent Shia books just because they had no valid citations or references.}, keywords = {Sheikh Mofeed,Sayed Morteza,Rhetoricians,Hadith scholars,Shia ideological fundaments}, title_fa = {نقش شیخ مفید و سید مرتضی در تنقیح مبانی فکری تشیّع}, abstract_fa = {DOR: https://dorl.net/dor/20.1001.1.22516026.1399.10.23.15.0 مبانی فقهی و کلامی تشیع تا آغاز غیبت کبری، هنوز به صورت کامل ساخت نیافته بود. ازاین­رو، در عرصه فقه، شاهد فقاهتی مبتنی بر افکار اهل سنت و متمایل به رأی و قیاس هستیم. در بعد کلامی نیز از یک ­سو، به متکلمانی برمی­خوریم که گرایش‌های اعتزالی دارند و از سوی دیگر، برخی عقائد فاسد کلامی مانند نظریه تحریف، گرایش به جبر، تشبیه، غلو و تقصیر پدید آمدند. در این بین، شیخ مفید و سید مرتضی کوشیدند مبانی فکری تشیع را منقّح کرده و راهی میان عقل­گرایی افراطی (نص­گریزی) و نص­گرایی افراطی (عقل­گریزی) دراندازند. نگارندگان با مطالعه آثار شیخ مفید و سید مرتضی بر این عقیده­اند یکی از مهم‌ترین ابزارهای این دو برای رسیدن به این هدف، نظریه حجیت اخبار متواتر و محفوف به قرائن و در نقطه مقابل، عدم حجیت اخبار آحاد است. مبتنی بر این نظریه است که توانستند به تصفیه متون روایی پرداخته، انبوهی از روایات در حوزه تحریف، جبر، تشبیه، غلو و... را به دلیل «خبر واحد بودن» کنار بگذارند. همچنین در صورتی که صحت سند در مورد اخبار آحاد ضروری قلمداد شود، مبنای شیخ مفید و سید مرتضی باعث شد انبوهی از روایات معصومان (ع) در کتب معتبر امامیه، صرفاً به دلیل ضعف سند کنار گذاشته نشوند.}, keywords_fa = {شیخ مفید,سید مرتضی,متکلمان,محدثان,مبانی فکری تشیع}, url = {https://kq.meybod.ac.ir/article_2039.html}, eprint = {https://kq.meybod.ac.ir/article_2039_7389be3eab9d687364313a223a7c7424.pdf} }