@article { author = {shaker, Mohammad Kazem}, title = {A Historical Image of the Jewish Based on Holy Quran}, journal = {Ketab-E-Qayyem}, volume = {2}, number = {6}, pages = {7-29}, year = {2012}, publisher = {Meybod University}, issn = {2251-6026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Remarks on Jewish people and the prophets of them in Quran are not comparable to other ones. Indeed the Quran has talked about them the most. We see that the Quran criticizes Jewish people and their beliefs and deeds and we also find that Prophet Mohammad (PBUH) and early Muslims had conflicts with Jewish group of Arabian Peninsula. Some of the Easterners believed that the views of Holy Quran about Jewish people and their history was imperfect and non-comprehensive and that the kind of reception and confluence of Holy Quran with the Jewish was unacceptable and far away from  the way of equity and impartiality. This paper tries to give a clear image of  Jewish history from their inception to the early Islam and also of historical course of Jewish function and operation at revelation time , so that the reader could judge impartially about the views of Holy Quran and the treatment of Prophet Mohammad and the Muslims with Jewish people. In the first part the author details the history and the features of Jewish taken from Holy Quran and comparing it with some parts of the Bible concludes that Quran in criticizing the Jewish was not out of equity and justice. Then in the next part the author follows the encounter between Muslims and Jewish and shows that their interaction with Jewish people was not based on malice and hatred but their behavior was proper to the kind of the action of Jewish people.}, keywords = {Holy Quran,Israel,Hebrew people,followers of revealed religions,History of Judaism,Easterners}, title_fa = {تفسیری تاریخی از یهود بر اساس قرآن کریم}, abstract_fa = {چکیده قرآن کریم در مورد هیچ قومی به اندازة یهود و پیامبران آنها سخن نگفته است. در قرآن، هم شاهد نقد این قوم و اعتقادات و اعمال گذشته‌شان و هم گواه برخورد پیامبر (ص) و مسلمانان با یهود جزیرة ‌العرب هستیم. برخی خاورشناسان، اوّلاً، قرآن را دارای بینش ناکافی از آیین یهود و تاریخ آن دانسته‌اند، و ثانیاً، از برخوردهای قرآن با یهودیان اشکال گرفته و آن را به دور از عدل و انصاف قلمداد کرده‌اند. این مقاله در صدد است تا با ارائة تصویری روشن از تاریخ یهود از آغاز تا زمان اسلام و نیز سیر تاریخی عملکرد یهودیان در عصر نزول، خواننده را در مورد دیدگاه‌های قرآن و عملکرد پیامبر (ص) و مسلمانان به داوری فراخواند. در بخش نخست، دیدگاه‌های قرآن در مورد تاریخچه و ویژگی‌های یهود آمده که با شواهدی از کتاب مقدّس مورد تأیید قرار می‌گیرد و نقد قرآن را نقدی منصفانه نشان می‌دهد. در بخش دوّم، پا به پای وحی، مواجهة یهود و مسلمین را دنبال کرده‌ و نشان داده‌ایم که برخوردهای پیامبر (ص) و مسلمانان با یهود نه از سر کینه‌توزی، بلکه کاملاً متناسب با نوع عملکرد یهودیان بوده است.}, keywords_fa = {قرآن کریم,بنی‌اسرائیل,عبرانیان,اهل کتاب,تاریخ یهود,خاورشناسان}, url = {https://kq.meybod.ac.ir/article_127.html}, eprint = {https://kq.meybod.ac.ir/article_127_06f9e731ace06bd9223673c8f0f391a8.pdf} } @article { author = {Motie, Mahdi and Haji Ismaili, Mohammad Reza and Karimi, Zahra}, title = {A Semantic Study of the concept of "Estefa" and its relation to Imamate of the Prophet Abraham (AS) in Holy Quran}, journal = {Ketab-E-Qayyem}, volume = {2}, number = {6}, pages = {31-50}, year = {2012}, publisher = {Meybod University}, issn = {2251-6026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The essence of God, the Exalted, was hidden with no manifestation. His will was to show himself to the world, and then he decided to create perfect human being in His image so that the human being would show His attributes, His names and His essence. Among those human beings some are perfect and those are called "Mostafin and Akhyar" (elite and chosen by God) in Holy Quran. Abraham (AS) was a prophet that not only he himself but his religion was chosen by God. Abraham, the friend of God and the manifestation of Divine Love eventually joined to Salehin Group (righteous and competent people) and that was after he had received the status of prophecy and Imamate. This research aims at applying Semantics in detail and generality to study the inter-textual relationship and affecting semantic components in the story of the Prophet Abraham (AS) in order to achieve the concept of Divine Love in Holy Quran.}, keywords = {semantics,Estefa,Choice,companion Relationship,Divine Love}, title_fa = {بررسی معناشناختی اصطفاء و پیوند آن با مقام امامت ابراهیم (ع) در قرآن کریم}, abstract_fa = {چکیده خداوند متعال در مقام ذات، در حجاب ذات پوشیده بود و حقیقت او هیچ تجلّی و ظهوری نداشت و از آنجا که دوست داشت عین خود را در عالم مشاهده نماید، انسان کامل را بر صورت خویش خلق کرد تا از اسماء و صفات و ذات او خبر دهد. خداوند در قرآن کریم از انسان‌های کامل با نام مصطفین و اخیار یاد نمود. در این میان، ابراهیم (ع) نه تنها خود، که دین او هم اصطفاء شد و برگزیدة الهی گردید. ابراهیم (ع) پس از آنکه دارای مقام نبوّت، آنگاه، رسالت و در آخر، خُلّت شد، خداوند به او مقام امامت را نیز عطا نمود. این پژوهش بر آن است تا با استفاده از دانش معناشناسی از پس دو نگاه جزء‌نگر و کل‌نگر، به بررسی روابط بینامتنی و مؤلّفه‌های معنایی مؤثّر در داستان ابراهیم (ع) پرداخته تا در عمق لایه‌های معنایی قرآن به مفهوم والای حبّ الهی نائل گردد.  }, keywords_fa = {معناشناسی,اصطفاء,برگزیدگی,روابط همنشینی,حبّ الهی}, url = {https://kq.meybod.ac.ir/article_138.html}, eprint = {https://kq.meybod.ac.ir/article_138_dd1c34073a91f0dfd4b1d6b88a300a32.pdf} } @article { author = {Yousefi Amoli, Hossein and Akbari, Zahra}, title = {Understanding the Quranic Term of "Patience": With An Emphasis on Its Use in Quran}, journal = {Ketab-E-Qayyem}, volume = {2}, number = {6}, pages = {51-74}, year = {2012}, publisher = {Meybod University}, issn = {2251-6026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {According to Islamic teachings Patience plays a great role in Faith. But the semantic domain of the term in common sense has been so confined that it represents the following meanings: being satisfied in any situation, bearing the difficult situations and events. The aim of the present paper is to deal with the true meaning of the word "patience" in Quranic teachings. The writer attempts to display the initial meaning of the term and to see how its meaning was extended to embrace public and ethical aspects. Having done this, the writer tries to disclose the general meaning of the term through general references to Quranic verses. According to Quranic verses the literal meaning of the term "patience" is in connection with religious and ethical aspect of patience}, keywords = {Quran,patience,semantics,ignorance era,Narratives}, title_fa = {مفهوم شناسی واژه صبر با تأکید بر شبکه معنایی این واژه در قرآن}, abstract_fa = {چکیده در اسلام، یکی از کلیدهای اصلی ایمان، «صبر» معرّفی شده است؛ ولی دامنة معنایی این واژه در عرف عام، به قدری محدود شده که تنها در معانی «مکث، تحمّل سختی‌ها و قانع شدن در برابر وضع موجود» ظهور یافته است. براین‌‌اساس، ‌مقالة حاضر بر آن است که در یک فرآیند تدریجی، با لحاظ معنای وضعی، مفهوم اخلاقی و معنای عرفی متداول در عصر نزول قرآن و پس از آن با نگرشی فراگیر به کلّ متن قرآن، به تحلیل و بازیابی معنای صبر بپردازد. بررسی معنای صبر در دستگاه خاصّ قرآنی، مورد تأکید این پژوهش است؛ زیرا معناشناسی واژگان قرآن در دستگاه خاصّ معنا‌شناختی آن، از جمله مباحثی است که در نوع آثار لغوی و تفسیری، کمتر بدان توجّه شده است. در خصوص بافت قرآن کریم، باید گفت که این واژه با حفظ معنای لغوی و اصطلاحی با بسیاری از مفاهیم اخلاقی و دینی ارتباط معنایی پیدا می‌کند؛ براین‌‌اساس، تبیین ارتباط صبر با مفاهیم جدید نظیر ایمان، تقوا، اسلام، یقین، برّ و ... از دیگر مباحثی است که در این مقاله مورد توجّه قرار می‌گیرد.}, keywords_fa = {قرآن,صبر,معناشناسی,فرهنگ جاهلیّت,روایات}, url = {https://kq.meybod.ac.ir/article_139.html}, eprint = {https://kq.meybod.ac.ir/article_139_e3c62296007595dc83112c7447b67274.pdf} } @article { author = {Khosh manesh, Abolfazl}, title = {Marriage as great covenant; a comparative semantics of "compact covenant" (misaq Ghaliz) in Quran}, journal = {Ketab-E-Qayyem}, volume = {2}, number = {6}, pages = {75-105}, year = {2012}, publisher = {Meybod University}, issn = {2251-6026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Family is as a natural kernel and a main base for human society. Quran and other sacred books of different religions pay special attention to family structure and there you can find hints to the ways of making this institution firm and secure. One of the phrases used by Holy Quran in this regard is "Great Covenant" (Misaq Ghaliz) which is a sacred and transcendent word with an especial meaning. This paper explains the concept in question and in making the notion clear it studies the ways of the application of this concept and other similar words and synonyms in Quran. It takes also a glance at the concept of Great Covenant in the bible. Therefore it claims that as such a covenant is formed between God, Women and men, the role of women in history of religions, family institution and human life should be considered.}, keywords = {Great Covenant,Loyalty,family canon,covenant,Quran,Old and New Testament}, title_fa = {ازدواج به مثابه پیمان بزرگ معناشناسی تطبیقی «میثاق غلیظ» در قرآن}, abstract_fa = {خانواده، هستة طبیعی و سنگ‌بنای اجتماع بشری است. قرآن و کتب آسمانی به این واحد پراهمیّت، عنایت خاص داشته و شیوه‌های تحکیم آن را به طرق مختلف متذکّر شده­اند. یکی از تعابیر قرآن در این باب، تعبیر «میثاق غلیظ» است که ترکیبی مقدّس و متعالی با بار معناییِ ویژه­ است. این مقاله از مفهوم «میثاق غلیظ»، و برای تبیین اهمیّت آن، از نحوه و سیاق­های استعمال آن در قرآن و نیز از واژه­های مرادف و مرتبط با آن می­گوید. همچنین، مفهوم آن را در کتاب مقدّس به صورتی گذرا، دنبال می‌کند، و از آنجا که «میثاق غلیظ» در مثلّثی میان خدا، زن و مرد (از پیامبران الهی تا انسان‌های عادی) واقع می­شود، نقش زن در تاریخ شرایع و ادیان و کانون خانواده و حیات انسان را در این بین نیز مورد توجّه قرار می­دهد.}, keywords_fa = {میثاق غلیظ,وفاداری,کانون خانواده,عهد,پیمان,قرآن,عهدین}, url = {https://kq.meybod.ac.ir/article_140.html}, eprint = {https://kq.meybod.ac.ir/article_140_8ac3776966daf5e62c11b9234eb173ee.pdf} } @article { author = {Shaker Ashtijeh, Mohammad Taqi and Berenjkar, Reza}, title = {Imamate and the ending of the prophecy in Quran and Hadith}, journal = {Ketab-E-Qayyem}, volume = {2}, number = {6}, pages = {107-129}, year = {2012}, publisher = {Meybod University}, issn = {2251-6026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The relationship between the Imamate and the ending of prophecy, Nubuwwa, is an important Issue of discussion. The study of this will be possible by separation of the positions of Imam and knowing its quality. According to the guidance of Quran and Hadith the knowledge of allowed and forbidden (Halal and Haram) and also of Holy Quran is transmitted to the Imams by the prophet. So the role of Imam to this knowledge is explaining and interpreting and Imam is a criterion for resolving of dissension and revealing the transmitted knowledge. In addition to the status of sublimating and realization of the end of the prophecy, Imam possess the position of especial Guidance. Therefore the position and status of the Imam necessitate his appropriate knowledge. In fact, by the ending of the prophecy, the era of descenting   and canonization is overed as well, but it does not imply the end of all status and the functions of prophecy.}, keywords = {ending of prophecy,Imam,guidance,Quran,Halal and Haram}, title_fa = {امامت و خاتمیّت از دیدگاه قرآن و روایات}, abstract_fa = {مسألة مهم در ارتباط امامت و نبوّت، تبیین چگونگی ارتباط امامت با پایان نبوّت است. بررسی این مسأله با تفکیک شئون امام و دانستن چگونگی تحقّق آن ممکن است. مطابق رهنمود آیات وروایات، دانشِ حلال و حرام و همچنین آگاهی از قرآن توسّط پیامبر اکرم (ص) به ائمّة اطهار انتقال یافته و نقش امام نسبت به این علوم، تبیین و تفسیر است و وجود امام شاخصی برای رفع اختلاف و آشکار نمودن علوم انتقالی از پیامبر است. امام علاوه بر جایگاه کمال‌بخشی و تحقّق بخشیدنِ استمرار ختم نبوّت، نقش هدایت ویژه یا همان امامت به معنای خاص آن را نیز برعهده دارد، از‌این‌رو، جایگاه و شأن هدایتیِ مخصوص امام اقتضای علم و آگاهی مناسب با آن را دارد. در حقیقت با خاتمیت، دوران نزول و تشریع قوانین جدید به اتمام رسیده است و اینگونه نیست که لازمة خاتمیت، پایان یافتن تمام مناصب و شئونات همراه با پیامبر باشد.}, keywords_fa = {هدایت,خاتمیّت,قرآن,امام,حلال,حرام}, url = {https://kq.meybod.ac.ir/article_142.html}, eprint = {https://kq.meybod.ac.ir/article_142_7217c22373744b9192734e192260619f.pdf} } @article { author = {Jalali, Mahdi (Abdol-Mahdi) and Ammarloo, Tayyebe}, title = {Studying the phrase of "Laisa be zalik al-Qavi" (That is not a strong one) in discipline of Jarh va Tadil}, journal = {Ketab-E-Qayyem}, volume = {2}, number = {6}, pages = {131-149}, year = {2012}, publisher = {Meybod University}, issn = {2251-6026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Hadith, as one of the important resources for attaining Islamic Law and knowledge, has been based on documents. Hence one way to understand that it is related to infallible persons (Masoumin) and it is authorized is to study its documents and grounds; which is a study different from Hadith studies. Learned men in Rijal science have used some of the phrases and the terms which are not clear in their meanings. However it is necessary to make the meanings of these terms clear so that the studying of Hadith documents and authorities take a better situation. Among these terms and phrases is ""Laisa be zalik al-Qavi" (That is not a strong one). The author tries in the paper to ascertain the status and the grade of this term in regard of its weakness and strength of the narrators and finally to distinguish its exact signification.}, keywords = {Hadith,Jijal Science,Jarh va Tadil,Lais be Zalik al-Qavi,significance,grade}, title_fa = {«بررسی و ارزیابی اصطلاح «لَیْسَ بِذاکَ الْقَویّ (الثِّقَه)» در دانش جرح و تعدیل}, abstract_fa = {حدیث ـ که به عنوان یکی از منابع مهم در دستیابی به احکام و معارف اسلامی، نقش اساسی دارد ـ بر پایة سند استوار شده است. لذا، برای احراز صحّت نسبت حدیث به معصوم (ع)، بررسی سند راهی مطمئن و کارآمد بوده که مربوط به حوزة مطالعات بیرونی حدیث است. رجالیان در پی اعتبارسنجی هر یک از راویان موجود در زنجیرة اسانید روایات، الفاظ و اصطلاحات ویژه‌ای را پدید آورده‌اند که گاه بر سر معنا و دلالت برخی از آنها، اجمال و ابهام و یا اختلاف نظر وجود دارد. بازنگری در معنا و دلالت الفاظ و اصطلاحات مجمل و مبهم و یا اختلافی جرح و تعدیل با هدف بررسی مطلوب‌تر سند ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. یکی از این اصطلاحات، اصطلاح «لیس بذاک القویّ (الثّقة)» است. در این پژوهش، کوشیده‌ایم تا مرتبه و درجة این اصطلاح را از جهت شدّت و ضعف معنا در مراتب جرح و تعدیل و درجات قوّت و ضعف راویان، بررسی و سرانجام حدود دلالی دقیق آن را کشف و ترسیم نماییم.}, keywords_fa = {حدیث,علم رجال,جرح و تعدیل,لیس بذاک القویّ (الثّقة),دلالت,مرتبه}, url = {https://kq.meybod.ac.ir/article_144.html}, eprint = {https://kq.meybod.ac.ir/article_144_e6af689e6525b22e580a830aa291980b.pdf} }