@article { author = {Ezzati Fordouei, Mohammad Reza and mofaeh, mohammad hadi}, title = {The Language of Quran from the Viewpoint of Rumi}, journal = {Ketab-E-Qayyem}, volume = {8}, number = {18}, pages = {247-274}, year = {2018}, publisher = {Meybod University}, issn = {2251-6026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The language of religion is among topics of the philosophy of religion and its origin is the critical thought of the western world thinkers on sacred texts that led to advent of the language of Quran through its entry to Islamic world. Considering the entrance of this critical viewpoint to Islamic societies and the Quran, discussion about the truth of language of Quran and the views of Islamic thinkers in this field become significant. In this article, after designing basic questions about language of Quran and examining its components in the works of Rumi, it becomes clear that language of Quran is, from his point of view, a “combinatory, meaningful, cognitive and normative language”; though in some of his epistemological interpretations, he has a deconstructive approach. Rumi describes the Quranic words as created words for general meanings; hence, using the theory of spirit of meaning, he explains similar verses of Quran and by extending this theory to other verses, he develops the meanings and examples of Quranic verses.}, keywords = {Language of Quran,Spirit of Meaning,Cognitive,Combinatory Language,Truth and Metonymy,Symbolic language}, title_fa = {زبان قرآن از دیدگاه مولوی}, abstract_fa = {زبان دین از جمله مباحث فلسفه دین و خاستگاه آن، نگاه نقادانه متفکران جهان غرب به متون مقدس است که با راه یافتن به جهان اسلام باعث پیدایش بحث زبان قرآن شد. با توجه به راه یافتن این نگاه نقادانه به جوامع اسلامی و قرآن، بحث از حقیقت زبان قرآن و دیدگاه متفکران اسلامی در این زمینه اهمیت پیدا می­کند. در این مقاله پس از طرح سوالات اساسی زبان قرآن و بررسی مؤلفه­های آن در آثار مولوی جلال الدین بلخی، مشخص می­شود که زبان قرآن از دیدگاه او «زبانی تألیفی، معنادار، معرفت بخش و قاعده­مند» است؛ هر چند در برخی از تأویلات معرفت‌شناسانه خود، رویکردی ساختارشکن دارد. وی مفردات الفاظ قرآن را موضوع برای معانی عامه می­داند؛ از همین‌رو با استفاده از نظریه روح معنا، به تبیین آیات متشابه قرآن پرداخته و با گسترش این نظریه به دیگر آیات، به توسعه معانی و مصادیق آیات قرآن می­پردازد.  }, keywords_fa = {زبان قرآن,روح معنا,معرفت بخشی,زبان تألیفی,حقیقت و مجاز,زبان نمادین}, url = {https://kq.meybod.ac.ir/article_1311.html}, eprint = {https://kq.meybod.ac.ir/article_1311_9168de7baab4520917f3a7e047ef7a54.pdf} }