@article { author = {Rezaii Haftadur, Hasan}, title = {A comparative study of the arguments Tmano in thought of Fakhr Razi and Allameh Tabatabaei Based on verse 22 of Sura Anbiya..}, journal = {Ketab-E-Qayyem}, volume = {9}, number = {20}, pages = {177-198}, year = {2019}, publisher = {Meybod University}, issn = {2251-6026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The verse of the Quran, Lo Kan Fihema Alaton Ella Alla (If there were two gods in the world, the world would be corrupted), (Anbiya 21/22), proves the monotheism by using the conjunction between "the multitude of gods" and "the corruption of the earth and the heavens". Considering the importance of monotheism, especially monotheism, in the governance of the world in the belief system of the Abrahamic religions, and considering their special role in the belief and practice dimension of human personal and social life, in the present study we have compared the argument of Tamano in Fakhr Razi and al-Tabataba'i thought. Both are prominent scholars in theology and transcendent wisdom. It is clear from this research that Fakhr Razi's interpretation about monotheism refers to the essence of God. The corruption of the earth and the sky means that it is not fulfilled; but in Allama Tabataba'i's thought, this argument demonstrates the unity of God in governing the world, and the corruption of the earth and the sky means its disintegration and collapse. The possibility or the impossibility of the gods agreeing to govern the world is another of the disputes where Fakhr Razi has accepted the former and Allameh Tabatabai has chosen the latter.}, keywords = {Borhan Tamano,Monotheism in governing,Fakhr Razi,Allameh Tabatabai}, title_fa = {بررسی تطبیقی برهان تمانع در اندیشه فخر رازی و علامه طباطبایی با تکیه بر آیه 22 سوره انبیاء}, abstract_fa = {آیه ﴿لَوْ کاَنَ فِیهِمَا ءَالهِةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا﴾ (انبیاء: 21/ 22) با بهره­گیری از تلازم میان «تعدد خدایان» و «وقوع فساد در زمین و آسمان»، به اثبات توحید پرداخته است. با توجه به اهمیت مسأله توحید به­ویژه توحید در ربوبیت در منظومه اعتقادی ادیان ابراهیمی و نیز نظر به نقش ویژه آن­ها در بُعد اعتقادی و عملی در زندگی فردی و اجتماعی انسان، در نوشتار حاضر به بررسی تطبیقی برهان تمانع در اندیشه فخر رازی و علامه طباطبایی به‌عنوان دو اندیشور برجسته در حوزه علم کلام و حکمت متعالیه پرداخته شده است.از رهگذر این جستار، مشخص می­شود که تقریر فخر رازی ناظر به توحید در ذات الهی بوده و فساد زمین و آسمان به معنای تحقق نیافتن آن­هاست؛ اما این برهان در اندیشه علامه طباطبایی، بیان­گر توحید در ربوبیت بوده و فساد زمین و آسمان به معنای نابسامانی و فروپاشی آن­هاست. امکان یا استحاله توافق خدایان بر تدبیر واحد عالم هستی، از دیگر نقاط مورد اختلاف آن دو است که فخر رازی، اولی و علامه طباطبایی، دومی را برگزیده است.  }, keywords_fa = {برهان تمانع,توحید ربوبی,فخر رازی,علامه طباطبایی}, url = {https://kq.meybod.ac.ir/article_1517.html}, eprint = {https://kq.meybod.ac.ir/article_1517_a178e3d6204ce59096c788f1d1af12e6.pdf} }